نکاتی که باید پیش از سفر به آنتالیا بدانیم

اين شهر که به عنوان مرکز گردشگري و تفريحي ترکيه محسوب مي‌شود، داراي جاذبه‌هاي فراواني است. در آنتاليا بلوارهاي زيبا با درختان نخل و لنگرگاه‌هاي متعدد خود نمايي مي‌کنند. بافت خاص منطقه که شامل خيابان‌هاي کم‌عرض و پيچ در پيچ بوده، به همراه خانه‌هاي قديمي که توسط ديوارهايي محصور شده، بسيار جلب توجه مي‌کند. اگر شما هم قصد سفر به آنتاليا را داريد و اگر قصد رزرو تور آنتاليا تابستان 96 را داريد اول اين مطلب را بخوانيد  .، در ادامه مي‌توانيد با نکاتي که ممکن است در اين شهر به دردتان بخورد، آشنا شويد.
تلفن همراه
اگر شرکت تلفن همراه شما قابليت رومينگ داشته باشد، مي‌توانيد از موبايل خود در تمامي شهرهاي ترکيه از جمله آنتاليا استفاده کنيد. پوشش و آنتن‌دهي تلفن همراه در بيشتر نقاط گردشگري و نيز شهرهاي بزرگ ترکيه بسيار خوب و قوي است؛ بنابراين نيازي به نگراني راجع به اين موضوع وجود ندارد. با اين حال اگر مي‌خواهيد مدت زمان طولاني در آنتاليا بمانيد، بهتر است يک سيم‌کارت اعتباري ترکيه‌اي تهيه کنيد تا هزينه‌ي تماس‌هايتان خيلي بالا نرود. تلفن همراه خود به همراه گذرنامه‌تان را به يکي از فروشگاه‌هاي مربوطه در آنتاليا ببريد تا با استفاده از کد IMEI گوشي موبايل و نيز اطلاعات شخصي‌تان بتوانيد يک سيم‌کارت نو بخريد.
شماره تلفن هاي اضطراري
قبل از اين که به آنتاليا سفر کنيد، توصيه مي‌کنيم شماره تلفن‌هاي اضطراري ترکيه را همراه خود داشته باشيد تا در صورت نياز با مشکل خاصي مواجه نشويد. برخي از اين شماره‌ها را برايتان فهرست کرده‌ايم:
•    ??? پليس
•    ??? اورژانس
•    ??? آتش‌نشاني
•    ??? اطلاعات شماره تلفن
•    ??? اطلاعات پستي ترکيه
برق
جريان برق خانه‌ها و ساختمان‌هاي آنتاليا مانند ديگر شهرهاي ترکيه، ??? ولت است. پريزهاي برق ترکيه نيز عمدتا مانند ايران از استاندارد دوشاخه بهره مي‌برند که شما را از تبديل‌هاي سه‌شاخه بي‌نياز مي‌کند. بنابراين مي‌توانيد با خيالي آسوده، دستگاه‌هاي برقي خود اعم تلفن همراه، تبلت، لپ‌تاپ و غيره را به راحتي شارژ کنيد. البته تعداد اندکي از مناطق ترکيه از برق ??? وقت استفاده مي‌کنند که آنتاليا شامل آن نمي‌شود، پس جاي نگراني نيست.
تعطيلات رسمي
موزه‌ها، مکان‌هاي تاريخي و مناطق گردشگري مشابه، در روز نخست تعطيلات در آنتاليا بسته هستند اما معمولا از روز دوم و سوم، مجددا شروع به کار مي‌کنند. در صورت نياز مي‌توانيد اطلاعات مورد نياز را از مکان‌هاي مربوطه نيز کسب کنيد.
