راهنمای سفر به مسکو

مسکو تاکنون نقش مهمي در توسعه‌ي دولت روسيه و در واقع تمام دنيا بازي کرده است. با وجود اينکه اين شهر داراي تاريخي عظيمي است، اما هنوز براي بسياري از گردشگران ارزش‌هاي آن پنهان مانده است. ولي بدون شک زيبايي‌هايي دارد که تنها در همين شهر پيدا مي‌شوند. حتما شما هم با ديدن عکس‌هاي زيبا و ديدني از جاذبه‌هاي گردشگري بي‌نظير و بناهاي تاريخي با شکوه روسيه، به اين فکر افتاده ايد که تور روسيه را رزرو کنيد و براي سفر به اين کشور زيبا و تاريخي برنامه‌ريزي کنيد. در ادامه با ما همراه باشيد، تا هر آنچه را براي سفر به اين شهر نياز داريد با هم مرور کنيم.
اطلاعات ضروري
•    اختلاف ساعت با تهران: ??:??-
•    زبان رسمي: روسي
•    واحد پول رسمي: روبل (RUB)
•    نرخ تبديل ارز: ??? روبل=?.?? دلار آمريکا
•    فرودگاه: فرودگاه بين آلمللي شرمتيوو (SVO)-فرودگاه بين ‌المللي Domodedovo (DME)
وضعيت آب و هوايي
مسکو اغلب اوقات در ماه‌هاي مه تا سپتامبر آب و هواي خوشايندي دارد. در ماه‌هاي ژوئن و آگوست هم هوا کمي گرم و مرطوب است. اما بقيه‌ي طول سال، اين شهر سرد و يخ زده است. به طوري که معمولا در ماه‌هاي نوامبر تا مارس زمين پوشيده از برف خواهد شد.
بهترين زمان براي رزرو هتل
با وجود اينکه مسکو شهري بزرگ است، اما هنوز زيرساخت‌هاي گردشگري در حد و اندازه‌ي اين بزرگي را ندارد. بنابراين هتل‌هاي اين شهر اغلب جهت مسائل تجاري رزرو مي شوند. از اين رو ممکن است در هر زمان از سال هتل‌ها پر باشند. فصل‌هاي پرگردشگر يا به اصطلاح High-season براي توريست‌ها از ماه مه تا سپتامبر محسوب مي‌شود. پس اگر مي خواهيد با هتل‌هاي ارزان‌تري روبرو شويد خارج از اين مدت به مسکو سفر کنيد. گرچه ممکن است سردي هوا لذت سفر را تحت حاشيه قرار بدهد.
انواع هزينه‌ها
هزينه‌ي هاستل
مسکو از نظر هاستل‌ها واقعا در وضعيت خوبي به سر مي‌برد و تنوع در آن موج مي‌زند که البته به معناي ارزان بودن نيست. به طور ميانگين اکثر هاستل‌هاي اين شهر براي يک شب اقامت در اتاقي اشتراکي هزينه‌اي بين ??? تا ?,??? روبل هزينه در بر دارند. اگر تمايل داريد در اتاق‌هاي خصوصي (يک تخت خواب، دو تخت خواب، تخت خواب دونفره) اقامت داشته باشيد، بايد به ازاي هر شب اقامت حدود ?,??? تا ?,??? روبل هزينه بپردازيد. البته اگر کمي جستجو کنيد مي توانيد اتاق‌هاي ارزان‌تري هم پيدا کنيد.
هزينه‌ي اقامت در هتل
براي آن دست از کساني که توانايي اقامت در هتل‌هاي گران اين شهر را ندارند پيشنهاد ما استفاده از هاستل‌ها است که قيمت‌هاي به مراتب پايين‌تري دارند و در قياس با هتل‌هاي سطح پايين هم خيلي کمبودي ندارند. در هر صورت اگر بخواهيم قيمت‌ انواع هتل را در اين شهر بر اساس کيفيت و ستاره دسته بندي کنيم، نتيجه به شرح زير خواهد بود:
•    ? ستاره         ??? تا ?,??? روبل
•    ? ستاره          ??? تا ?,??? روبل
•    ? ستاره       ?,??? تا ?,??? روبل
•    ? ستاره        ?,??? تا ??,???  روبل
•    ? ستاره         ?,??? تا ??,??? روبل
متوسط قيمت مواد غذايي
خريد مواد غذايي ممکن است براي آن دست افرادي که محدوديت بودجه‌اي دارند کمي مشکل آفرين باشد، چرا که رستوران‌هايي با منوي غذاي انگليسي قيمت‌هاي بسيار گراني دارند. اما اگر در رستوران‌هاي بومي و نقاطي که خود مردم روسيه اقدام به تهيه غذا مي کنند خريد کنيد مي توانيد از اين نظر هزينه‌هاي بسيار کمتري کنيد و البته غذاهاي خوبي هم ميل کنيد.
