آشنایی با دوره‌ های آشپزی و تور مواد غذایی در استانبول

مردم کشور ترکيه به خوراک و مواد غذايي که استفاده مي‌کنند بسيار اهميت مي‌دهند. به همين دليل گروه‌هايي به وجود آمده‌اند که کلاس‌هاي آشپزي متمرکز برگزار مي‌کنند. اگر از مردم ترکيه بپرسيد چه‌ چيزي باعث خاص بودن شهرهاي کشورشان مي‌شود، معمولا پاسخي که مي‌شنويد در مورد خوراکي‌هاي هر منطقه است. غذا‌هاي محلي، باشگاه طرفداران دارد که بسيار پر سروصدا است. اعضاي اين باشگاه از معرفي بازديدکنندگان به خوردن غذاهايي مانند کباب در ظروف عثماني که امضا شده‌اند بسيار خوشحال مي‌شوند. اين شهر براي افرادي که عاشق خوردن، خريد و پختن غذا هستند مانند يک رويا است. به خصوص تعداد روزافزوني دوره‌هاي پخت‌و‌پز  وتورهاي مواد غذايي برگزار مي‌شود. اگر تصميم داريد به ترکيه سفر کنيد يا قصد رزرو تور استانبول نوروز 96 را داريد در مورد اينگونه تورها هم تحقيق کنيد .
?. پخت‌وپز ترکي (Cooking Alaturka)
آشپز چندزبانه‌ي هلندي به نام  Eveline Zoutendijk اولين مدرسه‌ي آشپزي را در سال ???? در استانبول تاسيس کرد. وي شوقي از آشپزي ايجاد کرد که منطبق با تاريخ، فرهنگ و غذاي شهر است. اولين بار که اولين (Eveline) وارد هتل شد به مهمانان خود کلاس‌هاي پخت غذاهاي ترکيه‌اي در آشپزخانه‌ي هتل در طول اقامت‌شان را پيشنهاد داد. اين کلاس‌ها در سال ???? به حدي محبوب شدند که او هتل خود را بست و هدف ديگري را دنبال کرد. او مدرسه آشپزي را در Sultanahmet (نام محله‌اي) جايي که او در حال حاضر کلاس‌هايي نيم‌روزه‌ي متمرکز بر ظروف تاريخي و آناتولي پيشنهاد مي‌کند، را ساخته است. هر کلاس تقريبا ? تا ?? نفر شرکت‌کننده دارد که از نتايج خوشمزه ي آن ? وعده غذا است.
?. طعم‌دهنده‌هاي ترکي (Turkish Flavours)
سلين روزانس (Selin Rozanes) متولد استانبول است و در اين شهر زندگي مي‌کند. او در مورد ميراث آشپزي اين شهر بسيار پرشور و مشتاق است و بازديدکنندگان را به ويژگي‌هاي منحصر به‌فرد اين ميراث دعوت مي‌کند. در شو غذاي استانبول هر رستوران نمايشگاهي دارد که سلين تور پياده‌روي براي بازديد از مغازه‌هاي کاديوکي (نام محله) و ادويه‌جات را ترتيب داده است. شرکت‌کنندگان مي‌توانند قبل از صرف نهار در رستوران سياسوفراسي (Çiya Sofras?) مواد تشکيل‌دهنده‌ي غذاها را بچشند. سلين گروه کوچکي از کلاس‌هاي پخت‌وپز را در خانه‌ي خود که در Ni?anta?? (نام محله‌اي) تشکيل داده است. البته مي‌توانيد از منويي که شامل غذاهاي حلال است نيز انتخاب کنيد.
?. کارگاه مواد غذايي استانبول ( Istanbul Food Workshop)
اساس نزديکي محله Golden Horn به ساحل، در منطقه‌ي محافظه‌کار غرب، با مشارکت استراليا و ترکيه، کلا‌س‌هاي آشپزي با تمرکز بر دو غذاي ترکي و عثماني اجرا مي‌شود. براي آشنايي کامل با امکانات آشپزخانه چرا کلاس را با يک تور پياده‌روي در بازارهاي اطراف خيابان مسجد فاتح ترکيب نکنيم؟ اين بازار محبوب‌ترين بازار شهر محسوب مي‌شود که همه‌چيز از جمله تابه‌ها و قابلمه‌ها و وسايل ترشي دارد، روشي مناسب براي معرفي فرهنگ فوق‌العاده‌ي محلي است. روش ديگر گشتن در بازارهاي ادويه در اطراف خيابان‌هاي امينونو (Eminonu) در صبح، قبل از شروع پخت‌وپزها است. مي‌توان از جشن سلطان که بعداز ظهرها برگزار مي‌شود نيز لذت برد.
?. مؤسسه‌ي آشپزي استانبول (Istanbul Culinary Institute)
غذاخوري‌هاي سبک اروپايي از محبوب‌ترين جاذبه‌هاي استانبول به شمار مي‌روند. مؤسسه‌ي آشپزي استانبول تور پياده‌روي نيم‌روزه برگزار مي‌کند که روي غذاهاي خياباني، بازارهاي ادويه و بازار ماهي بي‌اغلو تمرکز مي‌کند.
?. تورهاي پياده‌روي‌ استانبول (Istanbul Walks)
براي اين‌که يک شهر را با راهنماي محلي بشناسيم بايد به آن نفوذ کنيم. اين کمپاني که متخصص در گردشگري فرهنگي است، طيف وسيعي از تورها با زبان انگليسي، ناهارخوري‌هاي بين راهي و قهوه‌خانه‌هاي سنتي و رستوران‌ها را پيشنهاد مي‌دهد. رستوران ocakba?? (رستوراني که در آن گوشت روي ذغال پخته مي‌شود) غذايي مانند iskembecisi (سيرابي گوشت) طبخ مي‌کند و کافه‌ي نارگيله (nargileh) از اين دست است.