برترین جاذبه های گردشگری آنتالیا

آنتاليا با صفات برجسته ‌اي در بين مردم کشورهاي مختلف محبوب شده است. اين شهر بي‌نظير همه‌ي آنچه که براي يک سفر رويايي خواسته‌ي شما است، از سواحل مثال زدني و بي‌همتا گرفته تا هتل‌ها و غذاخوري‌هاي شيک و لوکس، فراهم مي‌سازد. در مقايسه با استانبول با شهر ارزان‌تري روبه‌‌رو هستيد که بازديد از اغلب جاذبه‌هاي گردشگري رايگان است. اگر جز دوستداران تاريخ هستيد باز هم در اين سفر بي‌نصيب نخواهيد ماند. زيرا اين شهر در زمان روم باستان بي‌سابقه ‌ترين دوران پيشرفت خود را طي کرده است. شهر فرهنگ و آفتاب، ترکيبي مثال زدني از مدرنيته و سنت را برايتان به نمايش خواهد گذاشت. از نظر هواشناسي تا اکنون برف و يخبدان در اين شهر به ندرت ديده شده‌ است. بنابراين مقصد، شهري تابستاني است. امروزه آنتاليا از سرتاسر دنيا ميزبان ميليون‌ها گردشگر و جهانگرد است که به محض ورود به فرودگاه آنتاليا، به يکي از اصلي‌ترين مناطق توريستي آنتاليا که در نوار ساحلي قرار دارند ، مي ‌روند و تعطيلات خود را در در هتل‌هاي نوساز و مجهز اين منطقه سپري مي‌کنند. اگر قصد رزرو تور آنتاليا تابستان 96 را داريد اول اين مطلب را بخوانيد  .در اين مطلب به معرفي برخي از اين مناطق توريستي و جاذبه‌هاي گردشگري مي‌پردازيم.
بندرگاه کاله ايجي
کالجي يا کاله ايجي قلب تپنده‌ي يک شهر مدرن با قدمتي مربوط به دوره‌ي سلجوقيان و روميان باستان است. اين منطقه داراي خيابان‌هاي کم عرض و تو در تو و خانه‌هاي قديمي است. دو ساحل متفاوت شني (ساحل لارا در شرق) و صخره‌اي (کني آلتي در غرب) يکي ديگر از جذابيت‌هاي اين منطقه‌ي زيباي آنتاليا است. همچنين جاذبه‌هاي تاريخي همچون منار شکسته (KESIK MINARE )، برج ساعت (saat kulesi) و مسجد محمد پاشا در اين ناحيه از شهر قرار دارد. علاوه بر اين بندر کالجي داراي امکانات قايق سواري نيز هست که بهتر است صبح زود را براي استفاده از اين قايق‌ها و امکاناتشان انتخاب کنيد.
برج ساعت
برج ساعت تنها بازمانده‌ي ?? برجي است که در گذشته اطراف شهر آنتاليا ساخته شده بود. اين برج نمادي بي‌نطير از ايستادگي و استواري است که در ميدان کاله کاپيسي واقع شده است.
پارک کارالي اوغلو
يکي از بزرگ‌ترين و معروف‌ترين پارک‌هاي شهر آنتاليا پارک کارالي اوغلو است. اين پارک باشکوه که در جنوب منطقه‌ي کالجي واقع شده است، مي‌تواند مکان خوبي براي استراحت در ظهرهاي تابستاني و داغ باشد. در اين پارک مي‌توانيد ساختمان شهرداري، تئاتر شهر، برج قديمي هيدريليک کولسيتي و صخره‌هاي بزرگ درون آب‌هاي زيباي خليج آنتاليا را ببنيد. مجسمه‌اي زيبايي در اين پارک ساخته شده که معروف‌ترين آن‌ها مجسمه‌ي کارگر و پسرش است. هنگام قدم زدن در پارک کارالي اوغلو علاوه بر بهره‌مندي از فضاي زيبا و هواي مطبوع مي‌توانيد از کافه‌ها و رستوران‌هاي بي‌نظير داخل پارک استفاده کنيد.
