تحصیل در کانادا به منظور ماندن

تحصيل کانادا (در کليه مقاطع تحصيل يعني پيش از ديپلم يا پس از آن) حق مسلم توابع و مقيمان دائم کاناداست. براي اطلاعات بيشتر درباره اين دو گروه به نوشته “مقايسه اقامت دائم و تابعيت کانادا” مراجعه فرماييد. بجز اين دو گروه فرض بر آن است که ساير علاقه مندان به تحصيل در کانادا بايد نسبت به اخذ مجوز تحصيلي Study Permit اقدام نمايند. افراد در سه موقعيت مکاني مي توانند براي دريافت اين نوع ويزا اقدام کنند:

قبل از ورود به کانادا – اين مورد در بيشتر مواقع تنها گزينه براي دانش آموز يا دانشجوست
در لحظه ورود به کانادا – متاسفانه اين گزينه در حال حاضر براي اتباع ايراني، افغاني و تاجيک امکان پذير نيست
پس از ورود به کانادا – اين گزينه بيشتر براي دانش آموزان يا دانشجوياني است که قبلا ويزاي تحصيلي داشته اند و هم اکنون مايلند در مقطع ديگري تحصيل کنند. مواردي ديگري هم وجود دارد که مهم ترين آنها در خصوص کسي است که با ويزاي کار وارد کانادا شده است و مايل به ادامه تحصيل و تبديل ويزاي خود به ويزاي تحصيلي است.
ويزاي تحصيلي براي خانواده فردي که ويزاي تحصيلي يا کار دارد
طبق قانون کانادا، اعضاي خانواده فرد (همسر يا فرزندان) مي توانند پس از ورود به کانادا تقاضاي اجازه تحصيل بدهند به شرط آنکه آن فرد داراي ويزاي تحصيلي يا کار موقت باشد. در شرايط ديگري هم مي توان براي چنين ويزايي اقدام کرد که از حوصله اين بحث خارج است.

ويزاي تحصيلي در چه صورت صادر مي شود
مامور اداره مهاجرت Officer با توجه به موارد زير ويزاي تحصيلي و اجازه تحصيل در کانادا را صادر مي کند.

داشتن پذيرش از يک موسسه آموزشي کانادا
ارائه مدارک کافي دال بر اينکه متقاضي امکان پرداخت هزينه هاي تحصيلي، هزينه هاي اقامت و نيز هزينه رفت و برگشت از کانادا را داشته باشد
اثبات اين مساله که فرد پس از پايان دوره تحصيلي کانادا را ترک مي کند
اين سه شرط، شروط اصلي براي صدور ويزا هستند. نظر به اينکه مامور اداره مهاجرت (يا مامور سفارت) حدود اختيارات گسترده اي در تصميم گيري دارد بايد دقت کنيد که همه مدارکتان کامل باشد و در ضمن موارد زير را هم در نظر بگيريد. اين موارد وحي منزل نيست ولي در نظر گرفتن آنها به احتمال قوي در موفقيت شما موثر خواهد بود.