پوشش
در آنتاليا اگر از اماکن مذهبي و مقدس مانند مساجد ديدن مي‌کنيد، بهتر است لباسي پوشيده و موقر بر تن داشته باشيد تا حرمت اين مکان‌ها حفظ شود. اگر لباس مناسب به همراه نداشته باشيد، مي‌توانيد در ورودي مسجد‌ها از مسئولين امر به تهيه‌ي آن اقدام کنيد. تهيه‌ي اين لباس‌ها معمولا رايگان است. پوشش مناسب براي مردان نيز واجب است. همچنين رعايت سکوت در مساجد آنتاليا نيز از جمله نکات ضروري است. اگر با صداي بلند در اين مکان‌ها بخنديد، ممکن است موجب آزردگي خاطر مردم اين شهر شود.
بليط
اگر مي‌خواهيد در طول تعطيلات مذهبي به آنتاليا سفر کنيد، حتما بليط‌ها و هتل خود را مدتي پيش از سفر رزرو کنيد. همچنين اگر با خودروي شخصي خود قصد سفر به آنتاليا را داريد، بايستي مراقب جاده‌ها باشيد؛ بزرگراه‌هاي ترکيه در ايام تعطيلات، شديدا شلوغ و پر رفت و آمد هستند. ترک‌ها نيز مانند ديگر مردم جهان، در روزهاي تعطيل به مسافرت مي‌روند. البته بيشتر آن‌ها به جاي استفاده از خودروهاي شخصي خود، با اتوبوس‌هاي بين‌شهري سفر مي‌کنند. تمامي جاده‌ها و بزرگراه‌هاي ترکيه در طول روزهاي تعطيل، بسيار شلوغ هستند. همچنين در شهرهاي کوچک ترکيه، بيشتر فروشگاه‌ها در اين ايام تعطيل هستند. اين موضوع ممکن است سفر شما را مختل کند. اگر مي‌خواهيد از آنتاليا به استانبول نيز سري بزنيد، اين نکته را به خاطر داشته باشيد که بازار بزرگ اين شهر، هميشه روز اول و گاهي روز دوم تعطيلات، بسته است.
ماه مبارک رمضان
مردم مسلمان ترکيه نيز مانند ديگر مسلمانان جهان، در ايام ماه مبارک رمضان روزه مي‌گيرند. البته گردشگران و مسافراني که در اين ماه به آنتاليا و ديگر شهرهاي ترکيه سفر مي‌کنند، اجازه خوردن و نوشيدن دارند؛ اما ادب حکم مي‌کند در ملأ عام و در مقابل ديدگان روزه‌داران اين کار را نکنيد. در ماه رمضان، برخي از رستوران‌هاي شهرهاي کوچک ترکيه در طول روز بسته هستند اما اکثر رستوران‌ها در شهرهاي بزرگي مانند آنتاليا و نيز هتل‌ها به فعاليت خود ادامه مي‌دهند.
آب شير
آب شير تمامي شهرهاي ترکيه از جمله آنتاليا، سالم و آشاميدني است. آب ترکيه داراي کلر بوده و به لحاظ بهداشتي در سطح خوبي قرار دارد. البته برخي ممکن است به دليل کلر دار بودن آب اين کشور، از بوي آن خوششان نيايد. با اين حال، آب معدني تقريبا در تمامي فروشگاه‌هاي آنتاليا موجود است. درضمن مي‌توانيد با خيالي آسوده، دندان‌هاي خود را با آب شير مسواک بزنيد.
رانندگي در آنتاليا
اگر مي‌خواهيد در آنتاليا يا ديگر شهرهاي ترکيه رانندگي کنيد، بايستي گواهينامه رانندگي بين‌المللي (International Driving Permit) داشته باشيد. گواهينامه رانندگي بين‌المللي، مدرکي است که به مسافران و گردشگران اجازه مي‌دهد در بيش از ??? کشور جهان، بدون نياز به گذران هيچ‌گونه امتحاني، رانندگي کنند. اعتبار اين گواهينامه يک سال پس از تاريخ صدور است.
خدمات درماني
دکترها و دندان‌پزشک‌هاي آنتاليا در مراکز درماني بزرگ مانند بيمارستان يا مطب‌هاي شخصي خود در حال فعاليت هستند. بيمارستان‌هاي خاصي در استانبول و آنتاليا وجود دارد که مختص خارجي‌ها است. تقريبا تمامي داروخانه‌هاي ترکيه تحت مالکيت اشخاص حقيقي است.
