زندگی در امریکا

اين نوشتار شامل مجموعه اي از اطلاعات پايه اي است که دانستن آنها براي دوستاني که براي دفعه اول از ايران به آمريکا سفر مي کنند مفيد فايده خواهد بود.

گرفتن Social Security Number
Social Security Number يا به طور اختصار SSN عملکردي مشابه شماره ملي دارد و براي انجام بسياري از امور از قبيل دريافت حقوق از دانشگاه، گرفتن کارت اعتباري، دريافت انواع وام از بانک‌ها، حتي گاهي دريافت خط تلفن و بسياري از موارد ديگر ضروري است.

دريافت SSN و يا Social Security Number در صورتي امکان دارد که شما توسط کسي استخدام شده باشيد و درآمدي دريافت کنيد. اين شماره در حقيقت شماره ي رکورد شما براي پرداخت ماليات است. اين شماره سري است يعني اينکه شما نبايد آن را در دسترس ساير افراد بگذاريد، در غير اين صورت ممکن است آن افراد از آن سوء استفاده کنند. دريافت SSN براي استخدام در دانشگاه (وقتي شما TA يا RA يک استاد هستيد، کارمند دانشگاه محسوب مي شويد ) و دريافت حقوق ماهانه از دانشگاه ضروري است. همچنين قبل از دريافت SSN و اعلام آن به دانشگاه شهريه ترم شما (Tuition) به صورت خودکار لغو (waive) نمي شود، (البته دفتر دانشکده شما را در اين زمينه راهنمايي خواهد کرد) بنابراين مهم ترين اقدام شما بعد از ورود به آمريکا درخواست براي صدور SSN خواهد بود. البته توجه داشته باشيد که قبل از درخواست بايد حداقل 10 روز از ورود شما به آمريکا گذشته باشد، بنابراين بعد از ورود، 10 روز صبر کنيد و بلافاصله بعد از آن براي دريافت SSN اقدام کنيد.
براي دريافت SSN مدارک زير را آماده نماييد و به نزديک‌ترين مرکز Social Security Administration مراجعه نماييد:

گذرنامه
کارت I-94
I-20 : I-20 مدرک رسمي پذيرش در دانشگاه هاي آمريکا است. اين مدرک توسط دانشگاه ها از طرف Department of Homeland Security صادر مي شود. دانشجويان متقاضي دريافت هر نوع از ويزاي دانشجويي براي ورود به آمريکا موظف هستند در هنگام مصاحبه I-20 خود را به سفارت آمريکا تحويل دهند. I-20 شامل سه صفحه است. صفحه اول شامل اطلاعات مربوط به دانشجو، دانشگاه، رشته تحصيلي، طول مدت تحصيل، حداکثر تاريخ ورود به دانشگاه، هزينه ها و نحوه حمايت مالي از دانشجو است.
نامه‌اي از طرف دانشگاه که مشخص نمايد شما به استخدام دانشگاه در آمده‌ايد ( نامه کارفرما )
تاييديه از طرف دانشگاه که نشان دهد شما دانشجوي تمام وقت هستيد
نامه‌اي از طرف مرکز امور بين‌المللِ دانشگاه که تاييد نمايد شما دانشجوي F-1 هستيد
پس از اقدام معمولا ظرف کمتر از يک ماه SSN خود را دريافت خواهيد کرد.

يادآوري: استخدام شدن در دانشگاه براي دريافت SSN لازم است و دانشجوياني که بدون کمک هزينه پذيرش مي‌گيرند، معمولاً امکان دريافت SSN را ندارند و متاسفانه اين امر محدوديت‌هايي برايشان ايجاد خواهد کرد. مهاجرت به آمريکا

