راهنمای سفر به شهر مغرب 1

مراکش يکي از شهرهاي کشور مغرب (مراکش)، با وجود اينکه پايتخت محسوب نمي‌شود اما با تلفيقي مدرن از فرهنگ اين کشور و بيشترين تنوع غذايي بين‌المللي و همچنين معماري‌هاي زيبا سالانه گردشگران زيادي را به خود جذب مي‌کند. مراکش شهري است پر هرج و مرج، که در آن مردم هميشه در حال رفت و آمد هستند. شهري با فرهنگ خاص خودش، که مي‌تواند سفر خوبي را برايتان رقم بزند. اگر قصد سفر به مراکش را داريد يا در حال رزرو تور مراکش نوروز 96 هستيد ، در ادامه همراه ما باشيد.
مراکش در عين داشتن تفاوت، اشتراک‌هاي زيادي با شهر فاس (FES) دارد. اين شهر از دو بخش مجزا تشکيل شده است، مدينه که بخش تاريخي شهر است و منطقه‌ي جديد اروپايي که آن را Gueliz يا Ville Nouvelle مي‌نامند. مدينه پر از گذرگاه‌هاي در هم تنيده‌ي باريک و فروشگاه‌هاي محلي است، در مقابل اما بخش جديد اروپايي ميزبان رستوران‌هاي مدرن، فست فودهاي زنجيره‌‌اي و فروشگاه‌هاي برندهاي بزرگ است. به طور کلي اگر بخواهيم بيان کنيم، با شهري نسبتا ارزان روبرو هستيم، اما بايد به خاطر داشته باشيد هرچقدر براي موردي پول کمتري خرج کنيد، به همان ميزان هم از کيفيت آن کاسته مي‌شود. در مطلب پيش رو راهنمايي‌هاي لازم براي سفري ? تا ? روزه به اين شهر را فراهم کرده‌ايم.
اطلاعات ضروري
•    اختلاف ساعت با تهران: 3:30-
•    زبان رسمي: عربي، فرانسه، آمازيغي
•    واحد پول رسمي: درهم مراکش (MAD)
•    نرخ تبديل ارز: ?? درهم مراکش=? دلار آمريکا
•    فرودگاه: (Marrakech-Menara Airport (RAK
وضعيت آب و هوايي
آب و هواي شهر مراکش همواره گرمتر از فاس و تقريبا هميشه آفتابي است. در طول تابستان به رغم محيط صحرايي اطراف، به طرز عذاب‌آوري با هواي داغ و مرطوبي روبرو هستيم. زمستان‌هاي اين شهر معمولا مطلوب و گرم هستند، بنابراين به مکاني خوب براي فرار از سرماي شمال تبديل شده است. با اين وجود اغلب مردم با هم اتفاق نظر دارند که بهترين زمان براي سفر به مراکش، فصل‌هاي زيباي بهار يا پاييز است. زمستان‌ها هوا در طول شب کاملا سرد مي‌شود، اما در بهار و پاييز درجه حرارت هوا در بيشتر ساعات شبانه روز بسيار مطلوب است. نکته‌ي قابل توجه اينکه، تابستان‌هاي مراکش مي توانند مضحک باشند، با ترکيبي از گرما و رطوبت بيشتر مردم پوستي خشک و چروک دارند. مردم محلي در طول روز به سايه‌ها پناه مي‌برند و بيرون نمي‌آيند، گردشگران باهوش هم اگر نمي توانند در ماه‌هاي ديگر به مراکش سفر کنند،  کاري مشابه انجام مي دهند.
