کوشی آداسی و راهنمای سفر به گوشه ای از بهشت

تور ترکيه - کوش آداسي با ديدني هاي تاريخي، سواحل زيبا و جنگل هاي کاج کناره ي دريا، براي خود ترک ها هم، شهري ييلاقي و تفريحي به حساب مي آيد. تابستان هاي گرم و آفتابي و زمستان هاي معتدل و باراني، باعث شده سفر به کوش آداسي، هر موقع سال، جذابيت هاي خودش را داشته باشد؛ ولي با تمام اين ها، بهار اين شهر با وجود گل هاي کاغذي رنگارنگ و درياي آرام و خيابان هاي گل کاري شده، چيز ديگري است.
کوش آداسي فرودگاه ندارد، ولي رفتن به آن جا از طريق فرودگاه ازمير، که در هشتادکيلومتري شهر واقع شده، امکان پذير است. براي رفتن به مرکز شهر، هم تاکسي و هم اتوبوس ، ميني بوس وجود دارد. کرايه ي تاکسي ها را کيلومترشمار محاسبه مي شود و اگر نمي خواهيد زياد هزينه کنيد، هزينه ي اتوبوس و ميني بوس بين پنج تا ده لير بيشتر نيست، هرچند پيمودن مسير کمي بيشتر از تاکسي ها، تقريبا يک ساعت زمان مي برد. براي رفت و آمد داخل شهر هم ، اتوبوس ها در تمام خيابان هاي اصلي شهر، ايستگاه دارند و مرکز اصلي شان، ميدان سوکه در مرکز شهر است.
کوش آداسي، به سواحل شني و صخره ايش معروف است. يکي از پرطرفدارترين سواحل عمومي، ساحل شني کادينلار دنيزي در قسمت جنوبي شهر است که براي انواع ورزش هاي آبي مثل شنا، غواصي و اسکي روي آب مناسب است. در کوش آداسي دو اسکله ، مخصوص کشتي ها و قايق هاي کوچک هست که بهترينشان، اسکله اي است در ابتداي بلوار که به موازات ساحل کشيده شده است. از اين اسکله مي توانيد براي تور کشتي ثبت نام کنيد. تورکشتي، يک گشت چند ساعته با کشتي هاي کوچک دو طبقه در آب هاي گرم اژه است که يکي دوباري هم در سواحل مختلف توقف مي کند و مي شود توي دريا شيرجه زد و پذيرايي کامل ناهار را هم شامل مي شود. تمام انرژي تان را براي دريا نگذاريد؛ آدالند، پارک آبي کوش آداسي يکي از بزرگ ترين پارک هاي آبي اروپاست و دنيايي از بازي هاي آبي را در خودش دارد. جزيره ي کبوتر هم جزيره ي کوچکي است که با يک جاده ي باريک به شهر وصل مي شود؛ در فصل مهاجرت پرندگان، خانه ي پرنده ها مي شود و يک جورهايي سمبل کوش آداسي است؛ ساحلي دنج و خلوت دارد و براي آدم هايي که دنبال آرامش هستند و مي خواهند دور از هيجان باشند، جاي زيبايي است.
کاروانسراي اوکوز محمدپاشا، نزديکي بلوار آتاتورک و اسکله است؛ کاروانسرايي است متعلق به قرن 17و ساختماني شبيه به قلعه دارد. برنامه ي شب ترکيه با آوازهاي محلي ترکي هر شب در همين کاروانسرا برپاست. از کنار کاروانسرا، خيابان بارباروس هايرتين را که مستقيم برويد، به بازار قديمي کوش آداسي مي رسيد که بافت سنتي خودش را حفظ کرده، کوچه هايش سنگ فرش است و ماشين اجازه ي ورود ندارد. حالا که بيشتر اتفاق هاي جالب در همين مرکز شهر مي افتد، بد نيست يکي از هتل هاي همين حوالي را هم در سايت رزرواسيون آنلاين،براي اقامـت انتخاب کنيد، هم نزديک درياست و هم رفت و آمد به همه جاي شهر از اين جا راحت است. از هتل هاي کوچک با ساختمان هاي سفيدشان تا هتل هاي بزرگ و لوکس اين طرف ها پيدا مي شود، قيمت ها از شبي شصت-هفتاد هزارتومان براي هر شب شروع مي شود.
در مرکز شهر بهتر است نگران خورد و خوراک نباشيد، بهترين رستوران ها نزديک بازار هستند. غذاهاي دريايي و کباب هاي ترکي طرفدارهاي بيشتري دارند. در کل بهتر است جايي غذا بخوريد که ترک هاي بيشتري مي بينيد، نه توريست هاي بيشتري؛ به هر حال هر شخصي مکان هاي درست و حسابي شهر خودش را بهتر از غريبه ها مي شناسد. 

منبع: الي گشت