رژیم غذایی مردم تایلند

تايلند نام کشوري در جنوب‌شرقي آسياست که به دليل جاذبه‌هابي فرهنگي و طبيعي منحصرف به فرد و زيبا يکي از مهمترين مقاصد گردشگري و توريستي مردم جهان از جمله ايراني‌ها به شمار مي‌رود. اگر تور تايلند را رزرو کرده ايد اين مطلب را بخوانيد . از مشخصه‌هاي بارز رژيم غذايي Thai که در اصل همان برنامه‌ي غذايي ملي کشور تايلند به شمار مي‌رود، مي‌توان به تعادل، توجه به جزئيات و تنوع مواد غذايي اشاره کرد که در کتاب The Principles of Thai Cookery (قوانين آشپزي تايلندي) نوشته‌‌ي مک‌دانگ به آن پرداخته شده است. او در کتاب خود مي‌نويسد: غذاي تايلندي چيست؟ هر کشوري ويژگي‌ها و رژيم غذايي ويژه‌ي خودش را دارد. اين رژيم جلوه‌اي از فرهنگ، محيط، ابتکار و ارزش‌هاي آن کشور و مردمانش خواهد بود. در مورد تايلند کلماتي چون پيچيدگي، توجه به جزئيات، بافت و رنگ‌بندي، تنوع مزه‌ها و استفاده از ترکيبات گياهي و دارويي بيش از پيش به ذهن مي‌رسد. مردم تايلند تنها به مزه‌ي غذاي خود اهميت نمي‌دهند و از نظر آنها ظاهر و بوي غذا، ترکيب آن با ديگر مواد غذايي، بخش‌هاي تشکيل دهنده‌ي يک وعده غذايي و حتي نحوه‌ي خوردن و مصرف کردن غذا نيز از اهميت ويژه‌اي برخودردار است و شخصيت تايلندي را نشان مي‌دهد. مردم تايلند سعي دارند همواره وعده‌هاي غذايي سبک و در عين حال معطر، خوشبو و نسبتا تندي را تهيه کنند که به دليل بهره‌گيري از حداقل ? تا ? مزه‌ي مختلف همواره در هر وعده‌ي غذايي پيچيدگي‌هاي زيادي به چشم مي‌خورد و غالبا طعم‌هاي اصلي شيرين، شور، ترش، تلخ و حتي تند در يک وعده‌ي غذايي احساس مي‌شود. ديويد تامسون از آشپزهاي مشهور استراليايي که تخصص زيادي در پخت غذاهاي تايلندي دارد مي‌گويد: غذاهاي تايلندي به هيچ عنوان ساده نيستند و تنها هدف بهره‌گيري از المان‌ها و عناصر مختلف براي تهيه‌ي يک وعده غذايي خوش طعم و هماهنگ است که مي‌توان از آن به يک آهنگ يا موسيقي زيبا ولي پيچيده و مملو از نت‌ها ياد کرد. شايد براي خيلي‌ از غربي‌ها اين موضوع اصلا اهميت نداشته باشد ولي برعکس تايلندي‌ها براي پيچيدگي و بهره‌گيري از طعم‌هاي مختلف در غذاهاي خود ارزش‌ زيادي قائل هستند. رژيم غذايي تايلند يکي از محبوب‌ترين و در عين حال مهم‌ترين رژيم غذايي در دنياست. سال ???? ميلادي ? نوع از غذاهاي تايلندي در بين ?? غذاي خوشمزه دنيا به انتخاب مردم قرار گرفته که اين نظرسنجي توسط شبکه‌ي بين‌المللي CNN در بين ?? هزار راي‌دهنده برگزار شده است.
تام يام گونگ (tom yam goong)
پد تايلندي (pad Thai)
سم تام (som tam)
کاري ماسامان (massaman curry)
کاري سبز (green curry)
برنج سرخ شده تايلندي (Thai fried rice)
مو نام توک (moo nam tok)
تايلند بيشترين تعداد غذاي اين ليست را نسبت به ديگر شرکت‌کنندگان به خود اختصاص داده بود. تام يام گونگ (tom yam goong مقام چهارم)، پدتاي (pad Thai مقام پنجم)، سام‌تام (som tam مقام ششم)، ماسامان کري (massaman curry مقام دهم)، گرين کري (green curry مقام نوزدهم)، برنج سرخ‌شده تايلندي (Thai fried rice مقام بيست و چهارم) و موونام توک (moo nam tok مقام سي و ششم)، را کسب کردند.
رژيم غذايي ملي و تاثيرپذيري تاريخي
از نظر رژيم و تنوع غذايي مي‌توان تايلند را به چهار بخش مهم تقسيم کرد که در واقع تقسيم‌بندي کلي و اصلي اين کشور به شمار مي‌رود:
تايلند مرکزي
رژيم غذايي اين منطقه مبتني بر برنج کشت شده در زمين‌هاي پست و مرطوب بانگکوک است که پيش از رسيدن مردم برمه به اين منطقه تحت تاثير فرهنگ پادشاه اوليه تايلند سوخوتاي و ايوتايا و داراواتي قرار داشته است.
تايلند شمال شرقي
ايسان يا همان رژيم غذايي شمال‌شرقي تايلند بيشتر تحت تاثير خورات پلاتئو بوده که با فرهنگ غذايي مردم لائوس شباهت زيادي دارد و بعدها با توجه به اسنادي که از زمان امپراتوري کامبوجي‌ها منتشر شده از فرهنگ مردم کامبوج الهام گرفته شده است.
تايلندي شمالي
اين منطقه که مملو از کوهستان‌ها و دهکده‌هاي سرد است و جزو مناطق پر ارتفاع اين کشور به حساب مي‌آيد و سال‌ها قبل تحت حکمراني پادشاه لانا بوده و نژاد اثلي تايلندي‌ها در اين منطقه ساکن هستند.
تايلند جنوبي
رژيم غذايي تايلند جنوبي مربوط به جزاير و درياهاي ميان دو کشور تايلند و ميانمار است که به دوران سلطان پاتاني است.
البته در قرون گذشته رژيم غذايي و سنت‌هاي تايلند و کشورهاي همسايه روي يکديگر تاثير بسزايي داشته‌اند. تغييرات منطقه‌اي همچون وضعيت آب و هوايي و موقعيت جغرافيايي منطقه تاثير مهمي روي رژيم غذايي مردم تايلند داشته و به عنوان مثل رژيم غذايي تايلندي شمالي وارد رژيم مردم برمه، لائوس شمالي و همچنان استان يونان در چين شده است. در حالي که رژيم غذايي ايسان يا همان شمال‌شرقي تايلند نيز با لائوس جنوبي ويتنام شرقي و کامبوج شباهت‌هاي زيادي دارد.