قبرس شمالی | North Cyprus

جمهوري قبرس کشوري جزيره اي است در شرق درياي مديترانه که پايتخت آن نيکوزيا است. اين کشور به دو بخش ترک نشين و يوناني نشين تقسيم مي شود که در آن هر دو زبان ترکي و يوناني رسمي هستند. يوناني ها ارتودوکس و ترک ها مسلمان هستند. اگر قصد خريد تور قبرس شمالي  را داريد، خواندن اين مطلب را به شما توصيه مي کنيم.
اين جزيره از شمال با تركيه، از جنوب با مصر، از شرق با سوريه و از غرب با يونان همسايه است. اين جزيره يكي از مقاصد مهم گردشگري درياي مديترانه است و سالانه بيش‌ از 4/2 ميليون گردشگر را به خود جذب مي كند.
مساحت قبرس 9252 کيلومتر مربع، جمعيت آن طبق برآورد سال 2008، 801622 نفر، واحد پول آن يورو و پيش شماره تلفن آن 357 است. همچنين قبرس عضو اتحاديه اروپا و اتحاديه کشورهاي مشترک المنافع مي باشد.
قبرس در سال ???? استقلال خود را از بريتانيا کسب کرد و حکومت مستقل قبرس براساس مشارکت جوامع ترک و يوناني در اداره امور اين جزيره اعلام موجوديت کرد و بريتانيا، يونان و ترکيه حق حاکميت دولت قبرس را تضمين کردند. بخش ترك‌ نشين قبرس در سال 1983 اعلام استقلال كرد و نام خود را جمهوري ترك قبرس شمالي گذاشت. جمهوري ترک قبرس شمالي که معمولا قبرس شمالي خوانده مي‌شود توسط هيچ کشوري به جز ترکيه به رسميت شناخته نشده است. قبرس به 6 ناحيه با نام هاي فاماگوستا، گيرنيا، لارناکا، نيکوزيا، ليماسل و پافوس تقسيم بندي شده است.
شهر گيرنيا ( گيرنه ) :
يکي از معروف‌ترين شهرهاي قبرس شهر گيرنه مي‌باشد که مناظر زيباي توأمان کوه و درياي آن بسيار مورد توجه گردشگران قرار مي‌گيرد. اين شهر در کنار جذابيت‌هاي طبيعي خود داراي امکان تاريخي و فرهنگي ديدني نيز مي‌باشد .تاريخ اين شهر باستاني به اواخر جنگ تروژان بازگشته و طبق آخرين يافته‌هاي باستان‌شناسي، اين منطقه زيستگاه و محل اسکان انسان‌ها در عصر حجر (3000 تا 5800 سال قبل از ميلاد مسيح) بوده است.
سنت هيلاريون :
اين قصر بعد از ورود يک راهب تارک دنيا که از سرزمين هاي مقدس به اين منطقه سفر کرده بود و در غاري در کوه هاي اين مکان از دنيا رفته بود به سنت هيلاريون نام گذاري شد. بعد از مرگ اين راهب مقدس در قرن 10 بيزانس ها تصميم به ساخت اين قصر گرفتند تا يادگاري از ايمان و عقيده براي جهانيان شود.
بلاپايز :
زيبايي بلاپايز يک افسانه است. اين صومعه بر بلنديهاي جزيره در فاصله 10 دقيقه اي تا شهر بنا شده است. شما با ديدن اين صومعه با تاريخ هزار ساله و داستان هاي جنگهاي صليبي و خونين تاريخ آشنا خواهيد شد. تماشاگر زيباترين منظره جزيره خواهيد بود . در حالي که مي توانيد از مزه هاي مختلف غذاهاي قبرسي در رستوران هاي اطراف اين صومعه استفاده نماييد.
شهر فاماگوستا ( ماگوستا ) :
ماگوستا در شمال شرقي قبرس قرار دارد .اين شهر معروف مديترانه اي داراي تاريخ غني وفراواني است و زيبا ترين کليساها و ساختمانهاي قديمي با معماري مدرن را بايد در ماگوستا ديد . اين شهر يکي از بهترين شهرهاي قبرس براي گردش گري ميباشد وتمام توريستهاي به قبرس آمده را جلب تماشاي خود مي کند. ماگوستا همچنين داراي ساحلهاي زيبا با شنهاي طلايي مي باشد که در شمال قبرس مشاهده مي شود و خيلي کم ياب مي باشند .
کليساهاي بيشتري در قبرس وجود دارد که تاريخ کليساها مربوط به زمان قرن سوم ميلادي مي باشد . شهر قديمي فاماگوستا به صورت گسترده پايتخت تاريخي قبرس محسوب مي شود. قدمت اين شهر به 1100 سال قبل از ميلاد مي رسد. شهر فاماگوستا منزلگاه مناظر و مکان هايي مثل خرابه هاي شهر سالاميس – خانقاه سنت برناپاس – مسجد لالا مصطفي پاشا – کليساي جامع سنت نيکولاس و برج اوتلو مي باشد.
