معرفی شهر لیون (Lyon ) در فرانسه

 در واقع شهر لیون در حال حاضر یکی از جاذبه های مهم گردشگری اروپا است جشنواره های موسیقی، کافه های روباز، تفرجگاه ها، نقاط دیدنی، تاسیسات هنری و گالری ها و همچنین مسیرهای پیاده روی طبیعیت، موزه ها، مرکز خرید بزرگ، خطوط تراموا و آپارتمان های عجیب و غریب، بلوک هایی که مانند خانه های لگو در رنگ های اولیه و اشکال مختلف ساخته شده است. لیون دارای میراث مختلط است و در برخی مناطق ویژگی های یک شهر معمولی شمال فرانسه را نشان می دهد، در حالی که سایر ویژگی ها منشا لاتین ان را نشان میدهد. اینجاست که شمال به جنوب ملاقات می کند، لیون مهد اختراع فیلم و سینما، هنرمندان، معماران و موسیقی دانان است. لیون با داشتن موزه های هنری برجسته و زندگی شاد و پر رونق در شب به شهری فرهنگی و پویا با ارایه خدمات فراوان تبدیل شده است.

 
موزه های برجسته، یک زندگی با فرهنگی پویا، دانشگاه های پیشرفته و لذت خرید خارق العاده و جذاب، حال و هوای شهر را  کاملاً به حال و هوایی مطلوبی تبدیل کرده است. شهر لیون را بدون امتحان کردن غذاهای لذیذ و جذاب و پر رمز راز که از تخصص های لیون است را ترک نکنید. لیون بیشترین تعداد رستوران های ستاره میشلن و سرآشپزهای معروف در کل فرانسه را به خود اختصاص داده است.
 
لیون سومین شهر بزرگ و دومین منطقه شهری فرانسه است. این شهر در در حدود 470 کیلومتری (292 مایل) جنوب پاریس ، 320 کیلومتر (199 مایل) شمال مارسی و 56 کیلومتری (35 مایل) در شمال شرقی Saint-Étienne واقع شده است. به ساکنان این شهر Lyonnais گفته می شود.
 
لیون در یک شبه جزیره باریک بین رودخانه های Rhône و Saône و در سواحل مقابل آنها پخش شده است. منطقه ای از کارخانه و حومه های مسکونی شهر را محاصره می کند. در ساحل سمت راست Saône ، Vieux Lyon (Old Lyon) به عنوان یکی از بهترین مجتمع های معماری بازمانده از دوران رنسانس باقی مانده است. شبه جزیره اکنون قلب منطقه تجارت است. ساحل شرقی Rhône بین منطقه ای ثروتمند ، Brotteaux ، و ناحیه ای با کارخانه ها و خانه های کارگران تقسیم می شود که از شرق به سمت جوامع فرنگی Villeurbanne و Bron امتداد دارند. در جنوب ، در امتداد Rhône ، Feyzin و Saint-Fons یکی از بزرگترین مجتمع های پالایش نفت در فرانسه را تشکیل می دهند.
 
 
جمعیت، اقتصاد و هنر در لیون 
لیون در سال 2015 تعداد 513.275 نفر را داشته است. پایتخت کلانشهر لیون و منطقه اوورگن-رون-آلپ است. این شهر به دلیل غذاهای خود و رستوران ها و نقاط دیدنی تاریخی و معماری شناخته شده است. بخشی از آن به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. لیون از نظر تاریخی منطقه مهمی برای تولید و بافندگی ابریشم است. لیون نقش مهمی در تاریخ سینما ایفا کرد: جایی است که آگوست و لوئیس لومیر سینمایی را اختراع کردند. همچنین به دلیل جشنواره سبک خود، Féte des Lumières شناخته می شود، که هر 8 دسامبر آغاز می شود و چهار روز ادامه دارد .
 
از نظر اقتصادی، لیون یک مرکز مهم برای بانکداری و همچنین صنایع شیمیایی ، دارویی و بیوتکنولوژی است. این شهر حاوی یک صنعت نرم افزاری قابل توجه با تمرکز ویژه بر بازی های ویدئویی است و در سال های اخیر بخش رو به رشد محلی در حال رشد را تقویت کرده است.  لیون میزبان دفتر مرکزی بین المللی اینترپل، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان و یورو نیوز است. طبق پژوهشگاه جهانی سازی و رتبه بندی جهانی ، لیون از سال 2018 به عنوان یک شهر بتا در نظر گرفته شده است. این رتبه در فرانسه در رتبه دوم و در رتبه چهارم جهانی در رتبه بندی زنده ماندن  Mercer's 2019 قرار دارد. 
 
منبع: کنپارس تراول