دشت ايسوس

تور آنتالیا- در اين دشت كه در گذشته يعني در سال 333 قبل از ميلاد الكسا ندركبير ، داريوش سوم و ارتش ايران را طي جنگي مغلوب كرد امروزه به محلي مملو از محصولات مركبات تبديل شده است. اين مركبات امروزه نياز كشور تركيه را به ميوه هائي از قبيل پرتقال ، نارنگي و ليمو كاملاً برطرف نموده است.كمي دورتر از ساحل در خليج Iskenderun - اسكندرون مجموعه Sokullu Mehmet - سوكوللو محمد پاشا قرار دارد.در اين منطقه مكانهائي از قبيل مسجد ، بازار ، كاروانسرا و مدرسه اي متعلق به قرن شانزدهم به چشم مي خورد. از جمله مكانهاي تاريخي ديگر اين منطقه مي توان به Cin kulesi - جين كولسي و يك كاخ نيز اشاره نمود.
اسكندرون كه در گذشته Alexandetta - الكساندتا ناميده مي شده ابتدا توسط الكساندركبير و پس از پيروزي بر ايرانيان در دشت Issos ايسوس بنا نهاده شد. امروزه اين شهر به عنوان يك شهر پر جمعيت و بندري جايگاه خاصي را در تعاملات تجاري بعنوان شهري مركزي و تجاري ايفا مي كند. هتل ها ، رستورانها و كافه هاي متعدد موجود در اين منطقه با توجه به نحوه قرار گيري و منظره خاصي كه از وجود پاركهاي اطراف نشات مي گيرد با چشم انداز زيبائي كه به سمت دريا دارد ، نظر هر بيننده اي را به خود معطوف مي نمايد. از غذاهاي معروف اين منطقه ميگوهاي لذيذ آن ، دسر گرم كونفه تهيه شده از دانه هاي گندم شيرين به اضافه پنير آب شده و پيش غذاي هر سوس متشكل از پوره نخود ، شير و فلفل قرمز اشاره كرد. از سوغاتي هاي مشهور اين منطقه هم بايد به وسايل چوبي شامل ميز هاي حكاكي شده كار دست . صندلي و غيره اشاره كرد.
در بخش جنوبي ساحل اسكندرون شهر چينار قرار گرفته كه داراي سواحل ، هتل ، مهمانخانه ها و رستورانهاي بسيار زيبائي مي باشد. So?ukluk - سوئوكلوك منطقه اي است كه در مسير جاده Antakya -آنتاكيا ، اما كمي دورتر از جاده اصلي قرار گرفته است. اين منطقه مكان مناسبي است براي فرار از گرما زيرا داراي آب و هواي خنكي است. در مسير راه بعد از گذشتن از Belen Pass - بلن پاس حتماً در مقابل كاخ Bagras - باگراس كه در مقاطع مختلف توسط روميان ، ماملوكها و جنگجويان جنگهاي صليبي به اشتغال درآمد توقفي كوتاه داشته باشيد. از اين كاخ در گذشته براي كنترل مسير منتهي به كشور عربستان استفاده مي شده است. يك كليساي كوچك نيز در اين كاخ وجود دارد.