معرفی کوش آداسی

کوش آداسي
جاذبه هاي کوش آداسي چنان شما رو محسور ميکنه که اصلا متوجه گذر زمان نخواهيد شد . تنوع ديدني هاي کوش آداسي بسيار زياده و خيلي از اين جاهاي ديدني کوش آداسي مربوط به تاريخ اين شهره .  اماکن ديدني کوش آداسي بسيار زيبا و روح نوازند .  ميتونيد از سکوت و آرامش بينظير اين اماکن نيز بهره مند بشين و تمدد اعصاب واقعي رو تجربه کنين  . بهتون پيشنهاد ميکنم قبل از سفر از چند و چون شهر سر در بيارين  چراکه آشنايي قبلي با مکانهاي ديدني کوش آداسي به شما کمک مي کند که براي وقتتان برنامه ريزي داشته و بتونيد از تمام جاذبه هاي شهر بهره مند شين . ديدني هاي کوش آداسي رو در اينجا ميتونين مطالعه کنين و توي برنامه تور کوش آداسي جا بدين :
تور افه سوس کوش آداسي از تورهاي جذاب ترکيه
يکي از جاهايي که هر سال مسافران زيادي را به کوش‌آداسي مي‌کشاند ،  تور افه‌سوس است. افه‌سوس، بازمانده‌هاي شهري است چندين‌ هزارساله از امپراطوري رُم شرقي که بين ازمير و کوش‌آداسي قرار گرفته و رفتن به آن از هر دو شهر ممکن است. تور از صبح تا بعدازظهر طول مي‌کشد و ناهار را هم در يکي از رستوران‌هاي محلي صرف مي‌کنند. قبل از رسيدن به افه‌سوس، خانه‌اي قديمي وجود دارد که حضرت مريم ده سال آخر عمرشان را اين‌جا گذرانده‌اند و امروز تبديل به زيارتگاه شده است، مي‌توانيد روي ديوارهاي بيرون خانه، شمع روشن کنيد يا از چشمه‌ي آرزوها بنوشيد و آرزو کنيد. بعد از آن شهر زيباي افه‌سوس است با ستون‌هاي سنگي بزرگ، ميدان نبرد گلادياتورها و بقايايي از آمفي‌تئاتر و دروازه‌هاي شهر.
کوه‌هاي شمال افه‌سوس، جايي است که مي‌گويند اصحاب‌کهف توي غاري در دامنه‌ي کوه نزديک به دويست سال خوابيده بودند. غار هفت خوابها(تعبير ديگري از داستان اصحاب کهف)در قرن سوم هفت جوان طرفدار عيسي که نمي توانستند دين خود را بر امپراتور داسيوس آشکار کنند،به کوه پانايير فرار کرده و در غاري پناه ميگيرند و شبي که در خواب بودند ورودي غارتوسط سربازان امپراتوربا سنگهاي بزرگ بسته ميشود. ماهها و سالها اين هفت دوست در خواب بودند تا آنکه چوپاني که از آن حوالي ميگذشت ورودي غار را باز ميکند و با تابيده شدن نور به داخل غار،جوانان بيخبر از همه جا از خواب بيدار شده و پس از آنکه براي خريد به شهر افس ميروند از تفاوتهاي محيط اطراف و پولهاي قديمي متوجه موضوع مي شوند.انتشاراين مسئله باعث توجه و احترام به اين غار ميگردد و از قرن پنجم به بعد بعنوان مرکز ديني و زيارتگاه  درمي آيد .
                       خانه حضرت مريم در افه سوس
در نزديکي شهر سلجوق در ميان درختان سر به فلک کشيده کوه بلبل در مجاورت شهر افسوس کليساي کوچکي وجود دارد که امروزه پذيراي خيل عظيمي از مسيحيان دنياست که از گوشه و کنار دنيا جهت زيارت با کشتي هاي کروز براي مدت يک يا دو روز به کوش آداسي وارد شده و پس از زيارت اين مکان مقدس و بازديد از شهر افسوس باز ميگردند. نقل است که عيسي مسيح هنگام مصلوب شدنش مريم مقدس را به يکي از حواريون به نام اس تي جن ميسپارد و او حضرت مريم را به شهر افسوس که درآن زمان شهر پر رونقي بوده ميبرد اما براي در امان ماندن مريم مقدس از شر پيروان بت پرست و پيرو دين آرتيميس،براي ايشان خانه اي در کوه بلبل در خارج از شهر اما نزديک به آن بنا ميکند تا هر روز بتواند آذوقه رسانده و مراقب ايشان باشد.حضرت مريم 10 سال پاياني عمرش را در اين محل گذرانده و پس از مرگ در محل نامعلومي دفن ميشود.اين محل امروزه به کليساي کوچکي تبديل شده و بازديد کنندگان بسياري دارد . در پايين خانه حضرت مريم سه چشمه وجود دارد که به ترتيب چشمه سلامتي،عشق و ثروت ناميده ميشود و معتقدين با نوشيدن آب اين سه چشمه و گره زدن دستمالهاي سفيد رنگي(بعضا همراه با نامه هايي کوتاه) تحقق آرزوهايشان را خواستار ميشوند . توجه داشته باشيد که در داخل خانه حضرت مريم فيلمبرداري و عکسبرداري ممنوع است .
