نکاتی برای خرید سوغات در مسکو

کالاهاي غير روسي در بازارهاي مسکو هم‌قيمت يا گران‌تر از بازارهاي کشورهاي توليدکننده‌شان هستند و اگر ديديد که اين‌جور کالاها را با قيمت‌هاي خيلي پايين مي‌فروشند، احتمالا با جنسِ تقلبي سر و کار داريد. حتما شما هم با ديدن عکس‌هاي زيبا و ديدني از جاذبه‌هاي گردشگري بي‌نظير و بناهاي تاريخي با شکوه روسيه، به اين فکر افتاده ايد که تور روسيه را رزرو کنيد و براي سفر به اين کشور زيبا و تاريخي برنامه‌ريزي کنيد. اگر مي‌خواهيد سوغاتي‌هاي محلي مسکو را ببينيد، بهتر است سراغ کريستال‌ها، پارچه‌هاي کتان، صنايع‌دستي سنتي يا شال‌هاي پشمي برويد. خيلي‌ها هم يادگارهاي دوره‌ي کمونيستي را از مسکو سوغات مي‌برند. اگر اهل خريد عتيقه‌جات هستيد، يادتان باشد که براي خارج کردنِ عتيقه‌جات و آثار هنري ‌مثل نسخه‌هاي خطي، سکه‌هاي قديمي، جواهرات، کتاب‌هاي قديمي‌ بايد از کميته‌ي فرهنگ روسيه مجوز بگيريد و ماليات هم بپردازيد که معمولا اين ماليات ??? درصدِ قسمت خريد کالاست.
بهترين مراکز خريد در مسکو
خيابان پتروسکا
مهمترين خيابان خريدِ مسکو خيابانِ پترُوسکاست که اين روزها به دوره‌ي اوجِ پيش از انقلاب ???? برگشته است. اين خيابان از کنارِ تئاترِ «بُلشوي» شروع مي‌شود و به شمال مي‌رود. دو طرف خيابان پر است از بوتيک‌هاي سطح بالا و يک فروشگاه بزرگ و يک مرکزِ خريد شيک را هم در آن پيدا مي‌کنيد. پياده‌راهِ «استُلِسنيکُف» بهترين قسمتِ اين خيابان است و مغازه‌هاي بي‌نظيرش خيره‌کننده‌اند.
خيابان آربات
خيابان معروف آربات هم هميشه پاتوق توريست‌ها در مسکو بوده است و اگر مي‌خواهيد سوغاتي بخريد، بهتر است حتما سري به مغازه‌ها و کيوسک‌هاي رنگارنگش بزنيد. آربات در واقع يک پياده‌راه ??/? کيلومتري است که ميدانِ «آرباتسکايا» در حلقه‌ي بولوار را به ميدان «اسمُلنسکايا» در حلقه‌ي باغ متصل مي‌کند.
بازار ايزمايلُوو
توي اين بازار، انواع آثار هنري، صنايع‌دستي، عتيقه‌جات، يادگارهاي دوره‌ي کمونيسم و در واقع همه جور سوغاتي روسيه، از جمله عروسک‌هاي تودرتوي ماتريوشکا، را پيدا مي‌کنيد. بعضي مغازه‌ها هم فرش‌هاي سنتيِ ناحيه‌ي قفقاز و آسياي مرکزي، سفال، کتان، جواهرات، کلاه‌هاي خز، صفحه‌هاي شطرنج و اسباب‌بازي‌هاي جورواجور مي‌فروشند.
اينجا مي‌توانيد چانه بزنيد، اما انتظار نداشته باشيد که فروشنده‌ها خيلي با شما راه بيايند. در عوض با کمي چانه زدن، يا حتي بدون چانه زدن، مي‌توانيد از دست‌فروش‌ها حدود ?? درصد تخفيف بگيريد. مغازه‌هاي اينجا هر روز باز هستند، اما بيشتر دست‌فروش‌ها فقط آخر هفته به اين بازار مي‌آيند.
غرفه‌هاي هنري بازار ايزمايلُوُو را در خيابانِ کريمسکي، درست‌ روبروي وروديِ پارک گورکي، و در «پِرِخُد» (بازارچه‌ي زيرگذر) مي‌بينيد.