لارا
اگر از طرف شرق شهر آنتاليا ? کيلومتر پيش برويد با منطقه‌اي بي‌نظير روبه رو مي‌شويد که ديدن آن خالي از لطف نيست. لارا نزديک‌ترين منطقه‌ي تفريحي گردشگري به شهر آنتاليا با سواحل شني و سنگ ريزه‌اي و آب‌هاي شفاف با موج هاي نرم و ملايم درياي مديترانه‌ است. انواع پلاژها، رستوران‌ها، مراکز تفريحي و قايق‌سواري، صندلي‌هاي ساحلي، باشگاه، پارک عجايب، زمين واليبال ساحلي و زمين فوتبال و... از جمله امکانات اين مجموعه‌ي تفريحي است.
دره عميق پلدار(کورپولو کانيون)
در ?? کيلومتري شمال شرق آنتاليا پارکي عظيم با نام  پارک ملي پلدار قرار دارد. اين پارک داراي حيات‌ وحشي مثال زدني و گونه‌هاي گياهي بسيار زيبايي‌ است که کمتر جايي مي‌توان‌ آن‌ را ديد. همچنين رودخانه‌ي پلدار و دره‌ي معروف پلدار را در همين پارک زيبا مي‌توانيد ببينيد. اين دره به طول ?? کيلومتر در امتداد رودخانه کشيده شده و عمق آن تا  ??? متر هم مي‌رسد. اطراف اين دره از رستوران‌هايي با منوي دريايي پر شده است که اغلب با ماهي‌هاي تازه‌ي همين رودخانه از شما پذيرايي خواهند کرد. در ادامه‌ي بازديد از اين دره‌ي زيبا مي‌توانيد از شهر باستاني سلگه و مرتفع‌ترين قله‌ي کوهستان دده‌گول بازديد کنيد.
آبشارهاي دودن (Duden)
ديدن اين آبشارها را در سفر به شهر آنتاليا از دست ندهيد. در ?? کيلومتري جاده‌ي قديمي آنتاليا – بوردور ? آبشار زيبا در منطقه‌اي سرسبز واقع شده است که از دو چشمه‌ي هميشه جوشان پينار باشي ( واقع در منطقه‌ي کيرک گوزلر) سرچشمه مي‌گيرد.
غار کارائين
اگر به ديدن آثاري از زمان پارينه سنگي علاقه داريد اينجا همان مکاني است که در سفر به شهر آنتاليا بايد برويد. غار کارائين در ?? کيلومتري آنتاليا و در شرق کوه چان واقع شده است. موزه‌ي کوچک در کنار درب ورودي غار از آثاري محافظت مي‌کند که قدمت برخي از آن‌ها به ??? هزار سال قبل از ميلاد مسيح مي‌رسد.
آبشار و رودخانه‌ي ماناوگات (Manavgat)
قايق‌سواري در مسير روخانه‌ي ماناوگات يکي از تفريحات پر طرفدار مردم آنتاليا و گردشگراني‌ است که به اين شهر سفر مي‌کنند. اين روخانه که از جنوب کوه‌هاي طرس جاري مي‌شود داراي آبشار زيبايي به همين نام است. آبشار ماناوگات در ? کيلومتري مسير رودخانه قرار دارد؛ مکاني زيبا، پوشيده از درختان صنوبر که قدمت آن به قبل از ميلاد مسيح مي‌رسد.
سيده
از هر ?? شهروند ترک آنتاليا ? نفر آن اين مکان را به گرشگران معرفي مي‌کنند. شناخته شده‌ترين منطقه‌ي گردشگري ترکيه بندري باستاني تاريخي با نام سيده است. امروزه اين منطقه به دليل دارا بودن بقاياي ويرانه‌هاي باستاني، ساحل ماسه‌اي و تعداد بي‌شماري کافه، رستوران و مغازه به يک مرکز توريستي بسيار مهم تبديل شده است که امکانات بي‌نظيري را جهت رفاه گردشگران فراهم مي‌کند.
