معرفی مسیر قبرس شمالی

اين کشور مي تواند يکي از بهترين پتانسيل هاي گردشگري جهان باشد. اگر قصد خريد تور قبرس شمالي  را داريد، خواندن اين مطلب را به شما توصيه مي کنيم.جزيره قبرس يکي از جادويي ترين مکان ها در دنياست و قسمت شمالي اين کشور، سرشار از جذابيت ها و رمز و رموز مديترانه اي است که حتماً براي مسافران مکاني به ياد ماندني خواهد بود. قبرس در قسمت شمال شرقي حاشيه مديترانه واقع شده است و سومين جزيره پهناور، بعد از جزيره سيسيلي و ساردينيا در درياي مديترانه محسوب مي شود. اين جزيره در هفتاد کيلومتري جنوب ترکيه، صد کيلومتري غرب سوريه و سيصد و بيست کيلومتري شمال مصر واقع شده است و در حقيقت مرز بين اروپا و آسيا تلقي مي شود. (استراتژي اين جزيره، تاريخچه و فرهنگ آن را طي چند صد سال، شکل داده است.) بعلاوه، قبرس همواره از تمدن بسيار کهن و غني تشکيل شده است که به ???? سال پيش باز مي گردد که همه اينها دست به دست هم داده و در نهايت يک تاريخچه پر بار و يک معماري بي نظير را از خود به جاي گذاشته است. اين کشور و زيبايي هاي آن از ديرباز تا به امروز غالباً مورد توجه همه امپراطوران قرار گرفته است. طبق آمار و سرشماري سال ????، ??% از جمعيت اين بخش از قبرس، مسلمان هستند. از نظر آب و هوا نيز اين منطقه، تقريباً هميشه مديترانه اي است. اين کشور تابستان بسيار طولاني و زمستاني بسيار کوتاه را دارد و ديري نمي گذرد تا بهار دوباره فرا برسد. ميانگين ساليانه درجه دما در قبرس به ?? درجه سانتي گراد مي رسد. قبرس، در سال، ??? روز را با تابش گرم و دلپذير خورشيد و آب و هواي مديترانه اي مي گذراند. در فاصله بين آپريل تا نوامبر بهترين زمان براي رفتن به ساحل و شنا در درياي مديترانه است.
تاريخچه
??? سال قبل از ميلاد مسيح، قبرس را آشوريان اداره و حکومت مي کردند. قبل از حمله مصريان ?? سال قبل از ميلاد نيز، روم باستان اين کشور را تسخير کرد. هنگاميکه روم در حال تقسيم امپراطوري شرق و غرب بود، قبرس تبديل به قسمتي از امپراطوري بيزانتين (وابسته به روم شرقي) شد. سپس ريچارد ليون هارت، جزيره را تسخير کرد و پس از مدتي اداره حکومت جزيره به عهده لوسيگنال واگذار شد. سال ????، سال فتح قبرس توسط عثماني بود و آنان کشور را تا سال ???? اداره کردند، تا زمانيکه قبرس را به بريتانيا اجاره دادند و در نهايت در سال ????، قبرس آزادي خود را از بريتانيا گرفت.
سال ????، سال کودتاي نهايي بود. کودتايي که کشور يونان آغاز کننده آن بود و بالاخره ترکيه با مداخله خود در اين بين باعث شد قسمت شمالي قبرس را از آن خود کند. درپي اين تغييرات، بريتانيايي ها اسکله و بندرگاهي ساختند. در اين دوره شهر تبديل به استراحتگاهي براي عموم مردم شد.
گيرنه
تاريخچه قبرس را مي توان به وضوح در اين شهر ديد، تاريخي که ديدن آن انسان را به گذشته مي برد. کليساهايي که در اين شهر وجود دارد، امروز نيز به شکل موزه مورد بازديد قرار مي گيرند. گردش يک روزه در اين شهر مي تواند به انسان فرصت دستيابي به رمز و راز تاريخ اين شهر را بدهد، همان طور که مي دانيد اين شهر يکي از قسمتهايي است که جلوه هاي تاريخي در آن بسيار ديده مي شود. وقتي اولين روز گشت و گذار شروع مي شود، بدون شک در درجه اول شما راهي خيابان قلعه هيلاريون مي شويد. اين يک خيابان معمولي نيست همان خياباني است که شرکت والت ديزني در ساخت کارتون سفيد برفي و هفت کوتوله از آن الهام گرفت. مکان بعدي، مي تواند صومعه نوربرتين باشد، محلي که به صومعه صلح و آرامش معروف است. اين اثر بي نظير را گت ها (اقوام باستاني آلماني ها) ساخته بودند.
