جاذبه هاي توريستي استانبول ترکیه

تور استانبول- استانبول بزرگترين شهر کشور ترکيه و مرکز فرهنگي و اقتصادي آن است. اين شهر در کنار تنگه بسفر و درياي مرمره قرار دارد. تنگه بسفر دو قاره آسيا و اروپا راجدا ميکند و استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره قرار دارد. بندر طبيعي شاخ طلايي يا خليج در اين شهر واقع است. اين کلان شهر به عنوان پايتخت فرهنگ اروپا در سال انتخاب شده است. همچنين از لحاظ تعداد گردشگران خارجي سومين شهر توريستي جهان به شمار مي رود اسامي تاريخي استانبول عبارتند از: بيزانتيوم، رم جديد، استيمبول، آگوستا آنتونينا، کنستانتينوپل، اسلامبول. القاب استانبول در دوره عثماني دارالسعادت، دار عاليه، باب عالي (عالي قاپو) و پايتخت بودند.
جاذبه هاي گردشگري و توريستي استانبول فراوانند. از مساجد و کاخ ها گرفته تا موزه ها و بازارهاي تاريخي، در طول سال پذيراي توريست هايي از کل دنيا هستند. اکثر اين جاذبه ها حول و حوش منطقه سلطان احمد واقع شده اند و منطقه هايي مانند بي اوغلو و تاکسيم هم چيزي کم از منطقه سلطان احمد ندارند. مسجد آبي (مسجد سلطان احمد) و مسجد اياصوفيه مکان هايي هستند که هر توريستي قطعاً از آنها بازديد مي کند. غذا و خورد و خوراک يکي از اجزاي اصلي فرهنگ ترک هاست، پس بايد منوي غذاها را با دقت نقشه خواني بخوانيد. در بازارهاي استانبول حتماً سوغاتي بخريد. اگر وقت داشتيد به يک حمام ترک برويد و آب تني و ماساژ ترک را امتحان کنيد. ما حمام سليمانيه را پيشنهاد مي کنيم.


1.اياصوفيه
اين مسجد به خاطر معماري شگفت انگيز، نماهاي باشکوه داخلي و اهميت تاريخي اش گردشگران را به شهر استانبول جذب مي کند. بين سال هاي 532 و 537 ساختمان آن به مدت هزار سال کليسا بود. سپس از سال 1453 تا 1934 که تبديل به موزه شود، مسجد بود. مي توانيد از اين مسجد در محله سلطان احمد، در روزهاي سه شنبه تا يکشنبه از ساعت 09:30 تا 04:30 ديدن کنيد. ورودي آن 13 دلار آمريکا است.

2.مسجد سلطان احمد (مسجد آبي)
سلطان احمد هميشه مي خواست مسجدي بسازد که با مسجد اياصوفيه رقابت کند و همه تقريباً موافق هستند که او در اين کار موفق شده است. اين مسجد يکي ديگر از جاذبه هاي توريستي اصلي استانبول است.
اگر مي خواهيد از اين مکان مذهبي ديدن کنيد، يادتان نرود که لباس پوشيده به تن کنيد. خانم ها روسري سرشان مي کنند که در اين محل مرسوم است. اگر يادتان رفت مي توانيد از مسجد يک روسري قرض کنيد.
مسجد آبي در محله سلطان احمد واقع شده است. اين مسجد همه روزه از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر باز است. ورودي آن رايگان است، ولي در ساعات نماز به خصوص جمعه ها، ورود ممنوع است.

3.کاخ توپکاپي(توپکاپي سارايي)
اين کاخ منزلگاه سلاطين عثماني از سال 1465 تا 1856 بوده است و يکي از محبوب ترين جاذبه هاي شهر استانبول است. معماري بي نظير و حياط هاي زيبايي دارد. اين سرا در سال 1924 يعني اندکي پس از دوره عثماني تبديل به موزه شد.
کاخ توپکاپي محل حرم سلطنتي نيز بوده است. تور حرم جداگانه است و گردشگراني که مي خواهند از حرم ديدن کنند بايد علاوه بر ورودي 13 دلاري اين کاخ، 10 دلار ديگر هم بپردازند. اين موزه از ساعت 9 صبح تا 7 بعد از ظهر همه روزه بجز سه شنبه ها باز است.

