۱۷ حقیقت جالب درباره ترکیه که اصلاً نمی‌دانستید

ترکيه يکي از کشورهاي پربازديد منطقه است و سالانه افرادي زيادي از ايران و جهان به اين کشور سفر مي‌کنند. پس اگر تور ترکيه را رزرو کرده ايد اين مطلب را بخوانيد . در کنار تمام جاذبه‌هاي گردشگري و تاريخي مختلفي که در اين کشور وجود دارد، برخي حقايق جالب را نيز در آن شاهد هستيم که دانستن آن‌ها خالي از لطف نيست و مي‌تواند بسيار هيجان انگيز باشد.
?- ترکيه داراي يکي از قديمي‌ترين و بزرگ‌ترين بازارهاي جهان است
بازار بزرگ استانبول يا Kapal? Çar?? تاريخي طولاني دارد و تاسيس آن به سال ???? باز مي‌گردد. اين بازار بعد از پيروزي حکومت عثماني به قسطنطنيه احداث شد و در طول زمان گسترش يافته و اکنون داراي ?? خيابان و بيش از ? هزار مغازه است. زيربناي اين بازار حدود ?.? هکتار است و البته چندان امکان پذير نيست که بتوانيد در تمام بخش‌هاي اين بازار گردش کنيد. بر اساس گزارش Travel Leisure بازار بزرگ استانبول برترين جاذبه گردشگري جهان در سال ???? بوده است که بيش از ?? ميليون نفر از آن بازديد داشته‌اند.
?- وجود مرغ در دسر
يکي از نشانه‌هاي حکومت عثماني در ترکيه سينه مرغ است که به صورت يک نوع پودينگ سرو مي‌شود. اين پودينگ ترکيبي از مرغ سوخاري شده، شير و شکر است که به همراه دارچين ارايه داده مي‌شود و البته مزه بسيار خوبي دارد. گردشگران مي‌‌توانند در تمام رستوران‌هاي ترکيه، اين پودينگ را در منوي غذا مشاهده کنند.
?- ترکيه، وارثي براي آثار تاريخي
در حقيقت ترکيه داراي ?? اثر تاريخي است که در يونسکو ثبت شده و ?? اثر تاريخي نيز در ليست Tentative ثبت شده است. در اين بين مي‌توان به معابد دوره نوسنگي (Göbekli Tepe)، شهر کتاب مقدس (افسوس - Ephesus) و ميدان نبرد در جنگ جهاني اول (Gallipoli) اشاره کرد. تمام اين ويژگي‌ها باعث شده‌اند که ترکيه يکي از شش مقصد  پربازديدجهان باشد.
?- Santa Claus (بابا نوئل) در ترکيه به دنيا آمده است
Saint Nicholas  در يکي از شهر‌هاي شمالي ترکيه با نام پاتارا (Patara) متولد شده است و البته وي تنها فرد مقدسي نيست که مربوط به ترکيه مي‌شود. مکان استراحت مريم مقدس نيز نزديک به شهر افسوس (Ephesus) بوده است. Saint Paul نيز در يکي از شهر‌هاي جنوبي ترکيه با نام تارسوس (Tarsus) متولد شده و از ساير افراد مقدس که در اين کشور بوده‌اند مي‌تواند به حضرت ابراهيم اشاره کرد. گفته مي‌شود که کشتي نوح نيز بعد از وقوع يک سيل بزرگ، در ترکيه (کوه آرارات) به زمين نشسته است.
?- يک نوع از لاک‌پشت‌هاي نادر مديترانه در ترکيه حفاظت مي‌شود
ساحل ايزتوزو (?ztuzu) در سمت غربي فتحيه قرار گرفته و يک منطقه حفاظت‌شده براي لاک‌پشت‌هاي دريايي به شمار مي‌رود که در معرض انقراض هستند. لاک‌پشت‌ها بين ماه مي و اکتبر به ساحل مي‌رسند و به سمت ساحل مي‌رود تا در آن تخم‌گذاري کنند و جمعيت خود را افزايش دهند. در اين ساحل هر ساله حدود ??? لانه لاک‌پشت به چشم مي‌خورد و دولت نيز موفق شده است که تعادل مناسبي بين گردشگران و حيات اين جانور در حال انقراض ايجاد کند. گفتني است که ساحل پاراتا طولاني‌ترين ساحل در درياي مديترانه است و حدود ?? کيلومتر طول دارد.
?- ترکيه گل لاله را به جهان هديه داده است
معلوم نيست که گل لاله براي اولين بار در کجا روييده است؛ اما گفته مي‌شود که گل لاله بين عثماني‌ها محبوب بوده و لاله توسط اين حکومت به اروپا معرفي شده است. گفته مي‌شود که يک سفير در دوره  سلطانسليمان عثماني در قرن شانزدهم پياز گل لاله را به هلند برده است و همين باعث شده که هلند نيز با گل لاله معروف شود. از برخي کالا‌هاي ديگر که کشور‌هاي اروپايي از ترکيه به ارث برده‌اند مي‌توان به قهوه و گيلاس اشاره کرد.