بهترين زمان براي رزرو هتل
هتل‌هاي مراکش در تمام طول سال، تغيير قيمت فاحشي را شاهد نيستند، اگرچه در صورتي که خوش شانس باشيد ممکن است به پيشنهاد هاي خوبي به خصوص در مکان‌هاي با کيفيت در ماه‌هاي بخارآلود تابستان برخورد کنيد. فصل‌هاي پر گردشگر يا به اصطلاح High Season که به طبع آن قيمت‌ها افزايش مي‌يابد اساسا از اواخر اکتبر تا ماه مه به طول مي‌انجامد، که البته در نقاط ارزان قيمت‌ها تقريبا ثابت مي‌مانند. در نقطه‌ي مقابل همانطور که احتمالا حدس مي‌زنيد فصل‌هاي کم گردشگر يا به اصطلاح off season ماه‌هاي گرم تابستان به ويژه ماه‌هاي جولاي و آگوست هستند. در اين مدت همانطور که گفتيم هوا تقريبا غير قابل تحمل مي‌شود و اکثر هتل‌هاي مجلل کم و بيش خالي هستند. اگر دنبال هتل‌هاي ? ستاره يا بالاتر مي‌گرديد، ممکن است با محدوده‌ي وسيعي از قيمت ها روبرو شويد و همچنين اگر به صورت آنلاين به جستجو بپردازيد ممکن است در مکان‌هايي که اتاق‌هاي خالي دارند با پيشنهادهاي بسيار خوبي روبرو شويد. در نهايت توصيه مي کنيم که از قبل و به صورت آنلاين اقدام به رزرو اتاق کنيد.
انواع هزينه‌ها
هزينه‌ي هاستل
به راحتي مي‌شود در اين شهر هاستل‌هاي ارزاني پيدا کرد. هاستل‌ها معمولا صبحانه‌ي رايگان، حوله، ملحفه و فضاهاي جمعي طراحي شده براي ملاقات گردشگران با همديگر را ارايه مي‌دهند. براي يک شب اقامت در اتاقي اشتراکي ملزم به پرداخت ?? درهم مراکش هستيد. اگر علاقه داريد در اتاق هاي خصوصي توقف کنيد بايد به ازاي هر شب اقامت بين ?? تا ??? درهم هزينه بپردازيد.
هزينه‌ي اقامت در هتل
در مراکش از هتل‌هاي بسيار ارزان تا خيلي گران پيدا مي‌شوند اما به خاطر داشته باشيد اکثر اوقات هتل‌هاي ارزان قيمت کيفيت مناسبي ندارند و ممکن است شما را براي همان مقدار هزينه هم پشيمان کنند. اگر بخواهيم ليستي از قيمت انواع هتل بر اساس کيفيت و تعداد ستاره داشته باشيم، نتيجه به شرح زير خواهد بود:
•    ? ستاره            ?? تا ??? درهم
•    ? ستاره            ??? تا ??? درهم
•    ? ستاره           ??? تا ?,??? درهم
•    ? ستاره           ??? تا ?,??? درهم
•    ? ستاره           ??? تا ?,??? درهم
قيمت متوسط مواد غذايي
اگر در غرفه‌هاي خياباني و رستوران‌هاي محلي توقف کنيد، مي توانيد غذاهاي ارزاني ميل کنيد، اما اگر به نقاطي همچون هتل‌ها که بر روي گردشگران سرمايه گذاري کرده‌اند قدم بگذاريد، انتخاب‌هاي چندان مقرون به صرفه‌اي پيش رويتان نخواهد بود.
صبحانه: بسيار از هتل‌ها وعده‌ي صبحانه را ارايه مي‌دهند، اما اگر اينگونه نبود در اطراف شهر مي‌توانيد کافه‌هاي ارزاني پيدا کنيد. (?? تا?? درهم)
ناهار: رستوران‌ها و غرفه‌هاي خياباني در بازار (سوق) وعده هاي غذايي خوب و مقرون به صرفه‌اي را به فروش مي‌رسانند. در بخش جديد مراکش هم مي توانيد فست فودهاي خوبي را پيدا کنيد. (??تا?? درهم)
شام: خوردن شام در ميدان اصلي شهر (جماع الفنا) که تجربه‌ي حداقل  يک باره‌ي آن  پيشنهاد مي‌شود و اغلب غرفه‌هاي غذايي کاملا ارزان هستند. (?? تا ??? درهم)
مک دونالد بيگ مک: متاسفانه مک دونالد در مراکش يک گزينه‌ي واقعا ارزان محسوب نمي‌شود. (?? درهم) اگر دوست داريد خودتان آشپزي کنيد، بسته به اينکه به کدام سبک از غذاي غربي يا آسيايي علاقمند باشيد، مي‌توانيد مواد غذايي مورد نياز يک هفته‌تان را با پرداخت به ترتيب حدود ??? و ??? درهم مراکشي  تهيه کنيد. به ياد داشته باشيد محاسبه قيمت‌ها بر اساس ميزان کالري استاندارد و مواد غذايي مورد نياز يک انسان سالم و بالغ تنظيم شده است که اقلامي چون نان تازه، برنج سفيد، گوشت قرمز گاوي، تخم مرغ، شير (سبک غربي)، سينه‌ي مرغ (پوست کنده و بدون استخوان)، پنير محلي (سبک غربي)، سيب درختي،موز، پرتقال، گوجه فرنگي، سيب زميني، پياز و کاهو مي‌شود. مسلم است که اگر مواد بيشتري نياز داريد، بايد هزينه‌ي بيشتري بپردازيد.
