نبایدهایی که در سفر به ترکیه اهمیت خواهند یافت

ترکيه جزو ديدني ترين و پر جاذبه ترين کشورهاي جهان است که گردشگران بسياري را از سراسر جهان محو زيبايي هاي خود کرده است. در زمان خريد بليط هواپيما استانبول همانند بسياري مناطق ديگر بايد و نبايد هايي در جهت داشتن سفري هرچه بهتر، مطرح مي شود.در ادامه به بررسي تعدادي از اين نبايد ها در سفر به ترکيه مي پردازيم که به شما در جهت آشنايي با فرهنگ بي نظير اين کشور، کمک شاياني خواهد کرد.
به حمام‌هاي آبگرم گرانقيمت نرويد. تور ترکيه
به جاي رفتن به حمام گران قيمت، به حمامهاي قديمي ترکيه برويد. حمام هاي فوق العاده زيبا با بخار آب و روزنه هايي در سقف که موجب روشنايي مي شوند، نمونه هايي از معماري شرقي هستند که شما مي توانيد در اين حمام هاي قديمي تجربه به يادماندني تري از يک آبگرم فانتزي و گرانقيمت داشته باشيد. جمبرليتاش، گالاتاسراي، کيليج علي پاشا و حمام خرم سلطان در استانبول و حمام اسکيشهر و حمام شنگول در آنکارا از بهترين حمامهاي قديمي در دنيا هستند.
از فروشگاه‌ها خريد نکنيد
به جاي رفتن به فروشگاهها و پاساژها از بازارهاي تاريخي خريد کنيد. بازار بزرگ ترکيه در استانبول به خوبي شناخته شده است. اما بازار کِمرالتي در اِزمير و بازارهاي محلي در اولوس آنکارا مي توانند شما را با جنبه هاي اصيل تري از فرهنگ بازار بدون وجود انبوه گردشگران و شلوغي آشنا کنند.
نگران افزايش وزن خود نباشيد
تا جايي که ميتوانيد از غذاهاي ترکي بخوريد و نگران چاقي نباشيد. ترکيه در سراسر سواحل شرقي و غربي و در شمال و جنوب خود غذاهاي محلي اغواکننده و خوشمزه ي زيادي دارد و در هر استاني، اين غذاها به نحوي خاص خوشمزه هستند. غذاهاي اصلي و شيريني هاي ترکيه ترکيبي از فرهنگ و مواد غذايي است که در طول صدها سال شکل گرفته، بنابراين به شما پيشنهاد مي‌کنيم که غذا خوردن در ترکيه را جدي بگيريد.
در هنگام صرف غذا نه به معني نه نيست
انتظار غذاي بيش از حد توان خودتان را روي ميز شام داشته باشيد. مردم ترکيه به عنوان ميزبان ، عاشق غذا دادن به ميهمانان خود هستند و چون فکر مي‌کنند ميهمان آنها خجالت ميکشد غذاي بيشتر درخواست کند، به ميهمان خود اصرار مي کنند که زياد غذا بخورد و اين اصرار زياد آنها براي غذا خوردن ميهمان يک امر کاملا عادي است. پس اگر زياد اشتها نداريد، با کمي رفتارهوشمندانه غذا خوردن خود را طولاني تر کنيد. چرا که بشقاب خالي شما خيلي سريع دوباره پر خواهد شد.
از هدفون استفاده نکنيد
به جاي گوش دادن به آهنگهاي خودتان به آهنگهاي ترکي توجه کنيد. موسيقي ترکي مانند غذاهاي آن از محلي به محل ديگر فرق مي کند. انواع مختلفي از موسيقي مانند: موسيقي کلاسيک ترکي تا موسيقي فولکلور را در ترکيه مي توان يافت. استانبول شهري است که در آن از طريق گوش دادن به موسيقي مي توان با زندگي مردم بيشتر آشنا شد. از شهر خارج شويد و شنيدن آهنگهاي سنتي مردم سواحل درياي سياه و گوش کردن به ترانه هاي ترکي از مردم محلي با ساز باغلاما ( که يک سازي زهي است) را تجربه کنيد.
مراسم‌هاي ترکي را از دست ندهيد
اگر به مراسم عروسي برخورد کرديد، حتما در آن حضور پيدا کنيد چرا که مراسم حنا بندان که يک رسم سنتي در ترکيه است، مي تواند براي شما بسيار جالب باشد. تجربه ماه رمضان و غذاهاي خوشمزه اي که در اين ماه سرو ميشوند مانند: گولاک که يک دسر شيري با لايه هاي نازک خمير و انار است، را امتحان کنيد. حتما به تماشاي رقص سما با درويش هايي که با صداي ني ميچرخند، برويد. «سِبي آروس» مراسمي است که هرساله در سالگرد فوت مولا فيلسوف بزرگ برگزار مي شود. تلاش کنيد ديگر مثل يک خارجي نباشيد و همانند يک ترک واقعي جشن بگيريد.
در کافه‌هاي محلي ترکيه قهوه تصفيه شده سفارش ندهيد
حتما قهوه ترک را امتحان کنيد. قهوه ترک با دانه هاي قهوه بو داده شده درست ميشود و پودر آن را در يک قابلمه به نام cezve مي پزند. در هنگام درست کردن قهوه به آن شکر نيز اضافه مي کنند. در نهايت قهوه را در فنجان هاي کوچکي سرو مي کنند. پس از سرو کردن قهوه تفاله آن کف فنجان ته نشين مي شود و مايع آن بالاي فنجان باقي مي ماند. اين قهوه بسيار قوي است اما در عين حال بسيار خوشمزه مي باشد. بعد از نوشيدن قهوه، بعضي از افراد با ته مانده قهوه شما در فنجان فال قهوه مي‌گيرند. اگر شما خوششانس باشيد، يک دوست ترک اين کار را براي شما انجام خواهد داد.
فقط در هتل اقامت نکنيد
منبع: الي گشت