مردم و زبان ترکیه

زبان بيش تر مردم در ترکيه ترکي است امّا در اين کشور ‌زبان‌هاي کردي، عربي، ارمني و يوناني نيز تکلم مي‌شود. کردهاي ترکيه بيش تر در جنوب شرقي و شرق کشور زندگي مي‌کنند. زبان رسمي اين کشور ترکي است و يکي از قديمي ترين زبانهاي دنيا به شمار مي رود. گروه‌هاي قومي کوچک‌تر در ترکيه عبارت‌اند از آذربايجاني ها (شمال شرق)، لازها (شمال)، عرب‌ها (جنوب) و ارمني‌ها (استانبول).
زبان ترکي جديد که امروزه تحت عنوان « ترکي ترکي » شناخته مي شود از ريشه ترکي اوغوز است که به وسيله سلجوقيان در اواخر قرن يازدهم به آناتولي وارد شده است . به تدريج لغات و اصطلاحات قابل توجهي از زبان ترکي به فارسي و عربي و متقابلاً از فارسي و عربي به ترکي وارد شد و الفباي عربي رايج گشت. پس از اعلام جمهوري (در سال ????) ، الفباي لاتين جايگزين الفباي عربي گرديد (????) و پس از تغيير الفبا اصلاح دستور زبان نيز توسط دولت آغاز و پي گيري شد . ويژگي زبان ترکي را حروف صدا دار آن مي دانند (حروف a,e,,i,?,o,ö,u,ü ). تور ترکيه

اقتصاد ترکيه
اقتصاد ترکيه ترکيبي از صنايع بومي و مدرن است که روز به روز بر دامنه اش افزوده مي‌شود. توليدات فراوان کشاورزي ترکيه درسال ???? رتبه هفتم جهان را بدست آورد و در سال ???? براي ????? از مردم ترکيه اشتغال ايجاد کرد. بخش خصوصي اقتصاد ترکيه نيز قوي و به سرعت در حال رشد است و نقش مهمّي در بانکداري, حمل و نقل و ارتباطات دارد. در سال هاي اخير اقتصاد ترکيه رشد خوبي داشته و رشد ???? و ???? را در سالهاي ???? و ???? به دست آورده‌است.

استان هاي ترکيه
کشور ترکيه ?? استان دارد. مراکز همه استان‌ها به جز سه استان با خود استان همنام هستند. سه استان نامبرده عبارت‌اند از: ختاي (مرکز: آنتاکيا)، کوجاالي (مرکز: ايزميت)، سقاريه (مرکز: آداپازاري). هرکدام از استان‌هاي ترکيه به چندين بخش تقسيم شده است. پايتخت ترکيه شهر آنکارا ميباشد و از شهرهاي مهم آن ميتوان از استانبول ، ازمير ، آدانا ، بورسا، ارزروم، قونيه، آنتاليا ، اورفا ، وان و… نام برد.