افتتاح حساب در بانک

معمولا با استفاده از پاسپورت معتبر، افتتاح حساب در بانک ممکن خواهد بود. خوشبختانه تمام بانک هايي که به طور گسترده در آمريکا فعاليت مي کنند، بسياري از خدماتشان را به صورت online نيز ارائه مي دهند. Bank of America بزرگترين بانک آمريکا است. بعد از آن US Bank بانک معتبر ديگري است. فاکتور ديگري که براي انتخاب بانک مورد نظرتان بايد مد نظر داشته باشيد، نزديکي شعبه آن به محل کار/زندگي شما است. معمولا جز براي نقد کردن چک يا دريافت اسکناس احتياجي به مراجعه به بانک نخواهيد داشت که دومي از طريق ATM نيز قابل دريافت است. براي افتتاح حساب credit نياز به داشتن SSN خواهيد داشت بنابراين تا زماني که (social security number (SSN را دريافت کنيد، بايد از حساب checking و يا debit استفاده کنيد.

دريافت گواهينامه و يا کارت شناسايي ايالت مربوطه
داشتن کارت شناسايي و يا گواهينامه اين مزيت را دارد که دارنده ديگر مجبور نيست پاسپورتش را با خود مرتب حمل کند و در نتيجه ريسک گم شدن پاسپورت کمتر خواهد بود. براي ورود به مکانهايي که شرط سني دارد ( مانند بار Bar و يا خريد مشروبات الکلي) و يا براي سفر رفتن با هواپيما و بعضا براي احراز هويت توسط پليس و يا استفاده از کرديت کارت در هنگام خريد شما نياز به مدرک احراز هويت داريد و در بعضي مواقع جدي تر مانند سفر و يا خريد، کارت شناسايي دانشگاه اعتبار لازم را ندارد. بنابراين حتي درصورتي که نمي خواهيد گواهينامه (driving license) بگيريد، اقدام براي دريافت کارت شناسايي ايالت را مد نظر قرار دهيد. صدور هر دوي اين مدارک توسط department of licensing که زير مجموعه ي هر ايالت است انجام مي شود و علاوه بر احتياج به داشتن مدارک شناسايي پايه مانند پاسپورت شما احتياج به اثبات صحت آدرس هم داريد. براي دريافت اطلاعات بيشتر در اين زمينه مي توانيد به وب سايت هاي دفاتر مربوطه در ايالت خودتان و يا به information center دانشگاه مراجعه فرماييد.

خريد تلفن همراه ( موبايل )

در کشور آمريکا شرکت‌هاي مختلفي سرويس‌هاي تلفن همراه (Cell Phone) را ارائه مي‌دهند. قيمت و کيفيت خدمات اين شرکت‌ها يکسان نيست و بسته به ميزان مبلغي که مايليد هزينه کنيد، گزينه‌هاي مختلفي وجود دارد. ارائه دهندگانِ اصليِ خدمات تلفن همراه در آمريکا عبارتند از T-Mobile، at&t، Verizon و Sprint. در يک نگاه کلي مي‌توان گفت T-Mobile مقرون به صرفه‌ترين خدمات و Verizon بهترين کيفيت را ارائه مي‌دهد.

اگر مايل به تخصيص بودجه‌ي زيادي نيستيد، با پرداخت ماهيانه حدود ?? دلار مي‌توانيد از T-Mobile سرويسي بگيريد که شامل ???? دقيقه مکالمه در روزهاي عادي و مکالمه‌ي نامحدود بعد از ساعت ? شب و آخر هفته‌ها (شنبه و يکشنبه) است و در صورت عقد قرارداد دو ساله گوشي مجاني نيز دريافت خواهيد کرد. همچنين در صورتي که با تلفن همراه خود بيش از ??? دقيقه در ماه صحبت نمي‌کنيد، مي‌توانيد از تلفن‌هاي پيش‌پرداخت شده (Prepaid) اين شرکت استفاده نماييد. چنانچه مبلغ ??? دلار در ابتدا بپردازيد به ازاء هر دقيقه مکالمه ?? سنت از اعتبار شما کاسته مي‌شود و اعتبار پرداختي شما تا يکسال معتبر خواهد بود و در صورت خريدِ مجددِ اعتبار قبل از سپري شدن يکسال، باقيمانده‌ي اعتبار شما به سال آينده منتقل مي‌شود. لازم به ذکر است که پوششِ سيگنالِ T-Mobile نسبتاً خوب است؛ به خصوص در ايالت کاليفرنيا کاربران اين شرکت مشکل چنداني از اين نظر نخواهند داشت.

