توصیه های مهم در سفربه بلغارستان

قبل از سفر به بلغارستان به اين نکات توجه کنيد : بلغارستان در جنوب شرقي اروپا واقع شده، پايتخت آن صوفيه و مذهب رسمي آن مسيحي ارتدوکس است. تور بلغارستان
زبان رايج اين کشور بلغاري است که با خط سيريلي نوشته مي‌شود. کشور بلغارستان در نيمکره شمالي و شرقي، در جنوب شرقي قاره اروپا و در غرب درياي سياه واقع شده و با کشورهاي روماني در شمال، صربستان در غرب و ترکيه و يونان در جنوب همسايه است. پايتخت اين کشور شهر صوفيه است و از شهرهاي مهم آن مي‌توان به پلووديف، وارنا، روسه و بورگاس اشاره کرد. مذهب عموم مردم اين کشور مسيحي ارتدوکس است و 9 درصد از آنها مسلمانند. براي معاوضه يورو يا دلار با «لوا»، پول رايج بلغارستان‌، هرگز با افراد عادي درون خيابان‌ها معامله نکنيد‌. اين کار علاوه بر اينکه غير قانوني است‌، ممکن است خطراتي از جمله کيف قاپي براي شما به همراه داشته باشد. به ويژه به هموطنان ترک زبان توصيه مي‌شود‌ هنگام مواجهه با چنين دلالاني که ترک زبان هستند‌، محتاط باشند. اغلب چنين افرادي ممکن است علاوه بر معاوضه پول پيشنهاد فروش مواد مخدر کنند. اما مطمئن باشيد که به دنبال سوء استفاده از اعتماد شما و کلاه‌گذاري هستند. البته اين مساله در مورد همه مليت‌ها صادق است‌، به عنوان مثال طبق توصيه اکثر ايراني‌ها‌، در استانبول هرگز به افرادي که به عناوين مختلف خود را به شما نزديک مي‌کنند‌، اعتماد نکنيد، آنها فقط به فکر تيغ زدن شما هستند. هرگز تنهايي سفر نکنيد، به‌خصوص به مناطق شهري يعني جاهايي که مردم عادي هستند و توريست‌ها کمتر ديده
مي‌شوند. پس از استقرار در هتل‌، براي روزهاي بعد برنامه‌ريزي کنيد. اگر مي خواهيد هزينه کمتري بابت گشت و گذار بپردازيد‌، سعي کنيد از تورهاي بومي همان‌جا استفاده کنيد‌، آنها راهنماي انگليسي زبان هم دارند. تورهايي که خود موسسه‌ها برگزار مي‌کنند‌، معمولا بسيار گران قيمت تر از تورهاي آژانس‌هاي بلغاري است.
ايمني و امنيت
1 - جرايم کوچک و خياباني نظير کيف‌قاپي و جيب‌بري معمول بوده و اين موارد اغلب توسط کودکان انجام مي‌گيرد. ضمن رعايت جوانب احتياط بايد مراقب اشياي ارزشمند و مدارک مسافرتي خود باشيد.
2 - با توجه به وقوع مواردي از زورگيري و سرقت همراه با خشونت از تردد در مکان‌هاي
کم رفت‌و‌آمد خصوصا در شب و در محل‌هاي بدون چراغ اجتناب کنيد.
3 - سرقت اتومبيل حتي از پارکينگ هتل‌هاي بزرگ محتمل است و مسافران ايراني لازم است در اين رابطه اقدامات ايمني نظير قفل اتومبيل را رعايت کنند. همچنين بايد مطلع باشيد که درصورت سرقت اتومبيل اجاره‌اي از شما، لازم است قبل از خروج از اين کشور کليه هزينه‌هاي مربوطه را پرداخت کنيد.
4 - هرگز وسايل و اشياي ارزشمند خودرا در داخل اتومبيل رها نکنيد.
5 - به هيچ وجه خوراکي يا آشاميدني (مثل قهوه) را از افراد ناشناس قبول نکنيد.
