مشخصات قبرس شمالی

جمهوري قبرس کشوري جزيره اي است در شرق درياي مديترانه که پايتخت آن نيکوزيا است. اين کشور به دو بخش ترک نشين و يوناني نشين تقسيم مي شود که در آن هر دو زبان ترکي و يوناني رسمي هستند. يوناني ها ارتودوکس و ترک ها مسلمان هستند.
اين جزيره از شمال با تركيه، از جنوب با مصر، از شرق با سوريه و از غرب با يونان همسايه است. اين جزيره يكي از مقاصد مهم گردشگري درياي مديترانه است و سالانه بيش‌ از 4/2 ميليون گردشگر را به خود جذب مي كند.
مساحت قبرس 9252 کيلومتر مربع، جمعيت آن طبق برآورد سال 2008، 801622 نفر، واحد پول آن يورو و پيش شماره تلفن آن 357 است. همچنين قبرس عضو اتحاديه اروپا و اتحاديه کشورهاي مشترک المنافع مي باشد.
قبرس در سال ???? استقلال خود را از بريتانيا کسب کرد و حکومت مستقل قبرس براساس مشارکت جوامع ترک و يوناني در اداره امور اين جزيره اعلام موجوديت کرد و بريتانيا، يونان و ترکيه حق حاکميت دولت قبرس را تضمين کردند. بخش ترك‌ نشين قبرس در سال 1983 اعلام استقلال كرد و نام خود را جمهوري ترك قبرس شمالي گذاشت. جمهوري ترک قبرس شمالي که معمولا قبرس شمالي خوانده مي‌شود توسط هيچ کشوري به جز ترکيه به رسميت شناخته نشده است. قبرس به 6 ناحيه با نام هاي فاماگوستا، گيرنيا، لارناکا، نيکوزيا، ليماسل و پافوس تقسيم بندي شده است.
شهر گيرنيا ( گيرنه ) :
يکي از معروف‌ترين شهرهاي قبرس شهر گيرنه مي‌باشد که مناظر زيباي توأمان کوه و درياي آن بسيار مورد توجه گردشگران قرار مي‌گيرد. اين شهر در کنار جذابيت‌هاي طبيعي خود داراي امکان تاريخي و فرهنگي ديدني نيز مي‌باشد .تاريخ اين شهر باستاني به اواخر جنگ تروژان بازگشته و طبق آخرين يافته‌هاي باستان‌شناسي، اين منطقه زيستگاه و محل اسکان انسان‌ها در عصر حجر (3000 تا 5800 سال قبل از ميلاد مسيح) بوده است.
سنت هيلاريون :
اين قصر بعد از ورود يک راهب تارک دنيا که از سرزمين هاي مقدس به اين منطقه سفر کرده بود و در غاري در کوه هاي اين مکان از دنيا رفته بود به سنت هيلاريون نام گذاري شد. بعد از مرگ اين راهب مقدس در قرن 10 بيزانس ها تصميم به ساخت اين قصر گرفتند تا يادگاري از ايمان و عقيده براي جهانيان شود.
بلاپايز :
زيبايي بلاپايز يک افسانه است. اين صومعه بر بلنديهاي جزيره در فاصله 10 دقيقه اي تا شهر بنا شده است. شما با ديدن اين صومعه با تاريخ هزار ساله و داستان هاي جنگهاي صليبي و خونين تاريخ آشنا خواهيد شد. تماشاگر زيباترين منظره جزيره خواهيد بود . در حالي که مي توانيد از مزه هاي مختلف غذاهاي قبرسي در رستوران هاي اطراف اين صومعه استفاده نماييد. تور قبرس شمالي
شهر فاماگوستا ( ماگوستا ) :
ماگوستا در شمال شرقي قبرس قرار دارد .اين شهر معروف مديترانه اي داراي تاريخ غني وفراواني است و زيبا ترين کليساها و ساختمانهاي قديمي با معماري مدرن را بايد در ماگوستا ديد . اين شهر يکي از بهترين شهرهاي قبرس براي گردش گري ميباشد وتمام توريستهاي به قبرس آمده را جلب تماشاي خود مي کند. ماگوستا همچنين داراي ساحلهاي زيبا با شنهاي طلايي مي باشد که در شمال قبرس مشاهده مي شود و خيلي کم ياب مي باشند .
کليساهاي بيشتري در قبرس وجود دارد که تاريخ کليساها مربوط به زمان قرن سوم ميلادي مي باشد . شهر قديمي فاماگوستا به صورت گسترده پايتخت تاريخي قبرس محسوب مي شود. قدمت اين شهر به 1100 سال قبل از ميلاد مي رسد. شهر فاماگوستا منزلگاه مناظر و مکان هايي مثل خرابه هاي شهر سالاميس – خانقاه سنت برناپاس – مسجد لالا مصطفي پاشا – کليساي جامع سنت نيکولاس و برج اوتلو مي باشد.