چنانچه مايل به پرداخت هزينه‌ي بيشتر و دريافت خدمات بهتر هستيد مي‌توانيد سري به وب سايت شرکت ورايزن بزنيد و از اين شرکت خدمات بگيريد. Verizon داراي پيشرفته‌ترين شبکه‌ي مخابراتي تلفن همراه در آمريکاست و پوشش سيگنال بسيار خوبي هم دارد.

شرکت at&t نيز از جمله شرکت‌هاي بزرگ ارائه کننده خدمات تلفن همراه است. چنانچه مايليد هميشه به اينترنت و ايميل خود دسترسي داشته باشيد و از نظر مالي نيز محدوديتي نداريد، مي‌توانيد در مورد خريد iPhone از اين شرکت فکر کنيد. هزينه خريد iPhone حدود ??? دلار است و هزينه ماهيانه‌ي دريافت سرويس نيز حداقل ?? دلار در ماه است که شامل ??? دقيقه مکالمه در روزهاي عادي، ???? دقيقه مکالمه در شب و آخر هفته‌ها و همچنين دسترسي نامحدود به اينترنت مي‌باشد. جهت دريافت اطلاعات بيشتر در اين مورد مي‌توانيد به اين آدرس مراجعه نماييد.

استفاده از خدمات شرکت Sprint چندان توصيه نمي‌شود،‌ زيرا اين شرکت مشکلات زيادي از نظر پوشش سيگنال و کيفيت خدمات دارد.

خريد اتومبيل

در آمريکا طيف بسيار وسيعي از اتومبيل وجود دارد، اما اتومبيل‌هاي تويوتا (Toyota) و هوندا (Honda) از محبوبيت بيشتري نسبت به سايرين برخوردارند. از جمله دلايل اصلي اين مساله مي‌توان به قيمت نسبتاً پايين، دوام زياد، قيمت کم قطعات يدکي و کمي مصرف بنزين (نه در تمام مدل‌ها) اشاره کرد. به همين دليل توصيه مي‌شود که ترجيحاً تويوتا يا هوندا خريداري نماييد. از بين انواع مختلف مدل‌هاي اين اتومبيل‌ها مدل Corolla از تويوتا و Civic از هوندا در بين دانشجويان طرفدار بيشتري دارند. هر دو اين اتومبيل‌ها کم مصرف و کم هزينه هستند و فروش آن‌ها در آينده نيز ساده‌تر خواهد بود. همچنين توصيه مي‌شود که ترجيحا مدل‌هاي دنده اتوماتيک را خريداري نماييد، زيرا مدل‌هاي دنده‌اي در آمريکا کم طرفدارند و فروش اتومبيل براي شما در آينده مشکل خواهد بود.

صرف نظر از اين که از چه کسي اتومبيل را خريداري مي‌کنيد، توصيه مي‌شود که VIN اتومبيل را گرفته و پيشينه اتومبيل را قبل از خريد ببينيد. VIN يا Vehicle Identification Number شماره‌ي منحصر بفردي است که تمام اتومبيل‌هاي موجود در ايالات متحده دارند و از طريق آن مي‌توانيد به پيشينه اتومبيل دسترسي پيدا کنيد. وب‌سايت‌هايي مثل carfax با دريافت مبلغي حدود ?? دلار به شما اجازه مي‌دهند تا براي مدت معيني (معمولا حدود يک ماه) تعداد نامحدودي VIN را وارد نموده و پيشينه‌ي اتومبيل‌ها را استخراج نماييد. ديدن پيشينه‌ي اتومبيل هم براي اطمينان از تصادفي نبودن اتومبيل و هم براي اطمينان از نداشتن مشکلات عمده‌ي مکانيکي مفيد است. اتومبيل‌هاي قديمي‌تر از ? سال، بايد معاينه‌ي فني شوند که در آن ميزان آلايندگي اتومبيل اندازه گيري مي‌شود. چنانچه اتومبيلي به دفعات امتحان آلايندگي را رد کرده باشد، به احتمال زياد دچار مشکل عمده‌ي مکانيکي موتور است. بديهي است که خريد چنين اتومبيلي توصيه نمي‌شود. علاوه بر بررسي VIN، توصيه مي‌شود که اتومبيل را قبل از خريد به مکانيک نشان دهيد و از سالم بودن آن اطمينان حاصل نماييد. به خاطر داشته باشيد که تعميرات اتومبيل بسيار پرهزينه است. در نتيجه تا آنجا که ممکن است اتومبيل سالم‌تر و جديدتري بخريد. خريد اتومبيل‌هاي قديمي گرچه در ابتدا احتياج به صرف هزينه‌ي زيادي ندارد، اما هزينه‌هاي تعمير در دراز مدت به هزينه‌ي خريد و دردسر تعميرات خواهد چربيد.