                        معبد آرتميس در افه سوس
براساس يافته هاي باستان شناسي، بتکده يا معبد آرتميس (يا ديانا) و مجسمه آرتميس در شهر افسوس و نزديکي کليساي اس تي جن(که انجيل يوحنا در آن توسط اس تي جن نوشته شده)در سال 560 قبل از ميلاد به دستور کرزوس پادشاه ليديه بنا نهاده شد.اين بنا با ابعاد 130متر در 79 متر بر 120 ستون 20 متري و از جنس مرمر استوار گرديده بود که در وسط بنا نيز مجسمه آرتميس قرار داشت . اين معبد 200 سال بعد در شب تولد اسکندر مقدوني در يک آتش سوزس عمدي تخريب گرديد اما مدتي بعد بدستور اسکندر بازسازي شد و تا 300 سال پس از ميلاد مسيح پابرجا بود اما با افول شهر افسوس غارت شد و نهايتا سيلي ويرانگر کل معبد را در گل و لاي مدفون کرد و امروزه تنها دو ستون از آن بناي با عظمت باقي مانده است.
                     کاروانسراي ديدني اوکوز محمد پاشا با دسترسي آسان
کاروانسراي اوکوز محمد پاشا ، نزديکي بلوار آتاتورک و اسکله است؛ کاروانسرايي است متعلق به قرن 17 و ساختماني شبيه به قلعه دارد. برنامه‌ي شب ترکيه با آوازهاي محلي ترکي هر شب در همين کاروانسرا برپاست. از کنار کاروانسرا، خيابانبارباروس هايرتين را که مستقيم برويد، به بازار قديمي کوش‌آداسي مي‌رسيد که بافت سنتي خودش را حفظ کرده، کوچه‌هايش سنگ‌فرش است و ماشين اجازه‌ي ورود ندارد.
                     جشنواره شترها در کوش آداسي
جشنواره مبارزه شترهاي سلجوک از ديگر ديدنيهاي کوش اداسي ست که هر سال معمولاً حوالي روز يکشنبه پانزدهم ماه دسامبر يا ژانويه برگزار مي شود. اين جشنواره با فصل زاد و ولد شترها همراه است (دليل مبارزه شترها پيدا کردن جفت است) و به همين دليل در فصل هاي ديگر برگزار نمي شود. در سال 2000، اين جشنواره در نزديکي ساحل پاموجاک که در 9 کيلومتري مرکز شهر کوش آداسي واقع است برگزار شد. از ايستگاه اتوبوس سلجوک هر نيم ساعت يک بار اتوبوس ها به سمت محل جشنواره حرکت مي کنند. بليت آن 3 يورو است و صبح هر چه زودتر برويد جاي بهتري مي يابيد. شايد در آن زمان هوا سرد و زمين گل آلود باشد يا حتي باران بيايد. پس آماده باشيد.
بد نيست اگر وقت داشتيد، سري هم به اين‌ها بزنيد:
•    حمام بلديه کوش آداسي ، حمامي ترکي متعلق به ششصد سال قبل. يکي از جاهاي معروف کوش‌آداسي است. ماساژورهاي حرفه‌اي دارد و ساعت ورود خانم‌ها و آقايان با هم متفاوت است.
•    پارک ملي کوش‌آداسي که چهل‌دقيقه‌اي با شهر فاصله دارد؛ جنگل مجاور دريا با امکانات خوب و محوطه‌ي سرسبز، مي‌تواند علاوه بر استفاده از ساحل آفتابي و شنا، محل خوبي براي خوردن يک ناهار دريايي باشد .