راهنمای سفر به کشور مراکش

مراکش کشوري در شمال غربي آفريقا است. اين کشور ساحلي طولاني با اقيانوس اطلس دارد و از شمال به جبل‌الطارق و درياي مديترانه، از سوي شرق با کشور الجزاير، از غرب با اقيانوس اطلس و از جنوب با کشور موريتاني همسايه است. اگر قصد سفر به مراکش را داريد يا در حال رزرو تور مراکش نوروز 96 هستيد ، در ادامه همراه ما باشيد.
اطلاعات تاريخي و جغرافيايي
تاريخ مراکش با بربرها آغاز مي‌شود. بربرها اولين قومي بودند که از اواخر هزاره دوم قبل از ميلاد در اين منطقه ساکن شدند. در سال ??? قبل از ميلاد، هنگامي که روم باستان در طي گسترش امپراتوري خود کارتاژ را تسخير کرد، بر اين منطقه نيز مسلط شد و شواهد حضور روميان در آنجا، همچنان در خرابه هاي «ولوبيليس» وجود دارد.جمعيت اين کشور از دو قوم سامي عرب و بربر آمازيغ تشکيل شده که علاوه بر نقاط مشترک از جمله دين اسلام، پايبند به فرهنگ خاص خود هستند. مراکش در مسير تاريخي خود، از تبادلات فرهنگي با بيگانگان جز آنچه را که خودشان خواسته‌اند، سرباز زده‌اند و هويت فرهنگي خويش را اولويت اول قرار داده اند. مردم مراکش همواره تلاش کرده‌اند در گذر زمان به سنت هاي مذهبي- ملي، حتي در پوشيدن لباس سنتي خود، پايبند باشند.دين رسمي کشور اسلام است و تعداد اندکي مسيحي و يهودي نيز در مراکش زندگي مي کنند. لازم به ذکر است که زبان رسمي مراکش عربي بربري است.با اينکه بزرگ‌ترين شهر مراکش، کازابلانکا است، ولي پايتخت آن رباط است. مهم‌ترين بندرهاي مراکش عبارتند از: کازابلانکا، طنجه، ناظو، محمديه، آسفي و اگادير. مهم‌ترين شهرهاي مراکش نيز: رباط (پايتخت سياسي- اداري) ، کازابلانکا (داراي مرکزيت اقتصادي- تجاري)، فز (داراي نوعي مرکزيت مذهبي- فرهنگي)، مراکش (دژ فرهنگ بربر)، طنجه و اگادير (شهرهاي توريستي) هستند.
آب و هوا
آب و هواي مراکش همواره معتدل بوده و امکان لذت بردن از تنوعات اين کشور در تمام طول سال وجود دارد. مراکش بهاري گرم و دلپذيري به همراه شکوفه‌هاي درختان و برف روي قله کوه‌ها دارد. در تابستان نيز هوا گرم است، ولي با اين حال آب و هواي خنک در کوه‌هاي اطلس فراهم است. در زمستان هوا سرد و مرطوب بوده، به طوري که مي‌توانيد در کوه‌هاي پوشيده از برف اطلس به اسکي بپردازيد يا در همان زمان در اگادير به شنا برويد! فصل پاييز نيز بهترين زمان براي استراحت است، زيرا شب‌هاي آن طولاني بوده و باران فصل زمستان هنوز شروع نشده و هنوز هم شنا در دريا لذت بخش است.
پول و اختلاف ساعت
واحد پول مراکش درهم مغرب (MAD) است که به ??? سنتيم تقسيم مي‌شود و يک درهم تقريبا معادل ???? ريال ايران است. لازم به ذکر است که امکان تبادل ارز در خارج از مرزهاي اين کشور وجود ندارد. ورود و صدور ارز مراکش اکيدا ممنوع است، ولي با اين حال هيچ محدوديتي در واردات ارز خارجي وجود ندارد و شما مي توانيد پول خود را به راحتي در دفاتر موجود در فرودگاه‌ها، هتل‌هاي مرکزي و بسياري از بانک‌ به درهم تبديل کنيد. به ياد داشته باشيد پيش از خروج از کشور نسبت به تبديل ارزهاي درهم خود اقدام کنيد. خالي از لطف نيست اگر به اين نکته نيز اشاره کنيم که اختلاف ساعت ايران با مراکش ?:??- است.
هزينه‌هاي متداول
اقامت
مسافرخانه‌هاي معمولي در شهرهاي بزرگ مانند فز و مراکش قيمتي بين ?? تا ??? درهم دارند و در شهرهاي کوچک‌تر و حومه آن‌ها، قيمت حدود به ?? درهم است. خانه‌هاي شخصي (هاستل‌ها) در کل کشور قيمتي بين ??? تا ??? درهم دارند که نرخ قيمت در شهرهاي کوچک‌تر بسيار به‌صرفه‌تر است. آخر از همه هم هتل‌ها جا دارند که از ??? درهم شروع شده و تا ??? درهم براي يک اتاق دونفره خرج برمي‌دارند.
غذا
 قيمت خورد و خوراک در مراکش نسبت به خيلي از کشورهاي دنيا، ارزان‌تر و به‌صرفه است. قيمت يک فنجان چاي فقط ? تا ? درهم است. يک ظرف غذا پر از گوشت و سبزيجات همراه با مخلفات آن حدود ?? درهم قيمت دارد. ساندويچ، پيتزا و کليه غذاهاي خياباني بسته به شهر اقامت شما، قيمتي بين ?? تا ?? درهم دارند. البته همه رستوران‌هاي اين کشور ارزان نيستند. به طور مثال رستوران‌هاي شهرهاي ساحلي، براي غذاهاي دريايي خود قيمتي بين ??? تا ??? درهم طلب مي‌کنند.
حمل و نقل
بهترين روش براي حمل و نقل در مراکش، استفاده از قطار است. اين روش ارزان، راحت و بدون دغدغه است. ايستگاه‌هاي راه‌آهن تقريبا در تمام شهرهاي اصلي مراکش وجود دارد و شما را از سفر با ماشين بي‌نياز مي‌کنند. هزينه قطار درجه دو حدود ?? درهم و درجه يک حدود ?? درهم است. اگر در سطح شهر قصد جابجايي داريد از تاکسي و اتوبوس استفاده کنيد. اتوبوس‌ها ممکن است زيادي شلوغ شوند، اما هزينه آن‌ها به مراتب از تاکسي پايين‌تر است.
تفريحات
مناطق اصلي گردشگري اين کشور مانند شهر مراکش (با خود کشور مراکش اشتباه گرفته نشود)، معمولا داراي تورهاي اختصاصي هستند. تورهاي نصف روز ??? درهم و تمام روز ??? درهم خرج برمي‌دارند، البته اين قيمت‌ها بسته به مکان و نوع تور متغير هستند.