اتومبيل را مي‌توانيد از اشخاص و همچنين از فروشگاه‌هاي اتومبيل خريداري نماييد. معمولاً قيمت فروشگاه‌هاي اتومبيل بين ??? تا ??? از فروشندگان شخصي بالاتر است. در نتيجه خريد اتومبيل از اشخاص معمولاً به صرفه‌تر است، اما فروشندگان اتومبيل ممکن است خدمات بيشتر و ضمانت‌هايي در مورد اتومبيل به شما بدهند که گاهي مفيد واقع مي‌شود. جهت گرفتن قيمت تخميني اتومبيل سري به وب‌سايت Kelly Blue Book بزنيد و شرايط اتومبيل را وارد نماييد و قيمت پيشنهادي اين وب‌سايت را ببينيد. قيمت‌هاي اين وب‌سايت معمولاً بالاتر از قيمت بازار است و معمولاً بايد بتوانيد اتومبيل را چيزي در حدود حداقل ??? زير قيمت اين وب‌سايت خريداري نماييد.

بسياري از بانک‌ها و همچنين بعضي از فروشگاه‌هاي اتومبيل به شما وام خريد اتومبيل با بهره نسبتاً کم مي‌دهند. گرفتن وام مي‌تواند به شما کمک کند تا اتومبيل جديدتر يا حتي اتومبيل نو خريداري نماييد، اما به دليل نداشتن پيشينه‌ي اعتباري ممکن است در ماه‌هاي اول ورود به آمريکا امکان گرفتن وام را نداشته باشيد.

پس از خريد اتومبيل نوبت به دريافت بيمه مي‌رسد. داشتن سابقه‌ي رانندگي تأثير بسزايي در کم کردن هزينه‌ي ماهيانه بيمه اتومبيل دارد. بعضي از نمايندگي‌هاي بيمه سابقه رانندگي شما در ايران را مي‌پذيرند و هزينه‌ي ماهيانه شما را کاهش مي‌دهند. براي انتقال سابقه رانندگي اصل و ترجمه‌ي رسمي گواهينامه (نه گواهينامه‌ي بين‌المللي) خود را همراه خود بياوريد و به نمايندگي بيمه ارائه دهيد.

