راهنمای سفر به بالی اندونزی

بالي به دلايل مختلف، يکي از محبوب‌ترين مقاصد گردشگري در اندونزي به شمار مي‌رود. اگر قصد خريد تور بالي  را داريد، خواندن اين مطلب را به شما توصيه مي کنيم جزيره‌اي شگفت‌انگيز با محيط‌هاي زيبا، سواحلي بسيار خوش‌منظر، مسيرهاي پياده‌روي فوق‌العاده، مردمي خوش‌رو، رستوران‌هاي بسيار باکيفيت و از همه مهتر ارزان که هر ماجراجويي را جذب خود مي‌کند. بالي را مي‌توان همانند يک مجموعه‌ي کامل به شمار آورد. اکثر مردمي که به اين منطقه سفر مي‌کنند دوست ندارند آن را ترک کنند. احتمالا شما هم بعد از هر سفر به اين جزيره، بدتان نيايد دوباره سفري به آن داشته باشيد. خوشبختانه با مقصدي مقرون‌به‌صرفه روبرو هستيم. دست کم براي کساني که خودشان را ملزم نمي‌دانند در هتل‌هاي لوکس زنجيره‌اي اقامت کنند اين‌گونه است. از عمده‌ترين مناطق بالي مي‌توان به کوتا و اوبود (Ubud) اشاره کرد. کوتا بهترين مکان براي پيدا کردن پيشنهادهاي ارزان است. اين شهر به خاطر محيط چشم‌نواز و زندگي شبانه‌اش به خوبي شهرت دارد.
اطلاعات ضروري
•    اختلاف ساعت با تهران: ?:??+
•    زبان رسمي: اندونزيايي
•    واحد پول رسمي: روپيه اندونزي (IDR)
•    نرخ تبديل ارز: ???,??? روپيه=?.?? دلار آمريکا ( هر روپيه معادل ?.?? ريال ايران است)
•    فرودگاه: (Denpasar International Airport (DPS
وضعيت آب و هوايي
با وجود نزديک بودن تقريبي به خط استوا، عجيب نيست که جزاير بالي در تمام طول سال درجه حرارتي مشابه داشته باشند. مانند ديگر مناطق گرمسيري، بالي هم داراي فصول باراني و خشک است. فصل شروع باران از اواخر نوامبر تا مارس به طول مي‌انجامد و طي اين مدت مي‌توان انتظار بارش شديد (چيزي شبيه ريختن سطل آب) هرروزه‌ي باران را داشت. مشخص است که شما در اين مدت مجبور مي‌شويد دنبال يک سرپناه بگرديد. خبر خوب اينکه بارش باران به‌ندرت بيشتر از ?? دقيقه يا بيشتر اتفاق مي‌افتد. بنابراين امر مهم اين است که به‌موقع بتوانيد از بارش‌هاي اين‌چنيني فرار کنيد. فصل خشک و بدون باران هم از ماه آوريل تا اکتبر به طول مي‌انجامد و مشخص است که شاهد بارش باران کمي خواهيم بود. بااين‌وجود هرروز به نسبت مي‌توان رطوبت را احساس کرد، پس توصيه‌هاي لازم براي چنين هوايي را در نظر داشته باشيد
بهترين زمان براي رزرو هتل
مثل بسياري از جزاير گرمسيري، بالي هم براي هتل‌ها داراي پيک سيزن‌هاي (فصل اوج گردشگري) مطلق مخصوص خودش است که در کريسمس و تعطيلات سال نو اتفاق مي‌افتد. مشخص است که در اين مدت، قيمت هتل‌ها به بالاترين ميزان خودش در تمام طول سال مي‌رسد. همچنين در طول ماه‌هاي آگوست و سپتامبر که بسياري از اروپايي‌ها در تعطيلات به سر مي‌برند، شاهد افزايش قيمت‌ها به بالاترين ميزان خواهيم بود. فصول ميانه يا به‌اصطلاح mid season در بالي که در آن قيمت‌‌ها کمي معتدل مي‌شود از ماه آوريل تا جولاي به طول مي‌انجامد و فصول کم گردشگر و به‌اصطلاح low season  يا off season که قيمت‌ها در حالت معمولي به پايين‌ترين حد خود مي‌رسند، از اواسط ژانويه تا مارس و از اواسط سپتامبر تا ميانه‌هاي دسامبر طول مي‌کشد. بسياري از هتل‌هاي ارزان‌تر و مسافرخانه‌ها در تمام طول سال، خيلي مشتاق تغيير قيمت‌ها نيستند، اما بسياري از هتل‌هاي ? ستاره و بالاتر گاهي تغييرات قيمتي زيادي را اعمال مي‌کنند، بنابراين اگر در فصول کم گردشگر به بالي سفر کنيد، مي‌توانيد با قيمت‌هاي مناسبي، اتاق اجاره کنيد. متأسفانه هاستل با اتاق اشتراکي در بالي وجود ندارد، اما پيدا کردن اتاق‌هاي خصوصي و پايه در مسافرخانه‌ها بسيار راحت است که شما را از اقامت در اتاق‌هاي اشتراکي (خوابگاهي) بي‌نياز مي‌کند.