صبحانه: اگر هتل مقصدتان اين وعده‌ي غذايي را ارايه نمي کرد مي توانيد در رستوران‌ها و کافه‌هاي محلي با هزينه‌ي مناسبي يک وعده صبحانه‌ي سبک را ميل کنيد. (??? تا ??? روبل)
ناهار: رستوران‌هاي محلي ممکن است براي توريست‌ها کمي گيج کننده باشد، اما اگر بتوانيد اين مشکل را ناديده بگيريد هزينه‌هاي شما کمتر خواهد شد. (??? تا ??? روبل)
شام: پيدا کردن رستوراني خوب براي کساني که مشکل بودجه‌اي دارند مي توانند چالش برانگيز باشد، چرا که يا خيلي مجلل هستند يا کيفيت خوبي ندارند. در هر صورت باز هم پيشنهاد مي‌کنيم از رستوران‌هاي محلي غذا تهيه کنيد. (??? تا ??? روبل) اگر دوست داريد خودتان آشپزي کنيد، بسته به اينکه به کدام سبک از غذاي غربي يا آسيايي علاقمند باشيد، مي‌توانيد مواد غذايي مورد نياز يک هفته‌تان را با پرداخت به ترتيب حدود?,??? و?,??? روبل تهيه کنيد. به ياد داشته باشيد محاسبه قيمت‌ها بر اساس ميزان کالري استاندارد و مواد غذايي مورد نياز يک انسان سالم و بالغ تنظيم شده است که اقلامي چون نان تازه، برنج سفيد، تخم مرغ، شير (سبک غربي)، سينه‌ي مرغ (پوست کنده و بدون استخوان)، پنير محلي (سبک غربي)، سيب درختي، پرتقال، گوجه فرنگي، سيب زميني و کاهو مي‌شود. مسلم است که اگر مواد بيشتري نياز داريد، بايد هزينه‌ي بيشتري بپردازيد.
هزينه‌ي حمل و نقل
خوشبختانه بر خلاف هزينه‌‌هاي اقامتي و غذايي، هزينه‌ي استفاده از سيستم حمل و نقل عمومي اين شهر بسيار ارزان‌تر است. سيستمي خوب و کارآمد که شامل مترو، اتوبوس و ترامواي مي‌شود. محبوب‌ترين وسيله‌ي نقليه‌ي عمومي در اين شهر مترو است که بسيار هم مقرون به صرفه است. بليط هاي مترو در ايستگاه‌هاي آن و درون کيوسک‌هايي با حروف KACCA به فروش مي رسند. براي خريد بليط اتوبوس هم مي توانيد در بعضي از ايستگاه‌هاي مترو و نه همه‌ي آن‌ها اقدام کنيد. اما پيشنهاد ما اين است که در جايگاه‌هاي مخصوصي که در محل‌هاي توقف اتوبوس‌ها تعبيه شده است با به زبان آوردن عبارت "avtoboos beelyet" اقدام به تهيه بليط کنيد. البته از راننده‌ها هم مي توان بليط خريد که چند روبل گران‌تر هستند و پيشنهاد نمي‌شود. هزينه‌ي انواع بليط و جابجايي در مسکو به شرح زير است:
•    تاکسي از فرودگاه تا مرکز شهر                                      ?,??? تا ?,??? روبل
•    قطار Aeroexpress از فرودگاه SVO  تا مرکز شهر          ??? روبل
•    قطار Aeroexpress از فرودگاه DME تا مرکز شهر          ??? روبل
•    هر ? کيلومتر جابجايي با تاکسي در شهر                       ??? تا ??? روبل
•    بليط مترو در شهر                                                       ?? روبل
اگر مي‌دانيد تعداد سفرهايتان زياد است و از ? تا ? روز در اين شهر اقامت داريد، پيشنهاد ما خريد کارت‌هاي هوشمند زير، جهت استفاده نامحدود از سيستم حمل و نقل عمومي اين شهر است تا در هزينه‌هايتان مقداري صرفه جويي کنيد:
•    کارت هوشمند ? روزه-اعتبار تا ?? ساعت پس از فعال سازي-??? روبل
•    کارت هوشمند ? روزه- اعتبار تا ? روز پس از خريد-??? روبل
•    کارت هوشمند ?روزه-اعتبار تا ? هفته پس از خريد-??? روبل
•    کارت‌هاي ??، ?? و ??? روزه هم وجود دارند، از آنجايي که معمولا مسافرت‌ها بيشتر از ? هفته به طول نمي‌انجامد، پس دليلي براي ذکر آن‌ها وجود ندارد.