آب های معدنی گرجستان

قفقاز جنوبي، به ويژه گرجستان، ناحيه ي آتش فشان هاي فعال دوره هاي اخير زمين شناسي است، که ناحيه اي زلزله خيز متراکم با حکت هاي تکتونيکي جديد است. فعليت نيروهاي تحت الارضي با چشمه هاي آب گرم و معدني مشخص مي شود که در بسياري از قلمرو گرجستان از زمين خارج مي شوند. تور گرجستان

«آب حيات» را مي توان به چشمه هاي آب گرم و راديواکتيويته «تسقالتوبو» لقب داد. چشمه هاي معدني قليايي-کربنيک مرکز آسايش گاهي «بورجومي» در سراسر جهان شناخته شده است. آب هاي معدني «منجي» با آب هاي «ماتسستا» در نزديکي «سوچي» قابل مقايسه است. چشمه هاي قليايي-نمکي «سايرمه»، «لوگلا»، «زواره» در «جاوا» شبيه چشمه هاي «سِن توکي» هستند. سرانجام اينکه چشمه هاي گوگردي-قليايي تفليس بسيار معروف مي باشند.

* باتومي *
باتومي در جنوب غربي گرجستان و در ساحل درياي سياه واقع شده است. گرجستان از طريق اين بندر ارتباطات تجاري و مسافرتي خود را با قاره اروپا وديگر قاره ها انجام مي دهد.باتومي شهري بندري بر کرانه درياي سياه و در کشورگرجستان است.باتومي را مي توان يکي از زيباترين و توريست پذيرترين بنادر و شهر هاي قفقاز ناميد. در سال هاي اخير دولت گرجستان با برنامه ريزي هاي توريستي عالي اين شهر را با تمام زيبايي هايش به دنيا معرفي کرده است. خصوصا طرفداران زيادي هم در بين مسافران ايراني به دست آورده است. ساحل دريا و بلوار اصلي شهر از پرطرفدارترين جاذبه هاي باتومي هستند. قلعه باستاني گونيو آپاپساروس، آبشار ماخونتستي Makhuntseti ، باغ گياه شناسي، پارک دلفينها، آکواريوم باتومي ، مسجد قديمي ، کليساهاي ارتودکس و ارمني و کاتوليک، پارک آبي، پارک ? مي و درياچه نوريگلي Nurigeli و خيلي جاهاي ديدني ديگر هم منتظر بازديد مسافران باتومي هستند.

* تفليس *
پايتخت و بزرگترين شهر گرجستان است.اين شهر در دو طرف رود متکواري قرار داشته و جمعيتي حدود ??? ميليون در آن زندگي مي‌کنند. تفليس در قرن پنجم ميلادي و توسط واختانگ يکم پادشاه گرجستان باستان بنيان‌گذاري شده و به سبب آچشمه‌هاي آب گرم آن، «تْبيليسي» (مشتق از واژه? «تْبيلي» به معناي گرم؛ منسوب به چشمه‌هاي آب گرم تفليس) نام گرفته است.تفليس در جنوب شرق اروپا قرار گرفته است، موقعيت مکاني تفليس يعني قرار گيري در مسير شرق و غرب، اين شهر را نقطه? اتصال امپراتوريي‌هاي رقيب گوناگون قرار مي‌داده است و امروزه موقعيت آن را به عنوان يک مسير مهم براي انرژي جهان و پروژه‌هاي بازرگاني تضمين مي‌کند.تاريخ پرفراز و نشيب تفليس را مي‌توان از معماري آن درک کرد که ترکيبي ازمعماري قرون وسطي،معماري کلاسيک جديد و معماري استالينست است.تفليس در طول تاريخ سکونتگاه مردم مختلفي با نژاد، فرهنگ و مذاهب مختلف بوده است ولي امروزه از نظر مذهبي در شمار شهرهاي مسيحي ارتدوکس شرقي به حساب مي‌آيد.


* برجومي *
برجومي شهري در استان سامتسخه - جاواختي گرجستان است . جمعيت اين شهر طبق سرشماري سال 2009 ميلادي 13600 تن بوده است.شهر زيباي برجومي در کشور گرجستان به شهر “چشمه هاي آب گرم” معروف است که در 150 کيلومتري غرب تفليس پايتخت گرجستان و در منطقه توري قرار دارد.برجومي يکي از مناطق طبيعي و بکر گرجستان است که آب معدني چشمه هاي آن به کشورهاي گوناگوني از جمله ايالات متحده امريکا و کشورهاي اتحاديه اروپا صادر مي شود و همواره پذيراي جهانگردان طبيعت دوست بوده است. اين شهر در قرن 19 ميلادي توسط نيکولاس تزار به عنوان شهر آب گرم توسعه پيدا کرد اين منطقه حتي در زمان اتحاد جماهير شوروي سابق، به خاطر آب‌هاي معدني معروف بود و اين شهرت حدود ??? سال سابقه دارد و آب معدني هاي زيادي از آنجا تهيه مي شود. قدم زدن در اطراف تپه هاي اين منطقه تفريحي دوست داشتني است..

منبع: دلتابان