مواردي گزارش شده که سارقين پس از بي هوش کردن اتباع خارجي پول و مدارک آنها را به سرقت برده‌اند.
قوانين وآداب و رسوم
1 - قوانين اين کشور در رابطه با جرائمي نظير حمل يا استعمال داروهاي ممنوعه و از جمله مواد مخدر و روان‌گردان بسيار سخت‌گيرانه است.
2 - براي رانندگي در بلغارستان بايد گواهينامه ملي اين کشور يا گواهينامه بين‌المللي (I D P) در اختيار داشته باشيد.
3 - به علت عدم قرارداد انتقال محکومين به حبس ميان دو کشور، در صورتي که فرد به هر عنوان توسط مقامات قضايي اين کشور به زندان محکوم شود، بايد دوران محکوميت خود را در زندان‌هاي محلي سپري کند.
4 - چنانچه به هر دليل توسط پليس محلي بازداشت شديد بلافاصله از مامورين بخواهيد به استناد ماده 36 کنوانسيون وين ناظر بر امور کنسولي، مراتب را سريعا به سفارت يا نزديکترين سرکنسولگري ايران اطلاع دهند و چنانچه زبان محلي را نمي‌دانيد، از امضاي هرگونه اوراق و اسناد خودداري کنيد. شما در اين کشور تحت حاکميت قوانين و مقررات محل بوده و وظايف نمايندگي ايران مبني بر ارائه خدمات کنسولي به معناي نقض مقررات کشور بلغارستان است.
شرايط ورود و خروج
1 - لازم است در زمان ورود به اين کشور اظهارنامه ارزي را که دراختيار شما قرار داده‌اند، به دقت تکميل کنيد.
اين اظهارنامه بايد توسط مامورين فرودگاه مهر شود تا در زمان خروج دچار مشکل نشويد.
بهداشت
1 - بنابراعلام سازمان بهداشت جهاني امکان ابتلا به بيماري‌هاي زير در اين کشور وجود دارد:
_هپاتيت A
_تب تيفوئيد
2 - توصيه مي‌شود در صورت سفر به اين کشور از تسهيلات مربوط به بيمه مسافر استفاده کنيد. بيمه‌هاي موجود تنها براي موارد پيش‌بيني نشده بوده و نمي‌توان از تسهيلات آن براي درمان بيماري‌هاي خاص بهره برد.
3 - لازم است قبل از سفر به اين کشور کنترل کنيد که واکسن‌هاي چهارگانه (کزاز، ديفتري، فلج اطفال و سرخک) خصوصا اطفال را در تاريخ مقرر زده باشيد. همچنين بهتر است قبل از مسافرت خود را در برابر بيماري‌هاي تب زرد، تب تيفوئيد و هپاتيت نوع A و B واکسينه کنيد.
4 - با توجه به وجود بيماري‌هاي مسري نظير هپاتيت B و ايدز، لازم است ضمن رعايت نکات بهداشتي، از هرگونه ارتباطات غير مطمئن پرهيز کنيد.
5 - در تهيه خوراک و آب مناسب (ترجيحا آب بسته‌بندي) دقت کنيد.
ساير موارد
1 - خريد با پول اين کشور و همچنين دلار و يورو انجام مي‌شود.
2 - اتوبوس‌ها، ترن‌ها و ساير وسايل نقليه عمومي ارزان ولي شلوغ است. باتوجه به امکان تحميل هزينه‌هاي مضاعف توسط رانندگان به مسافرين فقط از تاکسي‌هاي آرم‌دار استفاده کنيد.
3 - در بدو ورود به اين کشور چنانچه در صوفيه اقامت کرديد، سعي کنيد در اولين زمان ممکن آدرس نمايندگي ايران را که به همين منظور در اختيار شما قرار گرفته است، پيدا کنيد تا در صورت وقوع حادثه يا نياز به مراجعه، دچار مشکل نشويد.