مسجد مناره‌ي يِولي
اين مسجد که در منطقه‌ي کاليجي قرار دارد، مربوط به قرن ?? ميلادي است. مسجد کنگره‌دار يا همان مسجد يولي به دستور سلطان سلجوقي ساخته شد که امروزه به عنوان موزه‌ي جذاب قوم نگاري در آنتاليا شناخته مي‌شود.
دروازه‌ي  هادريان
سه دروازه‌ي قوسي شکل به جا مانده از زمان روميان که در گذشته از آن به عنوان ورودي شهر آنتاليا استفاده مي‌شد. ? ستون گرانيتي، ? پايه‌ي نگهدارنده و دو برج، باقي مانده‌ي اين بناي تاريخي باشکوه است. بر اساس افسانه‌ها ملکه سبا، بلقيس، از زير اين دروازه عبور کرده و پس ملاقات با سليمان نبي، يک روز را در کاخ آسپندوس گذرانده است.
موزه‌ي باستان شناسي آنتاليا
گچ‌بري‌ها و مجسمه‌هاي مکشوفه از شهر قديمي پرگه مهم‌ترين آثار نگهداري شده در اين موزه هستند. درست است که براي ديدن معروف‌ترين موزه‌ي ترکيه و بخاطر سپردن جزييات تاريخي آن وقت بسياري نياز داريد اما مطمئن باشيد که ارزشش را دارد. اين موزه که به موزه‌ي آنتاليا نيز معروف مي‌باشد داراي ?? تالار نمايشگاهي و يک گالري روباز است.
ميني سيتي آنتاليا
مجموعه‌اي بي‌نظير شامل تئاتر آسپندوس، مسجد اياصوفيه، معبد آرتميس در افسيوس و پاموکاله هيراپولي در اين منطقه واقع شده است. بنابراين اگر زمانتان براي بازديد از هرآنچه که در آنتاليا مي‌گذرد اندک است، اين منطقه را بخاطر بسپاريد.
ترمسوس
شهر باستاني ترمسوس در ?? کيلومتري شهر آنتاليا، يکي از معدود شهرهاي باستاني است که به خوبي حفاظت شده است. اين شهر در احاطه‌ي انبوه جنگل‌هاي کاج و بر فراز کوهي بلند ساخته شده است. شايد دليل محفوظ ماندن اين شهر از ويراني نيز موقعيت آن باشد. ساختار شهر در ارتفاع ???? متري بنا شده است. بنابراين براي ديدن آن بايد کوهنوردي نسبتا طولاني را در برنامه‌ي خود جاي دهيد. دراين شهر يک تئاتر ميان صخره، يک تنگه عميق، يک ورزشگاه بزرگ، پارک ملى، اودئون، مجموعه‌ي معبد و قبرستان وجود دارد.
 اسپندوس
مجموعه‌ي ????? نفري تئاتر اسپندوس که صحنه‌ي آن تا به امروز بکر و دست نخورده باقي مانده است در ?? کيلومتري آنتاليا و در ? کيلومتري شهر سريک واقع شده است . اين مجموعه در سال ??? بعد از ميلاد در زمان پادشاهي امپراتور رومي، مارکوس اورليوس ساخته شده است. زماني اين مکان مهم‌ترين مرکز تجاري شهر آنتاليا و بزرگ‌ترين مرکز پرورش اسب به شمار مي‌رفت. امروزه از آسپندوس براي برگزاري جشنواره‌هاي مهم هنري استفاده مي‌شود.
بسکوناک
 پارک ملي بين آنتاليا و آناليا است که از نظر طبيعت بسيار زيبا بوده و از نظر دماي هوا سردتر از مناطق ساحلي است.
پارک دلفين سيا لانيا
در ??? کيلومتري شرق آنتاليا مکاني عالي و بي‌نظير براي دوستاران ورزش‌هاي آبي مانند شنا قرار دارد. پارک سيا لانيا نياز کودکان شما را به يک تفريح به‌يادماندني فراهم مي‌کند. علاوه بر اين با تهيه‌ي بليت مي‌توانيد با شيرهاي دريايي و دلفين‌ها به داخل استخر رفته و شنا کنيد. شايد بازديد از اين مکان کمي پر خرج باشد اما مسلما ارزشش را دارد.