پروازهاي داخلي ترکيه
هزينه‌ي بليط پروازهاي داخلي ترکيه در خارج از اين کشور، بسيار گران است. بنابراين بهتر است قبل از سفر به اين کشور، از آژانس‌هاي هواپيمايي متفاوت قيمت بليط شهرهاي داخلي ترکيه را پرسيده و اقدام به رزرو آن کنيد.
مواد مخدر
ترکيه بيشترين مجازات را براي جرائم مربوط به مواد مخدر در نظر گرفته است. هرگونه فروش، حمل يا استفاده از مواد مخدر در ترکيه شديدا ممنوع بوده و در صورت مشاهده، با اشد مجازات برخورد خواهد شد. آنتاليا نيز از اين قاعده مستثني نيست.
کفش
اين نکته را در نظر داشته باشيد که مردم ترکيه به ويژه آنتاليا، مانند ايرانيان با کفش وارد خانه نمي‌شوند. بنابراين اگر يکي از خانواده‌هاي ترک شما را به خانه خود دعوت کرد، پيش از ورود به خانه کفش‌هاي خود را در بياوريد. البته در بيشتر خانه‌هاي مردم آنتاليا، دمپايي‌هايي براي ميهمانان وجود دارد تا در صورت نياز مورد استفاده‌ي قرار گيرد.
چاي
چاي مخصوص ترکي، از جمله پرطرفدارترين نوشيدني‌هاي مردم ترکيه و آنتاليا به شمار مي‌رود. ترک‌ها نيز مانند ايرانيان، در وعده‌ي صبحانه‌ي خود و نيز در طول روز، چايي مي‌نوشند. ترک‌ها حتي در مراسم خاص نيز معمولا با چاي از ميهمانان خود پذيرايي مي‌کنند. براي نمونه اگر در فروشگاه‌هاي آنتاليا به خريد برويد، ممکن است مغازه‌داران به شما يک فنجان چاي تعارف کنند.
صادرات کالاهاي عتيقه
صادرات کالاهاي عتيقه از ترکيه، مطلقا ممنوع است. به ياد داشته باشيد اگر هنگام ورود به اين کشور، عتيقه‌جات خاصي به همراه داريد، حتما آن را در گذرنامه‌ي خود ثبت کنيد تا موقع خروج از کشور به مشکلي بر نخوريد.
قهوه
وقتي از ترکيه و آنتاليا ديدن مي‌کنيد، شايد با خود فکر کنيد که به سرزمين قهوه آمده‌ايد. اما حقيقت اين است که حتي يک اصله درخت قهوه نيز در ترکيه وجود ندارد. شرايط آب و هوايي ترکيه مناسب کشت قهوه نيست؛ به همين دليل، ترک‌ها همواره و از سال ???? ميلادي، اقدام به واردات قهوه مي‌کنند. چيزي که موجب شهرت قهوه‌ي ترک در جهان شده، روش تهيه و سرو آن است. قهوه‌ي ترک بسيار داغ سرو مي‌شود. اگر اين قهوه به درستي تهيه شود، کف زيادي روي آن را مي‌گيرد که به آن «کوپوک» گفته مي‌شود. هر چه اين کف بيشتر باشد، قهوه نيز بهتر و خوشمزه‌تر خواهد بود. کم بودن ميزان کف روي قهوه، نشان از کيفيت پايين دانه‌هاي قهوه‌ي تهيه شده دارد. اگر قهوه‌اي که در آنتاليا سفارش داديد، داراي کف کمي بود، آن را قبول نکنيد و هر چه که گارسون مي‌گويد را نپذيريد. به ياد داشته باشيد که نبايد قهوه‌ي ترک را هم بزنيد، چرا که دانه هاي ته‌نشين شده‌ي قهوه بايد همان‌جا بمانند. قهوه را آرام آرام بخوريد، زيرا روش خوردن قهوه‌ي ترک همين‌گونه است. کيفيت قهوه از مکاني به مکان ديگر در آنتاليا متفاوت است. در برخي از کافه-رستوران‌هاي شيک و لوکس آنتاليا، قهوه در ظروف خاصي به نام CEZVE تهيه مي‌شود. اين ظروف ممکن است از جنس برنج، مس يا سفال باشد که داراي يک دسته‌ي بزرگ و ظرفيت بالايي است. وقتي که قهوه دم کشيد، خدمتکار فنجان شما را پر خواهد کرد. قهوه‌ي ترک به همراه مقداري آب با دماي فضاي مورد نظر سرو مي‌شود.