نيکوزيا
“نيکوزيا” را، “لدرا” نيز مي نامند. ??? سال قبل از ميلاد مسيح، فرزند پادشاه مصر، شهر را بازسازي کرد و نام خود را بر آن نهاد. نيکوزيا از زمان روم شرقي، پايتخت قبرس بوده است و به مرور زمان اين شهر گسترش يافت. در نهايت اين شهر قديمي و کهن به دو بخش شمالي ترکيه و جنوبي يونان تقسيم شد. در بحث تاريخچه اين شهر، معماري زيباي عثماني هميشه نظر انسان را به خود جلب مي کند. چند اثر هنري نيز امروزه، مورد علاقه گردشگران است که شامل موزه مِولوي، ستون ونتيان، مسجد سليميه و زيباترين مسافرخانه هاي قديمي مي شود. نيکوزيا بزرگترين شهر قبرس است و در اين منطقه طراحي قديمي و مدرن، در کنار يکديگر قرار دارند.
فاماگوتسا
براي کسانيکه علاقمند به تاريخ هستند فاماگوتسا، مکان خوبي است تا از گردش روزانه خود لذت ببرند. در ابتدا شما شاهد ويراني هاي شهر قديمي سالاريس هستيد. خرابي هايي که در اين شهر رخ داده بودند، اکنون يکي از جاذبه هاي جهان گردشگري جهان محسوب مي شود. فاماگوتسا نيز شهر ديگري از اين جزيره بسيار زيبا است که در حقيقت يادگاري از تمدن هاي گذشته است، به دليل عتيقه هاي زيادي که در اين شهر باستاني وجود دارد.
کارپاز
نوشيدن يک فنجان قهوه، هنگام صبح، مي تواند آغازي عالي براي گردشي يکروزه باشد. شايد جالب باشد که گردش را با بازديد از کارخانه روغن زيتون شروع کنيم. کارخانه اي که نمايان گر هر دو جنبه زندگي، سنتي و پيشرفته است. در اين کارخانه، مي توان حالت قديمي و سنتي، و همين طور حالت امروزي و مدرن يک کارخانه واقعي را ملاحظه کرد. بعد از صرف نهاري سنتي در اين شهر مي توان مکان مناسبي را براي استراحت انتخاب کرد. بهترين انتخابي را که مي توان براي استراحت گردشگران، در عصر يک روز زيبا، با آب و هواي مديترانه اي انتخاب کرد، ساحل طلايي آن است. هنگام گذراندن زمان در اين ساحل، لحظه اي نمي توانيد ذهن خود را به نقطه ديگري متمرکز کنيد.
گوزليورت
اين شهر به باغ ميوه قبرس معروف است. ميوه هاي زيادي با طعم هاي بي نظيري درباغ هاي اين شهر، مي رويند.
موزه هايي در اين شهر وجود دارند که قدمت آن ها به صد ها سال قبل از ميلاد مسيح باز مي گردد. يکي از اين موزه هاي معروف در منطقه سولي قرار دارد. در اين بخش شما مي توانيد شاهد سنگ فرش ها و موزائيک هاي بسيار نفيس و بي نظير اين سرزمين کهن، باشيد. در آخر خوب است بدانيد که واژه گوزليورت، به معناي کشوري زيبا است.
طبيعت ( فلورا)
در ماه فوريه، هنگاميکه ديگر کشورهاي اروپا در زمستاني سرد، روزها را سپري مي کنند، فلورا پر از شکوفه هاي زيبا و گل هاي رنگارنگ مي شود. در ماههاي فوريه تا مي، گل هاي داوودي، نرگس، لاله و ديگر گلها، اين سرزمين را پوشيده از رنگ هاي مختلف و زيبا مي کنند.
فونا
بيش از ??? نوع پرنده، لاک پشت هاي دريايي و همينطور در حدود ??? نوع ميمون وحشي در اين منطقه وجود دارد.