شهر خراب سالاميس :
قدمت اين شهر به 1100 سال قبل از مسيح برمي گردد. کاشف خرابه هاي سالاميس توسر پسر تلمن پادشاه جزيره يوناني سالاميس بود . بعد از کشتن برادرش در جنگ ترووا از طرف پدرش به تبعيد محکوم شد و به جزيره قبرس نقل مکان کرد و در اينجا خرابه هاي سالاميس را به تصرف خود در آورد. اين شهر که در قرن چهارم بر اثرزلزله از بين رفته بود دوباره بازسازي شده و با نام قسطنطنيه پايتخت جزيره شد. قدمت اين شهر ه 1100 سال قبل از مسيح برميگردد.
مسجد لالا مصطفي پاشا :
در اصل با نام کليساي جامع سنت نيکولاس شناخته شده و بعدها با نام مسجد سنت صوفيا در ماگوسا يکي از بزرگترين ساختمان هاي قرون وسطي در اين شهر محسوب مي شود.
که بين سالهاي 1298 و 1400 ساخته شده و در سال 1328 به کليساي جامع موقوف شد. اين کليسا بعد از حمله عثماني در سال 1951 به قبرس و تصرف ماگوسا به مسجد تغيير يافت و امروزه به عنوان يک اثر قديمي مورد توجه گردشگران قرار دارد
خريد در فاماگوسا :
سوغاتي هاي قبرس با کيفيتي عالي به وفور يافت مي شوند و معمولا در مقايسه با نمونه هاي بريتانيايي، ارزان تر هستند.وقتي در فاماگوسا خريد مي کنيد منتظر مجموعه اي محصولات چرمين باشيد مانند کيف هاي دستي و کفش به همراه جواهرات، وسايل قيطاني و سراميکي، مشروبات و کنياک محلي قبرس. همپنين تعداد زيادي از برند شناخته شده را در سوپرمارکت هاي محلي مانند Paralimni خواهيد يافت. قابل توجه است که در نزديکي اين شهر فروشگاه هايي وجود دارند که 24 ساعت شبانه روز در 7 روز هفته خدمات ارائه مي دهند.
خريد در فاماگوسا :
اکثر فروشگاه هاي فاماگوسا مانند سراسر قبرس، ساعت کاري متفاوتي دارند. با توجه به فصل پر گردشگر و کم گردشگر از ماه اکتبر تا آوريل ساعت فروش از 8 صبح تا 5:30 بعدازظهر و معمولا با تعطيلي کوتاهي براي ناهار در حدود ساعت 1 همراه است. بين ماه هاي مي و سپتامبر - ساعات خريد در فاماگوسا طولاني تر است و فروشگاه ها تا ساعت 7 عصر و حتي تا 10 شب نيز باز هستند. همچنين مغازه ها روزهاي چهارشنبه و شنبه (البته به جز سوپرمارکت ها) زودتر تعطيل مي کنند و روزهاي يک شنبه تعداد کمي از آنها مشغول به کار هستند .
خريد در گيرنه :
وقتي نوبت به خريد در گيرنه مي رسد، نااميد نخواهيد شد. گيرنه و نيز نيکوزيا حاوي بهترين گزينه هاي مرکز خريد در تمام قبرس شمالي مي باشند که قيمت سوغاتي هايشان مناسب بوده و صنايع دستي قبرسي فراواني دارند .تجرب? خريد در قبرس شمالي کاملا با خريد در جنوب فرق مي کند چرا که مغازه ها بزرگتر هستند و به صنعت پررونق توريسم وابسته اند. در گيرنه بايد به دنبال مراکز خريد، بازار هديه هاي ارزان قيمت و فروشگاه هاي زنجيره اي سرشناس بگرديد که اين امر براي اکثر گردشگران تغيير نيروبخشي مي باشد. در قبرس شمالي، فروشگاه ها معمولا توسط محلي ها يا ترکيه اي ها اداره مي شود و مناسب هرگونه سليقه اي مي باشند .
ساعات کار فروشگاه هاي گيرنه بين ماه هاي اکتبر و آوريل کاهش مي يابد و اکثر فروشگاه ها حدود ساعت 5 بعدازظهر تعطيل هستند. هرچند در ماه هاي شلوغ تر تابستان ساعات کار فروشگاه ها تا 7 يا 8 شب و حتي بيشتر، افزايش مي يابد. توجه داشته باشيد که چهار شنبه ها و شنبه ها فروشگاه ها غالبا بعدازظهرها تعطيل هستند. همچنين يک شنبه ها بازار ساکت تر از هميشه مي باشد و در قبرس به عنوان روز کاري به حساب نمي آيد . بدليل اينکه قبرس شمالي هنوز توسط ترک ها اشغال شده، پول رايج آن پول ترکي لير مي باشد. بسياري از فروشگاه هاي گيرنه همچنين يورو و حتي پوند انگليس يا دلار آمريکا را هم قبول مي کنند . در بخش مرکزي گيرنه واقع در جاد? ضيا ريزکي يک مرکز خريد بسيار معروف ولي کوچک وجود دارد که حاوي بوتيک ها و ساير مغازه ها مي باشد. اين مرکز خريد محل مناسبي براي پيدا کردن لباس هاي مخصوص ساحل، وسايل چرمي و لوازم غواصي مي باشد. براي خريد صنايع محلي مي توانيد از Round Tower که در همان نزديکي هاست (و قدمت آن به دوران Lusignan ميرسد) و شامل گزينه هاي مختلفي از قاليچه هاي رنگارنگ، صنايع هنري و سراميک مي باشد ديدن فرماييد .