ترجيحا براي تحصيل در مقطع کارشناسي ارشد يا دکتري اقدام شود (گرفتن ويزا در مقاطع پايين تر بسيار مشکل است)
ترجيحا از يک دانشگاه معتبر پذيرش داشته باشيد (حتي المقدور سراغ کالج ها نرويد)
رشته اي که در آن ادامه تحصيل مي دهيد مرتبط با تحصيلات قبلي شما و يا سوابق کاري شما باشد
نمره هاي تحصيلي تان در مقاطع قبلي خيلي خوب باشد
تا مي توانيد مدارکي تهيه کنيد که نشان دهد پس از پايان تحصيلات کانادا را ترک مي کنيد (مسايل خانوادگي و عاطفي، اموال غير منقول، شرکت و مغازه و غيره)
اگر از شما مدارک خاصي خواستند، با نهايت دقت آنها را تهيه و ضميمه کنيد
ترجيحا بين زمان پايان تحصيلاتتان تا هنگام درخواست ويزا فاصله زيادي نباشد (منظور از فاصله زياد چند سال فاصله است)
خداي نکرده دروغ نگوييد و دروغ ننويسيد. اگر به واسطه دروغ گويي يا مدرک سازي و امثال آن در ليست ممنوع الورودها Inadmissible قرار بگيريد تقريبا محال است که بتوانيد هيچ گاه وارد خاک کانادا بشويد
با کساني که قبلا اين راه را به شکل موفقيت آميز طي کرده اند مشورت کنيد تا در تصميم گيري ياري گرتان باشند
اگر تقاضاي ويزا رد شد چه بايد کرد
اگر خداي نکرده تقاضاي ويزاي شما رد شد، نامه سفارت را مطالعه کنيد و ببينيد آيا دليل قانع کننده اي براي رد تقاضاي شما داده اند يا نه. اگر دليلشان معقول بود، سعي کنيد مورد را در صورت امکان مرتفع کنيد و دوباره اقدام نماييد (البته در صورت وجود وقت). اگر هم امکان مرتفع کردن موردي که ذکر کرده اند نبود، شايد بهترين کار اين باشد که از خير ماجرا بگذريد (گرچه که مي دانم کار آساني نيست).

اگر هم سفارت دليلي را براي تصميم مامور خود اعلام نکرده بود يا دليلشان غيرمعقول بود، مي توانيد با يک مشاور يا وکيل مهاجرت مشورت کنيد تا بهترين راهکار را پيش رويتان بگذارد. ممکن است بتوان از طريق دادگاه مساله را پي گيري کرد. فقط دقت کنيد که يک اصل اساسي در دادگاه هاي کانادا رعايت مي شود و آن اينکه تنها در صورتي نظر مامور اداره مهاجرت يا سفارت مردود اعلام مي شود و يا حتي ادعاي شما بررسي مي شود که نشان دهيد حق شما به وضوح پايمال شده است. به عبارت ديگر به اين سادگي ها نمي توان براي ويزاي مردود اعلام شده جنگيد گرچه من مواردي را سراغ دارم که جنگيده اند و پيروز هم شده اند.

اگر فصد اين بود که پس از تحصيل در کانادا بمانيم چه؟
همان طور که گفتم شما هنگام تقاضاي ويزاي تحصيلي بايد نشان دهيد که هنگام اتمام ويزاي تحصيلي خود، حتما کانادا را ترک مي کنيد. به عبارت ديگر قصد نداريد پس از اتمام تحصيلاتتان به صورت غيرقانوني در خاک کانادا باقي بمانيد. اين مساله با اقدام قانوني شما براي مهاجرت به کانادا مغايرتي ندارد. بخشي از ماده ?? قانون مهاجرت کانادا با عنوان Dual Intent بيانگر آن است که تقاضاي مهاجرت دائم کانادا نبايد مستقيما مانع دريافت ساير ويزاها شود. به عبارت ديگر اگر حتي قبل از تقاضاي ويزاي تحصيلي پرونده مهاجرتي هم باز کرده باشيد، مامور سفارت نمي تواند صرفا به واسطه تقاضاي مهاجرت شما، از صدور ويزاي تحصيلي خودداري کند.

بهترين کار اين است که اين دو موضوع را به شکلي جداگانه در نظر بگيريد و پيش ببريد. به عبارت ديگر به مامور سفارت نشان دهيد که در حال حاضر قصد ادامه تحصيل در کانادا داريد و اگر هم اين تنها ويزايي بود که با آن در کانادا حضور داشتيد، به محض خاتمه تحصيلات خود يا پيش از انقضاء ويزا خاک کانادا را ترک خواهيد کرد. حال اگر شرايط مهاجرت به کانادا هم برايتان فراهم شد ترجيحا پس از ورود به کانادا، براي آن مساله اقدام کنيد (اگر هم لازم بود قبل از ورود به کانادا).