ایجاد صخره های مرجانی مصنوعی با هواپیما در آب های ساحلی کوش‌ آداسی

وقتي هواپيمايي از رده خارج مي‌شود چه اتفاقي براي آن مي‌افتد؟ برخي از اين هواپيماها کاربرد‌هاي خاصي پيدا مي‌کنند که در اين مقاله به يکي از آنها اشاره خواهد شد. هواپيماي A 300، هواپيمايي است که قرار است به عنوان يک صخره‌ي مرجاني به بقاي خود ادامه دهد. بر طبق گزارشات ديلي ميل، ترکيه يک فروند هواپيماي فرسوده‌ را خريداري کرده و در چهارم ماه ژوئن در آب‌هاي ساحلي کوش‌ آداسي قرار داده است. پس اگر تور کوش آداسي تابستان 96 را رزرو کرده ايد اين مطلب را بخوانيد . طول اين هواپيما ??? فوت است، اين هواپيما به‌تازگي در آب‌هاي ساحلي ترکيه قرار داده شده است تا اينکه رشد مرجان‌ها را افزايش دهد و در نهايت با ايجاد صخره‌هاي مرجاني، منطقه‌اي زيبا براي غواصي تفريحي بوجود بيايد. اخيرا تعداد توريست‌هايي که از کشور ترکيه بازديد کرده‌اند به ميزان قابل توجهي کاهش يافته است. صنعت گردشگري ترکيه نسبت به سال گذشته ?? درصد افت داشته است. از رونق افتادن صنعت گردشگري ترکيه عمدتا به دليل تهديدات و حملات تروريستي در منطقه و بحران آوارگان و مهاجران به اين کشور بوده است. اما اخيرا ترکيه تلاش کرده است که با انجام اقداماتي به رونق يافتن دوباره‌ي صنعت گردشگري اين کشور کمک کند. يکي از مهمترين اين اقدامات، ايجاد منطقه‌اي براي اسکوبا دايوينگ (غواصي تفريحي با استفاده از ماسک اکسيژن) در شهر توريستي‌ ـ تفريحي کوش آداسي بوده است. اين هواپيماي خريداري شده، در آب‌هاي ساحلي دريا شناور شد تا اينکه بعد از گذشت دو و نيم ساعت در اين آب‌ها فرو رفت و غرق شد.
بايد اين نکته‌ي مهم را نيز در نظر بگيريم که صخره‌هاي مرجاني طبيعي در جهان از استراليا تا سواحل کاليفرنيا به‌سرعت در حال سفيد شدن و نابودي هستند. بنابراين ايجاد اين صخره‌هاي مصنوعي بسيار مهم و حياتي هستند تا به حفظ و ادامه‌ي زندگي برخي موجودات آبزي کمک کنند. متاسفانه در سال‌هاي اخير بر اثر افزايش دماي آب دريا‌ها و به دليل آلودگي‌هاي زيست محيطي و وارد شدن پسماند‌هاي صنعتي به آب رودخانه‌ها و درياها، مرجان‌هاي دريايي در حال سفيد شدن هستند که اين سفيدشدگي نشانه‌ي از بين رفتن اين مرجان‌ها است.
البته اين اولين بار نيست که يک کشور با دخالت و تسريع در بعضي پديده‌هاي طبيعي، جاذبه‌هاي گردشگري بسيار زيبايي را براي خود ايجاد کرده است. طراح و سازندگان يک هتل شناور به نام Underwater Villa in Dubai در حال طراحي و ايجاد يک صخره‌ي مرجاني مصنوعي هستند تا بتوانند يک گونه از اسب دريايي را که در معرض نابودي قرار دارد، محافظت کنند. در واقع آنها قصد دارند با ايجاد صخره‌هاي مرجاني مصنوعي يک منطقه‌ي حفاظت شده براي زندگي اسب‌هاي دريايي فراهم کنند. در نزديکي شهر ماراتون در ايالت فلوريدا، غواصان مي‌توانند يک مخزن بزرگ آب با ظرفيت دويست هزار گالن را ببينند که باعث بوجود آمدن يک صخره‌ي مرجاني زيبا در آن منطقه شده است. در حالي که يک گورستان وسيع از اشيايي در اعماق آب‌هاي کي بيسکين (Key Biscayne) در ايالت فلوريدا به بزرگ‌ترين صخره‌ي مرجاني جهان بدل شده است. در اين روش اشياء بزرگ قديمي غرق شده در اعماق دريا پس از گذشت مدتي به محل رشد و زيستگاه برخي جانوران آبزي از جمله مرجان‌هاي دريايي تبديل مي‌شوند و در طي زمان صخره‌هاي مرجاني بزرگ را پديد مي‌آورند.