فرهنگ
بدليل برخورداري قبرس از تمدني بسيار قديمي و کهن، آنان مردمي بسيار مهمان نواز هستند. زيرا طي قرن ها و سال ها، خارجيان زيادي وارد اين کشور شدند و حکومت کردند، از اين رو مردم اين کشور هميشه نسبت به خارجيان مهربان بوده اند.
از ديگر عادات مرسوم مردم اين خطه آن است که آنها براي بزرگتر هايشان احترام بسيار زيادي قائل هستند.
غذاها
غذاهاي اين کشور، تلفيقي از غذاهاي مديترانه اي و آسياي شرقي است، بعلاوه در کنار غذاهاي اين منطقه، هميشه آب ميوه تازه ليمو مصرف مي شود. قبرس داراي چند غذاي سنتي و محلي است که عموماً در اين منطقه قابل استفاده است که شامل مولوهيا (مرغ و يا گوشت دنده) که اکثراً کباب مي شود، کولوکاس ريشه گياهي است که عموماً همراه با غذا مصرف مي شود، کباب سنتالي، که تکه هاي گوشتي است که همراه با سس مخصوص کشور قبرس صرف مي شود.
يکي از ضرب المثل هاي رايج اين کشور، مي گويد: شيرين بخوريد و شيرين صحبت کنيد، در قبرس بسيار معمول است که پس از غذا از شيريني سنتي خاصي استفاده شود مانند باقلوا، اين شيريني در اين کشور بسيار محبوب است. درنهايت مي توان گفت عادات غذايي اين کشور بيشتر شبيه ذائقه ما ايراني ها مي باشد.
در اين قسمت به چند مورد از غذاها و اسامي آن ها اشاره مي کنيم:
Meze: معروف ترين غذاي قبرس است که به ?? شکل، درست مي شود و پايه همه آن ها از ماهي و گوشت تشکيل شده است.
Sheftalia: ترکيبي از گوشت هاي قلقلي با سس مخصوص قبرسي.
Koupepia: در واقع همان دلمه برگ مو ايراني است که همراه با گوشت
چرخ کرده و برنج درست مي شود.
Stifado: تاس کباب است که همراه با با پيازهاي خرد شده و حلقه حلقه صرف مي شود.
Kleftiko: برگ هاي قرمز رنگ گياه قبرسي همراه با ادويه که در کنار گوشت بره پخته مي شود.
Loukanika: سوسيس کبابي با سس مخصوص
Halloumi: عصاره نعناع با پنير سفيد گرفته شده از شير گوسفند
Loukoumades: دونات سرخ شده با عسل
Shiamali: سمولينا با پرتقال و بادام
Daktyla: شيريني هايي به باريکي و شکل انگشت که با گردو، بادام و شربت دارچين مخلوط مي شود.
Loukoumia: مکعب هاي ژلاتيني با طعم گلاب و شکر.
Kolokotes: شيريني کدوي قرمز و کشمش با گندم آسياب شده.
Koupes: گوشت و گندم آسياب شده با ادويه جات محلي.
سواحل
همان طور که مي دانيد در مجموع سواحل قبرس بسيار زبانزد هستند؛ اما در بين اين سواحل، ساحل طلايي (golden beach) زيباتر و معروف تر است.
اين ساحل به بهشت عاشقان دريا، ساحل و خورشيد مشهور مي باشد. چراکه بهترين انتخاب براي رفتن به يک ساحل مديترانه اي است. منطقه اي که داراي فضايي بسيار گسترده و پهناوري از ماسه هاي طلايي مي باشد.
در گذشته افسانه اي در رابطه با اين ساحل رواج داشته که مي گفته است: دريا هميشه آرام بوده اما ناگهان يک روز خروشان شده و موجي سهمگين، الهه عشق و زيبايي را با خود به ساحل مي آورد و همان جا در جزيره تا ابد باقي مي ماند.
راه رفتن در ساحل و ديدن طلوع خورشيد در اين ساحل، از مواردي است که نمي بايست آن را فراموش کرد.
کساني که قصد دارند براي مدتي از شلوغي به دور باشند، بازديد از اين ساحل را حتماً در برنامه هايشان قرار مي دهند؛ در ضمن فراموش نکنيد قبل از رفتن به golden beach، نوشيدني هاي خنک و چتر با خود ببريد.