سيستم سرمايشي
سيستم سرمايشي هتل‌ها، رستوران‌ها، مسافرخانه‌ها و ديگر اماکن آنتاليا، به کيفيت ديگر شهرهاي کشورهاي اروپايي نيست. البته هتل‌ها و رستوران‌هاي لوکس اين شهر، از اين قاعده مستثني هستند. برخي از رستوران‌ها و اقامتگاه‌هاي آنتاليا براي خدمات سرمايشي خود، هزينه‌ي اضافي از مشتريان دريافت مي‌کنند.
تاکسي
تاکسي‌هاي ترکيه (TAKSI) بسيار فراوان بوده و هميشه آماده‌ي خدمت‌رساني به مشتريان هستند. نرخ تاکسي‌هاي تمامي شهرهاي ترکيه از جمله آنتاليا، دو نوع است؛ نرخ روز و نرخ شب. کرايه‌ي شب از نيمه‌شب شروع شده و تا ? صبح ادامه مي‌بايد که هزينه‌ي آن، ?? درصد بيشتر از کرايه‌ي روز است. هزينه‌هاي اضافي مانند کرايه‌ي عبور از پل‌هاي خاص يا کرايه‌ي قايق نيز مي‌تواند به هزينه‌ي تاکسي اضافه گردد. انعام دادن به راننده‌ي تاکسي در آنتاليا ضروري نيست، اما کار پسنديده‌اي در اين شهر به شمار مي‌رود.
عبور از خيابان ها
عبور از خيابان‌هاي بزرگ آنتاليا ممکن است کار خطرناکي باشد. هنگام عبور از خيابان‌هاي شلوغ اين شهر، هميشه از خطوط عابر پياده رد شويد. طبق قانون و عرف، رانندگان ملزم به رعايت قانون هستند و بايد به عابران پياده اجازه‌ي عبور دهند، اما متأسفانه برخي از رانندگان اين شهر، اين‌گونه نيستند. بنابراين همواره به هنگام عبور از خيابان‌هاي آنتاليا، جوانب احتياط را رعايت کنيد.
رستوران
بيشتر رستوران‌هاي آنتاليا، غذاهاي خود را در ويترين جلويي خود قرار داده و برخي نيز کباب ترکي را جلوي درب آن طبخ مي‌کنند. همچنين در صورت نياز مي‌توانيد از خدمتکار رستوران بخواهيد تا مقدار کمي از غذا به عنوان نمونه برايتان بياورد. همچنين مي‌توانيد از خدمتکار سوال کنيد تا در صورت امکان، منوي غذا را به زبان‌هاي ديگر مانند انگليسي نيز برايتان بياورد. البته حواستان باشد که اغلب اوقات، قيمت غذاها در منوهايي که به زبان خارجي هستند، بيشتر از منوهاي ترکي است. تقريبا تمامي رستوران‌هاي آنتاليا، ?? يا ?? درصد به مبلغ صورتحساب‌تان براي هزينه‌ي سرويس اضافه مي‌کنند. بنابراين نيازي نيست انعام خاصي بپردازيد. البته کارکنان بيشتر هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، پارکينگ‌ها و غيره در آنتاليا، انتظار انعام دارند که پرداختش به خود شما بستگي داشته و اجباري در آن نيست.