کوش آداسی یا جزیره پرنده

مدتي است ترکيه به مقصد گردشگري محبوبي ميان گردشگران، خصوصا گردشگران ايراني تبديل شده است. هر کدام از شهر‌هاي مختلف اين کشور زيبايي‌ها و جذابيت‌هاي خاص خود را دارند. اما کوش آداسي از جمله شهر‌هاي بسيار محبوب ميان گردشگران است که با وجود نزديکي به شهر‌هاي مختلف، گردشگران حتما از آن ديدن مي‌کنند. پس اگر تور کوش آداسي تابستان 96 را رزرو کرده ايد اين مطلب را بخوانيد .
معرفي
کوش‌آداسي که به معناي جزيره‌ي پرنده است، در ?? کيلومتري شهرستان مرکزي استان آيدين و در نوار ساحلي منطقه‌ي اژه واقع شده‌ است و بر اساس سرشماري سال ???? ميلادي، ?????? نفر و بر اساس برآوردهاي سال ???? ميلادي ?????? نفر جمعيت دارد.
اين شهرستان که از شمال با سلجوق و پاموجاک و از جنوب با شبه‌جزيره‌ي ديلک همسايه‌ است، در کانون مراکز مهم گردشگري از جمله ازمير، مريم آنا (خانه حضرت مريم)، ميلت، ديديم، پاموکاله، مارماريس و بودروم قرار دارد. بندر کوش آداسي به علت نزديکي به جزيره‌ي يوناني "ساموس" براي گردشگراني که به ترکيه سفر مي‌کنند، از جذابيت خاصي برخوردار است. از بندر کوش آداسي، در ماه‌هاي بهار و تابستان، سفر‌هاي منظم با قايق‌هاي موتوري به جزيره‌ي يوناني ساموس برگزار مي شود. بندر کوش آداسي يکي از بنادر مهم منطقه است. در مورد تاريخ اين شهر اين‌گونه مي‌توان گفت که شهر "افسوس" در ???? ق.م. توسط ايوني‌ها در نزديکي کوش آداسي کنوني تاسيس شد. اين شهر در سال ??? قبل از ميلاد به تصرف ايرانيان درآمد. در سال ??? قبل از ميلاد امپراتوري روم اين شهر را به تصرف خود درآورد و بعد از تقسيم امپراتوري رم، امپراتوري رم شرقي بر اين شهر تسلط يافت. يک زلزله باعث تغيير مسير رودخانه، آب‌وهوا و در نتيجه نابودي شهر افسوس در نزديکي کوشي آداسي گرديد و بندر جديدي با نام يوناني اسکالا نُوا (اسکل? نو) در محل کنوني کوش آداسي تأسيس شد و جاي بندرگاه افسوس را گرفت. پس از حمله‌ي سلطان محمد فاتح، اين شهر در سال ???? توسط امپراتوري عثماني اداره مي‌شد. در دوران سلطنت عثماني‌ها، اسکالا نوا به داشتن ساختمان‌هاي با شکوه شهرت داشت.
کاروانسراي اوکاز محمد پاشاه، دروازه قلعه، ديوارها، مساجد و همچنين ارگ قلعه در جزيره‌ي کبوتر، از جمله بنا‌هايي هستند که مي‌توان معماري دوران عثماني را به وضوح در آن‌ها مشاهده کرد.
پس از جنگ جهاني اول در سال ???? کوشي آداسي مورد تاخت و تاز يونانيان قرار گرفت و طي يک مبارزه‌ي طولاني در سال ???? اسکالا نوا بخشي از جمهوري ترکيه شد. پس از نبرد چناق‌ قلعه و پيروزي آتاترک، وي به اسکالا نوا آمده و نام بندر را بر اساس نام جزيره‌اي در نزديکي آن به کوش آداسي يا جزيره‌ي پرنده تغيير داد. آب‌وهواي کوش‌ آداسي معتدل است . تابستان‌هاي اين شهر از اواخر آوريل (اوايل ارديبهشت) شروع شده و تا اواخر اکتبر (اوايل آبان) ادامه پيدا مي‌کند. زمستان‌ها دماي هوا زياد پايين نيست. ماه جولاي با دماي بيش از ?? درجه سانتي‌گراد، گرم‌ترين ماه کوش‌آداسي است و داشتن کرم ضد آفتاب و کلاه لبه‌دار، از واجبات سفر به‌شمار مي‌آيند. آب‌وهواي معتدل اين منطقه اين اجازه را به ساکنان آن داده است تا به توليد محصولات کشاورزي مانند زيتون، انگور و انجير در زمين‌هاي حاصلخيز اطراف بپردازند. کوش آداسي ترکيه ??? روز از سال هواي آفتابي دارد. از اين شهر مي‌توان به راحتي به مناطق توريستي ديگر ترکيه مثل پامو کاله، ميلتوس و پرگاموم سفر کرد.
مسير دسترسي
تور‌هاي زيادي در تمامي فصل‌هاي سال به اين شهر سفر مي‌کنند. شما مي‌توانيد با يکي از اين تو‌ر‌ها همراه شويد تا به راحتي از همه‌ي مکان‌هاي ديدني اين شهر بازديد کنيد.
 فرودگاه ازمير نزديک‌ترين فرودگاه با فاصله‌اي نود کيلومتري از کوش آداسي، نزديک‌ترين فرودگاه به اين شهر است. حمل و نقل عمومي در کوش آداسي با تاکسي‌هاي ون اشتراکي و تاکسي‌هاي اختصاصي است. هزينه‌ي تاکسي‌ها تقريبا گران است. نرخ اوليه‌ي ورود در تاکسي‌متر تقريبا ? دلار است و بعد از طي مسيري حدود  ?? كيلومتر، نزديک به ?? تا ?? دلار بايد پرداخت کنيد. تاکسي‌ها تنها به طور اختصاصي مسافر سوار مي‌کنند.
ديگر تاکسي‌ها، تاکسي‌هاي ون هستند كه گنجايش ?? سرنشين را دارند و مسافران به طور اشتراکي از آن‌ها استفاده مي‌کنند. اين تاکسي‌ها در خطوط مخصوص و مشخصي حركت کرده و کرايه‌ي آن‌ها ثابت و نفر  ?.? لير جديد براي هر نفر است. همچنين اتوبوس‌هايي نيز در شهر هستند كه با هزينه‌اي مناسب، مسافران را به مقصد ازمير مي‌رسانند.