4.کاخ دلمه باغچه
اين کاخ که در راستاي تنگه بسفر قرار دارد، زيبايي و اهميت تاريخي زيادي دارد. کاخ دلمه باغچه در قرن نوزدهم ساخته شد، و آخرين سلاطين عثماني از اين کاخ به عنوان محل اقامت اوليه و کرسي حکومتي استفاده مي کردند. معماري داخلي و خارجي اين کاخ ترکيبي از طراحي هاي عربي و اروپايي است که فقط در اين تقاطع دو قاره ديده مي شود.
اين کاخ همه روزه بجز دوشنبه ها و پنج شنبه ها از ساعت 9 صبح تا 4 بعدازظهر به روي عموم باز است.

5.مسجد رستم پاشا
اين مسجد نيز يکي ديگر از شاهکارهاي معمارسنيان مي باشد. اين مسجد در سال 1561 ميلادي به دستور رستم پاشا ، وزير بزرگ و داماد سليمان اعظم بنا نهاده شد و نمايشگر بهترين معماري و كاشيكاري عثماني است. گفته ميشود كه اين مسجد پيش الگوي شاهكار معمارسنيان، مسجد سليميه است.

6.منطقه پولونزکوي
اين منطقه در فاصله 25 کيلومتري استانبول و در بخش آسيائي قرار گرفته است. اين منطقه در اصل اولين بار در قرن 19 و توسط مهاجران لهستاني کشف شد. مردم استانبول معمولاً براي سوارکاري. قدم زدن و خوردن غذاهاي سنتي لهستاني به اين منطقه مي آيند.

7.تنگه بسفر
در مدت اقامت خود در استانبول ، هرگز گشت و گذار با قايقهاي قديمي و سنتي در تنگه بسفر را فراموش نکنيد. اين تنگه در واقع قاره اروپا را از قاره آسيا جدا مي کند. سواحل تنگه بسفر ترکيبي است از زمانهاي گذشته و حال و به نوعي شکوه و جلال امروزي و زيبائي و سادگي گذشته را به تصوير مي کشد. هتل هاي مدرن و ويلاهاي چوبي قرار گرفته در حاشيه ساحل به همراه کاخهاي زيباي مرمرين که در مجاورت قلعه هاي سنگي روستائي و دهکده هاي کوچک ماهيگيري قرار گرفته جذابيت اين منطقه را دو چندان نموده است.

8.جزاير اطراف
اطراف استانبول مجموعه اي از جزاير نه گانه وجود دارد که به جزاير شاهزادگان نيز معروف است. در دوران بيزانس اين جزاير محل تعبيدگاه شاهزادگان به شمار مي آمده است. امروزه اين مکان با توجه به اقليم آب و هوائي مناسب و هم چنين خانه هاي چوبي خود که متعلق به قرن 19 مي باشد به عنوان مرکزي مناسب براي گذراندن تعطيلات در روزهاي گرم تابستان مبدل شده است. از جمله بزرگترين اين جزاير جزيره بويوک آدا مي باشد که در آن امکان گردش با کالسکه و يا گذراندن ساعاتي در سواحل اين منطقه فراهم استاز جزاير ديگر معروف اين مجمع ...

9.برج گالاتا
بهترين نماي شهر استانبول از برج گالاتا از محله بي اوغلو مشخص است. اين سازه بر روي تپه اي روبروي شاخ طلايي واقع شده است. اين برج از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر به روي بازديدکنندگان باز است. ورودي آن 11 ليره ترک است.
10.موزه هنرهاي اسلامي
ابراهيم پاشا دوست نزديك و صدراعظم سليمان بود، كه در كودكي در يونان اسير تركها شد و به عنوان برده به خانهداري امپراطوري فروخته شد. او در توپكاپي به عنوان پيام رسان كار ميكرد، جايي كه با سليمان كه همسال او بود دوست شد، هنگامي دوستش سلطان شد او به مقام صدراعظمي دست يافت.اين قصر را سليمان، يك سال پيش از آنكه خواهرش را به عقد ابراهيم پاشا درآورد،به او بخشيد.