انواع هزينه‌ها
هزينه‌ي مسافرخانه
مسافرخانه‌هاي ارزان معمولا حدود ???,??? تا ???,??? روپيه به ازاي هر شب اقامت هزينه در بر دارند. البته با کمي جستجو هم مي‌توانيد اتاق‌هايي با پرداخت تنها ??,??? روپيه پيدا کنيد.
هزينه‌ي اقامت در هتل
بالي تعدادي از گران‌ترين هتل‌هاي دنيا را ميزباني مي‌کند. اما مي توان هتل‌هايي بسيار ارزان را هم پيدا کرد، اگرچه در اين صورت نبايد انتظار تهويه هواي مناسب، مبلمان خوب و ظاهري مورد توجه داشته باشيد. در کل مي‌توان اميدوار بود که براي هر نوع بودجه و سليقه در بالي هتل مناسب پيدا مي‌شود. اگر بخواهيم ليستي از قيمت انواع هتل بر اساس کيفيت و تعداد ستاره تهيه کنيم، نتيجه به شرح زير خواهد بود:
•    ? ستاره       ???,??? تا ???,??? روپيه
•    ? ستاره       ???,??? تا ?,???,??? روپيه
•    ? ستاره       ???,??? تا ?,???,??? روپيه
•    ? ستاره       ???,??? تا ?,???,??? روپيه
•    ? ستاره       ?,???,??? تا ?,???,??? روپيه
متوسط قيمت مواد غذايي
غذا و نوشيدني در بالي بسيار ارزان است (البته نه به ارزاني جزاير عمده جنوب آسيا) که در عين حال بالاترين استاندارد را هم دارا هستند. غذاهاي ساده و خوشمزه از حدود ? دلار آمريکا شروع مي‌شوند.
صبحانه: اگر هتل يا مسافرخانه‌اي که در آن اقامت داريد با وعده‌ي صبحانه از شما پذيرايي نکرد، مي توانيد در هرجايي اين وعده‌ي خوشمزه را با قيمتي کم ميل کنيد. (??,??? تا ??,??? روپيه)
ناهار: اگر دنبال غذايي کلاسيک و محلي براي ناهار باشيد، ترکيبي از برنج، نودل و جوجه مي تواند انتخاب خوبي باشد. (??,??? تا ??,??? روپيه)
شام: در بالي غذاهاي غربي مثل پيتزا و همبرگر، به ارزاني غذاهاي پرطرفدار محلي نيستند. در هر صورت انتخاب هر کدام به سليقه‌ي شما خواهد بود. (??,??? تا ??,??? روپيه) اگر دوست داريد خودتان آشپزي کنيد، بسته به اينکه به کدام سبک از غذاي غربي يا آسيايي علاقمند باشيد، مي‌توانيد مواد غذايي مورد نياز يک هفته‌تان را با پرداخت به ترتيب حدود ???,??? و ???,??? روپيه  تهيه کنيد. به ياد داشته باشيد محاسبه قيمت‌ها بر اساس ميزان کالري استاندارد و مواد غذايي مورد نياز يک انسان سالم و بالغ تنظيم شده است که اقلامي چون نان تازه، برنج سفيد، گوشت قرمز گاوي، تخم مرغ، شير (سبک غربي)، سينه‌ي مرغ (پوست کنده و بدون استخوان)، پنير محلي (سبک غربي)، سيب درختي، موز، پرتقال، گوجه فرنگي، سيب زميني، پياز و کاهو مي‌شود. مسلم است که اگر مواد بيشتري نياز داريد، بايد هزينه‌ي بيشتري بپردازيد.
هزينه‌ي حمل‌ونقل
حمل‌ونقل در بالي کمي با ديگر نقاط دنيا متفاوت است. اين بدان معني نيست که جابجايي در اين شهر مشکل است، در حقيقت انتخاب‌هاي شما به تاکسي، اجاره‌ي ماشين يا دوچرخه، موتورسيکلت و ميني‌بوس‌ها و حتي اسکوتر محدود مي‌شود. بدون هيچ‌گونه اضافه‌گويي به سراغ قيمت‌ها مي‌رويم.
•    تاکسي از فرودگاه تا کوتا                                           ??,??? تا ??,??? روپيه
•    هر ? کيلومتر جابجايي توسط تاکسي در کوتا                ??,??? تا ??,??? روپيه
•    اجاره ماشين براي ? روز                                             ???,??? روپيه
توصيه‌هايي براي صرفه‌جويي در هزينه‌ها
غذاي محلي ميل کنيد
شما مي‌توانيد غذاهاي خوشمزه‌ي محلي را با پرداخت  حدود ?,??? روپيه امتحان کنيد، اگرچه اغلب وعده‌هاي غذايي حدود ??,??? روپيه خرج بر مي‌دارند. اگر مي‌خواهيد به اندازه کافي صرفه‌جويي کنيد و همچنين تجربه‌اي مشابه مردم محلي داشته باشيد، بهتر است از رستوران‌هاي غربي دور بمانيد.
به بخش‌هاي شمالي در بالي برويد
نواحي جنوبي بالي همچون کوتا، اوبود، Seminyak و بقيه‌ي نقاط، جزو قسمت‌هاي پرگردشگر و گران بالي به شمار مي‌روند. اگر شما به سواحل شمالي يا شمال شرقي  برويد، مي‌توانيد هزينه‌ها را تا نصف نواحي جنوبي کاهش دهيد.