خريد مايحتاج عمومي

حتما مي دانيد که در ينگه دنيا به سبک وطن نمي توانيد تعداد متعددي مغازه هاي کوچک در محدوده ي اطراف محيط مسکوني جهت خريد پيدا کنيد. سيستم خريد معمولا به اين شکل است افراد هر چند وقت يکبار ( مثلا هر هفته) که به سوپرمارکت هاي بزرگ که به department store معروف هستند رفته و مايحتاج يک هفته ي خود را تهيه مي کنند. تعداد زيادي فروشگاههاي زنجيره اي در آمريکا وجود دارند که در هر منطقه از آمريکا تعداي از آنها معروف هستند. مثلا در شهر سياتل QFC و يا Safeway و يا Trader Joes تعدد بيشتري دارند. علاوه بر آن فروشگاههاي مانند Wal-Mart و يا Costco هستند که در سراسر آمريکا شعبه دارند. اطلاعات دقيق در زمينه محل هاي مناسب خريد ماهيانه و يا هفتگي را مي توانيد از دوستان ساکن منطقه ي خود به دست آوريد. هنگام خريد اين نکته را مد نظر داشته باشيد که قيمت بالاتر اجناس الزاما به معناي کيفيت برتر آنها نيست. به طور مثال در سياتل هرچند کيفيت ميوه ها در Costco و درSafeway تفاوت چنداني ندارند، قيمت هاي Safeway به طور کلي بيشتر است و آن به دليل تعدد فروشگاههاي Safeway است به طوري که در هر محله تقريبا يک Safeway وجود دارد در صورتي که تنها دو Costco در کل سياتل موجود است. علاوه براين در Safeway امکان خريد مقادير اندک از اقلام مختلف موجود است در صورتي که در Costco اکثر اقلام به طور نسبي به طور عمده به فروش مي رود. باز به طور مثال؛ معمولا تمام اين فروشگاهها اجناسي را براي sale و يا حراج دارند که قيمت بسيار پايينتري دارد و کيفيتش هم اصلا فرقي ندارد. تنها تفاوت اين است که بايد نسبتا زودتر مصرف شوند. به عنوان يک مثال ديگر، معمولا در شهرهاي بزرگ محله ي چيني ها که معمولا به china town معروف است، محله ي ارزاني است و مي توان تنوع خوبي از سبزيجات و ميوه را به قيمت هاي بسيار مناسب از آنجا تهيه کرد. به عنوان خلاصه مي توان گفت که با داشتن مقداري اطلاعات مي توانيد در خريدتان بسيار صرفه جويي کنيد و در عين حال از بهترين کيفيت مواد غذايي بهره مند شويد. بنابراين در شناسايي مکان هاي جديد، به دست آوردن اطلاعات جديد و فرصت هاي مناسب خريد فعال باشي

خريد وسايل خانه

براي خريد وسايل دست اول، IKEA را مد نظر قرار دهيد. IKEA فروشگاههاي بزرگي هستند که در تمام آمريکا پراکنده هستند و وسايل خانه اعم از مبل وصندلي و تخت تا وسايل آشپزخانه و گلدان و غيره در آن به قيمت بسيار مناسب پيدا مي شود. گزينه ي ديگر Garage sale ها است. حراج هاي خانگي و يا garage sale ها معمولا در فصل هايي از سال که هوا بهتر است و در روزهاي آخر هفته برقرار مي شود. هم مي توانيد از طريق craiglist از مکان garage sale ها با خبر شويد و هم از طريق توجه به اطلاعيه هايي که در نزديکي منزلتان به در و ديوار زده شده است. وسايل موجود در garage sale ها تقريبا مجاني هستند . به يادآوري دوستي عرض مي کنم، wal-mart هم معمولا لوازم خانه نيز مي فروشد که معمولا قيمتش از IKEA هم کمتر است و البته تنوعش هم کمتر مي باشد.

خريد بليط هواپيما و يا اتوبوس
نکته اي که براي خريد بليط هواپيما مي تواند بسيار مهم باشد، زود خريدن آن است. اگر بتوانيد با فاصله ي زماني طولاني قبل از تاريخ پرواز بليط خود را خريداري کنيد، مي توانيد ان را با قيمت هاي بسيار مناسبي خريداري کنيد ( مثلا دو ماه زودتر) هرچه به تاريخ پرواز نزديک تر شويد، بليط گرانتر مي شود. معمولا سايت هاي expedia, orbitz, kayak از معروفترين سايتهاي تهيه بليط online هستند ولي الزاما اين دليل بر اين نيست که هميشه بهترين قيمت ها را دارند بنابراين از google براي يافتن ساير گزينه ها استقاده کنيد. علاوه بر هواپيما، گزينه ي سفر با اتوبوس هم قابل بررسي است. به شخصه تنها يک شرکت اتوبوسراني را مي شناسم که خدماتش در سطح آمريکا گسترده است و آن gray hound مي باشد.