مرکز خريد جي‌يو‌اِم
ساختمان قرنِ نوزدهمي و ديدنيِ اين مرکز خريد را در قسمت شرقي ميدان سرخ پيدا مي‌کنيد؛ جايي که با وجود قدمت تاريخي، حال و هوايي امروزي دارد. اين‌جا تعداد بسيار زيادي از مغازه‌ها را در چند طبقه خواهيد ديد که همه جور جنسي مي‌فروشند.
مرکز خريد اُخُتني رياد
اين مرکز خريد مجلل را در دهه‌ي ???? ساخته‌اند و هرچند زماني پر بود از بوتيک‌هاي گران‌قيمت، اما حالا مغازه‌هايش اجناسي با دامنه‌هاي قيمتيِ گوناگون مي‌فروشند و از آن مراکز خريد پرطرف‌دار مسکو شده است. در طبقه‌ي همکف مجموعه هم يک فودکورتِ بزرگ را پيدا مي‌کنيد که هميشه شلوغ است.
دِتسکي مير
اين فروشگاه بزرگ که معني اسمش «دنيا بچه‌ها» ست، در دوره‌ي شوروي، مهم‌ترين مرکز فروشِ اسباب‌فروشي مسکو بود، اما الان، در کنار اسباب‌بازي‌هاي ساخت روسيه، انواع وسايل ورزشي و لوازم خانگي را هم در آن پيدا مي‌کنيد.
بهترين مراکز خريد سوغات در سنت پترزبورگ
Bolshoi Gostiny Dvor
اين بازار، يکي از اولين بازارهاي سرپوشيده به سبک طاق‌نما در جهان است، اين بازار قديمي بيش از ??? فروشگاه در طولي حدود يک کيلومتر را شامل مي‌شود در اينجا مي‌توان کليه اجناس را به‌صورت خرده فروشي، خريد نمود ولي قيمت اجناس اين بازار نسبت به ساير مراکز اندکي گران‌تر است.
Passage Trading House
اين مرکز خريد کوچک اما زيبا که به Harrods معروف است، روبروي گوستيني قرار دارد. در اين مرکز مي‌توانيد اجناس جديد و با کيفيت را براي کودکان، زنان و مردان، همچنين لوازم خانگي، عتيقه‌جات، جواهرات خريد نماييد.
Leningrad House Of Trade
در اين فروشگاه لوازم خانگي، جواهرات و عطريات و پوشاک را به‌صورت عمده و يا خرده فروشي مي‌توانيد تهيه نماييد.
Moskovsky
در اين فروشگاه، پوشاک، کالاهاي ورزشي، لوازم خانگي و اشياء هنري و سوغات را به فروش مي‌رسانند.
Narvsky
اين فروشگاه مجموعه‌اي از پوشاک، اسباب بازي، لوازم خانگي، لوازم برقي و کالاهاي ورزشي به فروش مي‌رساند.
Svetlanovsky
در اين فروشگاه پوشاک، لوازم خانگي، جواهرات و سوغات عرضه مي‌گردد، همچنين براي بازي کودکان بخشي از آن اختصاص يافته است.
Apraksin Dvor
اين بازار نيز تنوع زيادي براي تهيه انواع محصولات دارد.
Nevsky Prospekt
اين خيابان که به شانزليزه سن پترزبورگ معروف است شامل فروشگاه‌ها و مغازه‌هاي لوکس است.
Souvenirs Market
در اين بازار که پشت کليساي Church of the Saviour واقع شده است، انواع سوغات ارزان قيمت روسي به فروش مي‌رسد.
Pryalka Gallery
در اين گالري مي‌توانيد انواع لباس و شال گردن‌هاي ابريشمي که بسيار شيک و گرم هستند و جوراب و بلوزهاي زيبا را خريد نماييد. همچنين کيف پول، دستکش و کلاه و جوراب‌هاي ساق بلند در آن يافت مي‌گردد. اين گالري محيطي گرم و منحصر‌به‌فرد دارد.