هزينه‌ي حمل و نقل
بهترين راه براي جابجايي در اطراف شهر مراکش پياد‌ه‌روي است. اين شهر بزرگ است، اما اغلب جاذبه‌هاي آن به صورت خوشه‌اي در مدينه  هستند و مي‌شود با پاي پياده به آن‌ها دسترسي پيدا کرد. در هر صورت اگر شما دنبال راهي هستيد که از مدينه به سمت Ville Nouvelle برويد، مي‌توانيد از calèche (نوعي کالسکه) استفاده کنيد. همچنين به محض ورود به مراکش در فرودگاه مي توانيد براي رسيدن به مرکز شهر از تاکسي يا اتوبوس عمومي (ALSA) بهره ببريد. البته تعداد زيادي از هتل‌ها هم اتوبوس‌هاي شاتل را در اختيار مسافران مي‌گذارند.
اتوبوس: اين شهر داراي اتوبوس هاي عمومي است اما هيچ‌گونه نقشه يا برنامه‌ي معيني براي آن‌ها وجود ندارد. توصيه مي کنيم براي جابجايي از اتوبوس‌هاي Touristique که توسط شرکت ALSA اداره مي‌شود استفاده کنيد. اين اتوبوس‌ها شما را از فرودگاه به سمت مرکز شهر و همچنين به سمت نقاط عمده‌ي گردشگري جابجا مي کنند. شما مي‌توانيد براي اين کار بليط‌هاي ?? يا ?? ساعته را خريداري کنيد که البته براي کودکان شامل تخفيف بيشتري هم مي‌شود.
کالسکه (calèche): شما مي توانيد کالسکه‌ها را در هر نقطه‌اي از شهر پيدا کنيد که راهي خوب و کلاسيک براي جابجايي به شمار مي‌روند و تجربه‌اي کاملا متفاوت را براي شما فراهم مي کنند. جالب اينکه اين کالسکه‌ها مي توانند تا همزمان ? نفر را جابجا کنند و علاوه بر آن هزينه‌اي کمتر از تاکسي را براي شما مي‌تراشند. هزينه‌ي کالسه براي هر مسير متفاوت است. به طور مثال براي جابجايي از ميدان جامع الفنا به منطقه‌ي جديد اروپايي حدود ?? درهم مي‌شود.
تاکسي: دو نوع تاکسي در مراکش وجود دارد، تاکسي‌هاي کوچک (Petit) و تاکسي‌هاي بزرگ (grand). تاکسي‌هاي کوچک به اندازه‌ي نامشان کوچک هستند و کرايه‌ي خود را بر اساس متراژ حساب مي‌کنند. تاکسي‌هاي بزرگ  همانطور که مشخص است بزرگ‌تر هستند و عموما کرايه‌ي ثابتي براي هر مسير دارند. به ياد داشته باشيد که اغلب تاکسي‌ها نرخ استانداردي را اعمال نمي کنند، پس قبل از اينکه سوار شويد، بهتر است بر سر کرايه تاکسي به توافق برسيد. در ضمن به خاطر داشته باشيد بسياري از راننده‌ها شما را به هتل‌هاي اشتباه مي‌برند چرا که براي هر مسافر حق کميسيون از هتل‌ها دريافت مي‌کنند.
انواع هزينه‌هاي حمل و نقل در مراکش به شرح زير است:
•    تاکسي کوچک از فرودگاه تا مرکز شهر                      ?? تا ??? درهم
•    اتوبوس اکسپرس از فرودگاه تا مرکز شهر                  ?? درهم
•    هر ? کيلومتر جابجايي توسط تاکسي در شهر            ?? تا ?? درهم
•    اتوبوس‌هاي محلي در شهر                                     ? تا ? درهم
•    کالسکه براي هر ساعت                                         ??? درهم