بازار‌های سنتی استانبول

تور استانبول- برای خرید کردن در ترکیه، از بازارهای رنگارنگ و تودرتوی استانبول، بهتر پیدا نمی‌کنید. مهم‌ترین سوغات استانبول، فرش‌ها و قالی‌های ترکی‌اند؛ سنتی فرهنگی با تاریخی چند صد ساله. جز آن، انواع صنایع دستی، سفالینه‌ها، ظروف مسی و برنجی، قلیان و پارچه در میان مسافران طرفدار زیاد دارند. طلا و جواهرات، لباس‌های چرمی و غیر چرمی و البته انواع شیرینی‌ها و تنقلات هم در چمدان مسافرها جای زیادی اشغال می‌کنند.
گرند بازار
بازار ادویه
شنبه بازار بشیکتاش
چهارشنبه بازار فاتح
۱ گرند بازار گرند بازار
«کاپالی چارشی» به معنای بازار سرپوشیده، بازار بزرگ استانبول با ۶ قرن عمر است که ۶۱ تیمچه و ۳۰۰۰ حجره دارد و شما را یاد بازارهای تاریخی ایران می‌اندازد. اینجا سوای معماری زیبا و جذابیت تاریخی و هنری‌اش، قلب اقتصاد سنتی استانبول هم هست. می‌توانید لباس‌های سنتی، فرش و گلیم، ظروف چای‌خوری، صنایع دستی و سوغاتی‌های رنگارنگ ترکی بخرید یا دست‌کم از هیاهو و جنب‌و‌جوش بازار لذت ببرید. بهترین راه رسیدن به بازار، تراموا از ایستگاه «سلطان‌احمد» یا «سیرکچی» است.

۲ بازار ادویه بازار ادویه
سرزمین عطر و بو که به بازار مصری‌ها هم معروف است چون مصری‌ها ادویه‌‌هایشان را اینجا می‌فروختند. امروزه غیر از ادویه‌جات، سبزی‌های معطر، میوه‌های خشک و آجیل، انواع روغن، شیرینی‌های مختلف، چای و کالاهای دیگر هم اینجا فروخته می‌شود. شاید تنوع بی‌نظیر ادویه‌ها، فلفل‌های جورواجور، دارچین و چای‌های رنگی وسوسه‌تان کند که مشتی از هر کدام بخرید اما حواستان باشد که بعضی‌هایشان خیلی گران‌قیمت و کمیاب هستند. البته بازار ادویه کلا به گرانی معروف است و به نوعی انگار باید پول لذتی که از حضور در آنجا می‌برید را هم بپردازید.

۳ شنبه بازار بشیکتاش شنبه بازار بشیکتاش
دست‌فروش‌های شهر استانبول و حومه شهر، هر شنبه از شش صبح تا غروب، اینجا می‌آیند تا کالاهایشان را بفروشند. البته این بازار بیشتر برای لباس‌هایش معروف است، پس اگر به دنبال لباس‌های ارزان‌تری نسبت به سایر جاها هستید و البته هیاهوی دست‌فروش‌های خیابانی را هم دوست دارید، سری به اینجا بزنید. اغذیه‌فروش‌هاش هم خوراکی‌های خوشمزه‌ای دارند. از میدان تقسیم با اتوبوس می‌توانید به بشیکتاش برسید.
۴ چهارشنبه بازار فاتح چهارشنبه بازار فاتح
بزرگترین بازار محلی استانبول با دو‌ تا سه هزار فروشنده، بساطی و دست‌فروش که در بخش آسیایی شهر واقع شده و در ۷ خیابان اصلی و ۱۷ خیابان فرعی منطقه، از صبح زود تا ۹ شب دایر است. بسیاری از اهالی استانبول، مایحتاج خود از انواع خوراکی تا پوشاک و لوازم خانگی را از اینجا تهیه می‌کنند. اجناس این بازار با قیمت‌های مناسبی فروخته می‌شوند که معمولا در جاهای دیگر پیدا نمی‌کنید. از سلطان‌احمد یا «بی‌اغلو» با تاکسی می‌توانید به اینجا برسید.