موقعیت جغرافیایی چشمه باداب سورت

چشمه‌هاي باداب سورت در استان مازندران، جنوب شهرستان ساري، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستاي سورت، حدفاصل روستاهاي اروست و مال خواست قرار دارد. اين چشمه‌ها از شمال به ارتفاعات و تپه‌هاي پوشيده از جنگل‌هايي با درختان سوزني برگ مي‌رسد و از جنوب مشرف به دره‌هاي پايين دست و از شرق در مجاورت ارتفاعات پوشيده از گياهان بوته‌اي و درختچه‌ها است. غرب آن را نيز روستاي اروست احاطه کرده است. باداب به معني آب گازدار و سورت به معني شدت اثر است. تور چشمه

باداب سورت
چشمه‌هاي باداب سورت در سال ???? به عنوان دومين اثر طبيعي ملي ايران ثبت شد. در سال ????، کوه دماوند، چشمه‌هاي باداب سورت و سرو ابرکوه به عنوان سه اثر طبيعي توسط سازمان ميراث فرهنگي ثبت شدند. چشمه‌هاي باداب سورت بعد از چشمه پامو کاله ترکيه به عنوان دومين چشمه آب شور جهان ثبت جهاني شده است.

ويژگي‌ها
چشمه‌هاي باداب سورت شامل دو چشمه با آب‌هاي کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است. چشمه پرآب داراي آب بسيار شور و داراي استخري با قطر حدود ?? متر و عمق زياد است که عمدتا درتابستان براي آب تني استفاده مي‌شود و براي درمان دردهاي کمر و پا، امراض پوستي، روماتيسم و مخصوصا سردرد ميگرن سودمند است. همچنين اين چشمه به علت شور بودن در فصل زمستان يخ نمي‌زند. چشمه دوم که در بالادست و شمال غربي اين چشمه قرار دارد، ترش مزه و داراي آبي به رنگ قرمز و نارنجي است، در اطراف چشمه کمي رسوب آهن نشسته است. جريان آب‌هاي رسوبي و معدني اين چشمه‌ها طي سال‌ها، در شيب پايين دست کوهستاني خود، صدها طبقه و ده‌ها حوضچه‌ي بسيار زيبا به رنگ‌هاي نارنجي، زرد و قرمز در اندازه‌هاي مختلف پديد آورده است. اين طبقات و حوضچه‌ها در واقع جاذبه‌ي اصلي و ويژگي منحصر به فرد چشمه‌هاي باداب سورت است. زيبايي اين طبقات و محل ويژه قرارگيري چشمه در دامنه کوهستان و چشم‌اندازهاي اطراف به ويژه در غروب تحسين برانگيز است

ويژگي‌هاي زمين‌شناسي
چشمه باداب سورت اروست از نوع ژئوپارک محسوب شده و همزمان با آخرين چين خوردگي البرز درپليوستوسن و پليوسن (دوران چهارم زمين‌شناسي) شکل گرفته است.

بهترين زمان بازديد
ديدار از چشمه و حوضچه‌هاي باداب سورت مخصوصا در ارديبهشت ماه خستگي را از جان گردشگران بيرون مي‌کند و چشمان کنجکاو و حقيقت‌جو در کنکاش مناظر طبيعي جنگلي و کوهستاني پيرامون تا دوردست‌ها مبهوت و خيره مي‌ماند. خيال انگيزترين صحنه‌هاي منطقه به هنگام طلوع و غروب خورشيد است که تلالو نور خورشيد در حوضچه‌ها و انعکاس نور آنها همراه با سايه روشن طبيعت اطراف، جلوه‌هاي تحسين برانگيزي را از موهبت خداوندي به جلوه مي‌گذارد که اين چشم‌اندازهاي روح‌نواز هيچگاه از روح و ذهن فراموش نمي‌شود و بارها و بارها طبيعت دوستان را به تماشاي خود فرامي‌خواند.