موزه‌ های دیدنی در استانبول

استانبول شهري زيبا و داراي تاريخچه و فرهنگي غني است. از کاخ‌هاي بزرگ و باشکوه گرفته تا مساجد و موزه‌هاي متعدد، جاذبه‌هاي گردشگري زيادي در اين شهر انتظار گردشگران را مي‌کشند. قبل از رزرو تور استانبول نوروز 96 در اين مقاله با پنج موزه‌ي برتر استانبول آشنا مي‌شويم که گوشه‌اي از فرهنگ و تاريخ اين کشور زيبا را به نمايش مي‌گذارند.
کاخ توپکاپي (Topkapi)، بارگاه امپراتوري عثماني
در قرن پانزدهم و نوزدهم ميلادي، زماني که اين کاخ، مقر امپراتوري عثماني بود، سلاطين و درباريان همه در اين قصر زيبا زندگي مي‌کردند. اين قصر در سال ???? به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شد. خزانه‌ي جواهرات و حرم‌سراهاي خيره‌کننده، بيننده را با گوشه‌اي از زندگي سلاطين اين امپراتوري آشنا مي‌کند. در اين موزه مي‌توانيد به علاوه‌ي ? حياطي که در اطراف وجود دارند از حرمسراها نيز ديدن کنيد. براي بازديد از اين قصر و ديدن زيبايي و شکوه آن بايد حداقل نصف روز وقت بگذاريد و تک تک تالارها و اتاق‌هاي آن را ببينيد.
ساعات کار و بازديد از اين موزه:
از ماه آوريل تا اکتبر، روزهاي چهارشنبه تا دوشنبه، از ساعت ? صبح تا ? بعد‌از‌ظهر
از ماه نوامبر تا آوريل، روزهاي چهارشنبه تا دوشنبه، از ساعت ? صبح تا ? بعد‌از‌ظهر
مسجد تاريخي و باشکوه اياصوفيه
يکي از برجسته‌ترين و پر‌بازديد‌ترين موزه‌هاي جهان، اياصوفيه است که مجموعه‌ي باشکوهي از تاريخ و هنر و معماري را گرد هم آورده است. اين مکان قبل از فتح استانبول توسط سلطان محمد، مدت ??? سال‌، کليسا بود و سپس به مسجد تبدل شد. اين مکان تاريخي در سال ???? به موزه تبديل شد و از آن تاريخ تا به حال پذيراي تعداد بي‌شماري از گردشگران از سراسر دنيا است. ستوني به نام ستون آرزو در اين مکان وجود دارد که افراد با چرخاندن انگشت شستشان در حفره‌ي اين ستون، آرزو مي‌کنند. براساس افسانه‌ها، اين ستون با قدرت فرشتگان متبرک شده است.
ساعات کار و بازديد از اين موزه:
از ماه آوريل تا اکتبر، هر روز از ساعت ? صبح تا ? بعد‌از‌ظهر
از ماه نوامبر تا آوريل، هر روز از ساعت ? صبح تا ? بعد‌از‌ظهر
آب‌انبار شگفت انگيز Basilica Cistern
يکي از شگفت‌انگيز‌ترين بناهاي تاريخي استانبول، Basilica Cistern است که در نزديکي اياصوفيه قرار دارد. اين مکان يک مخزن آب زيرزميني وسيع است که گنجايشي معادل صدهزار تن آب دارد. اين آب‌انبار ??? ستون دارد که دو تاي آنها به شکل سر مدوسا (Medusa) طراحي شده‌اند. مدوسا يکي از گورگون‌ها (gorgons) يا موجودات افسانه‌اي در اساطير يوناني است و براي حفاظت از اين بناي ارزشمند در ستون‌هاي آن طراحي شده‌است. در اين آب‌انبار، اين فرصت را در اختيار خواهيد داشت تا مانند سلاطين يا شاهزادگان ترک، لباس بپوشيد و با پس‌زمينه‌ي شگفت‌انگيز اين بناي با‌شکوه عکس بگيريد.
ساعات کارو بازديد از اين موزه:
از ماه آوريل تا اکتبر، هر روز از ساعت ? صبح تا ? و سي دقيقه بعد‌از‌ظهر
از ماه نوامبر تا آوريل، هر روز از ساعت ? صبح تا ? و سي دقيقه بعد‌از‌ظهر
موزه‌ي باستان‌شناسي استانبول، سه موزه در يک موزه
موزه‌ي باستان‌شناسي استانبول که مجموعه‌اي از سه موزه است، در پارک Gülhane در نزديکي کاخ توپ‌قاپي قرار دارد. اين مجموعه متشکل از موزه‌ي باستان‌شناسي، موزه ي شرق باستان و موزه‌ي هنر اسلامي است. بيشتر از يک ميليون شيء تاريخي از سراسر دنيا در اين مجموعه گردآوري شده‌اند که نمايانگر تمدن‌هاي پيشين هستند. اين موزه در قرن نوزدهم و به منظور مدرن کردن امپراتوري عثماني با غربي کردن ظاهر شهر، ساخته شد. وقت کافي را براي بازديد از اين موزه اختصاص دهيد چرا که چيزهاي زيادي براي يادگرفتن و ديدن در اين موزه وجود دارد.
ساعات بازگشايي و بازديد از اين موزه:
از ماه آوريل تا اکتبر، هر روز از ساعت ? صبح تا ? بعدازظهر
از ماه نوامبر تا آوريل، هر روز از ساعت ? صبح تا ? بعدازظهر
کاخ دلمه‌باغچه (Dolmabahçe Palace)، بزرگ‌ترين کاخ ترکيه
اين کاخ در سال ???? توسط سلطان عبدالمجيد ساخته و به سه قسمت تقسيم شده‌است: تالار تشريفات، حرمسراي امپراتوري و ساختمان‌هاي دولتي. اين کاخ زيبا که مشرف به تنگه‌ي بسفر (Bosphorus) است، لنگرگاه ناوگان عثماني بوده است.
باغ‌هاي پادشاهي و کاخ‌هاي تابستاني کوچک، اين منطقه را به مجموعه‌اي از قصرها تبديل کرده‌اند. تاثيرات و نشانه‌هايي از فرهنگ غرب نيز در معماري و تزيينات اين کاخ به وضوح ديده مي‌شود. در سفر به ترکيه حتما از اين کاخ ديدني و لوسترها و فواره‌هاي بي‌نظير آن ديدن کنيد. البته اگر نمي‌خواهيد وقت‌تان را در صف‌هاي طويل تهيه‌ي بليط تلف کنيد، از قبل بليط رزرو کنيد.
ساعات کار و بازديد از اين کاخ:
سه شنبه و چهارشنبه و جمعه تا يکشنبه از ساعت ? صبح تا ? بعداز‌ظهر