?- اسکي بر روي طولاني‌ترين مسير اسکي در اروپا
ترکيه داراي مناطق کوهستاني بسيار زيادي است که در کنار سواحل زيباي اين کشور جولان مي‌دهند و گردشگران در فصل زمستان مي‌توانند در دامنه اين کوه‌ها اقامت کنند. Palandöken در سمت شرقي ترکيه و شهر ارزروم واقع شده است و داراي ???? متر ارتفاع است که طولاني‌ترين مسير اسکي (بر روي برف) در اروپا به شمار مي‌رود.
?- استانبول داراي يکي از هيجان‌انگيز‌ترين صحنه‌هاي هنري است
دوسالانه‌ي استانبول (Istanbul Biennial) اکنون در چهاردهمين دوره خود است و يکي از پربازديد‌ترين نمايشگاه‌هاي جهاني هنر به شمار مي‌رود. گفتني است که در سال ???? بيش از ??? هزار نفر از اين نمايشگاه هنري بازديد کردند و به همين دليل در بين برترين نمايشگاه‌هاي هنري در جهان قرار مي‌گيرد. در سال جاري (????) اين دوسالانه در ?? سالن برگزار خواهد شد که هر دو طرف تنگه بسفر(Bosphorus) را به خود اختصاص خواهد داد.
?- سفر بين قاره‌ها از طريق راه‌هاي زير زميني
شايد بتوان گفت که استانبول يکي از بزرگ‌ترين شهر‌هاي اروپا است اما بخش زيادي از آن در آسيا شکل گرفته است. اين شهر داراي يک مسير ريلي زيرزميني است که به اروپا متصل مي‌شود و از تنگه بسفر (Bosphorus) عبور مي‌کند. گفتني است که ترکيه مترو مارماراي (Marmaray) را در سال ???? تاسيس کرد.
??- کشاورزي از ترکيه شروع شده است
مورخان بر اين باور هستند که کشاورزي حدود ?? هزار سال پيش در ترکيه شروع شده است. در جنوب مرکزي اين کشور، شهر Çatalhöyük زادگاه کشاورزي شناخته مي‌شود و گفته شده که ساکنان اين شهر گندم و جو را نيز به رژيم غذايي خود افزوده بودند. البته علف‌هاي همان دانه‌ها در حال حاضر نيز در جنوب ترکيه مي‌رويند. گفتني است که اکنون اين کشور، يکي از ده کشور برتر در زمينه توليد غلات به شمار مي‌رود.
??- ترکيه ميزبان مکان‌هاي مهمي از آيين مسيحيت است
حدود ?? درصد از جمعيت ترکيه مسلمان هستند؛ اما سالانه ده هزار مسيحي از اين کشور به عنوان زائر بازديد مي‌کنند. حفره غار (Grotto dug) که توسط روحاني Peter ساخته شده است، اولين مکان براي پرستش در مذهب مسيحيت در ترکيه به شمار مي‌رود. در طول قرن اول ميلادي بسياري از کليسا‌ها در زير زمين ساخته مي‌شدند و اکنون شواهدي از آن در شهر فينديکلي (Findikli) وجود دارد. استانبول نيز به مدت ???? سال است که ميزباني از مسجد-کليسا جامع اياصوفيه را بر عهده گرفته است و اکنون اين محل تبديل به يک موزه شده است. در شهر قيصريه (Kayseri) نيز کليساي مربوط به ارامنه وجود دارد که قدمتي ???? ساله دارد.
??- کشتي گرفتن با بدن روغني، ورزش ملي ترکيه است
حدود ??? سال است که کشتي گرفتن در حالي که بدن کشتي گيران آغشته به روغن (اغلب روغن زيتون) است ورزش ملي ترکيه به حساب مي‌آيد. Oil Wrestling يا Grease Wrestling يک نوع از کشتي است که جهت ليز خوردن دست طرف مقابل، بدن خود را به روغن آغشته مي‌کنند. البته مسابقه کشتي شتر‌ها نيز در هر زمستان در مناطق ساحلي درياي اژه برگزار مي‌شود. کشتي گاو نر يکي ديگر از تفريحاتي است که در اطراف درياي سياه محبوبيت دارد.
??- معابد موجود در ترکيه مربوط به دوره شکار مي‌شود
اين باور وجود دارد که انسان‌هاي نخستين تا پيش از زمان سکونت دائمي و کشاورزي، اقدام به ساخت سازه‌هاي بزرگ نمي‌کردند؛ اما بعد از اين موضوع انسان‌ها سازه‌هايي را ساخته‌اند که نمونه‌هاي آن در گوبکلي تَپه (Göbekli Tepe) در جنوب ترکيه کشف شده است. اما شواهدي نيز وجود دارد که نشان مي‌دهد ? هزار سال قبل از انقلاب کشاورزي، بنا‌هايي ساخته شده بود. سازه موجود در گوبکلي تَپه به قبل از دوره سفالگري، زبان نوشتاري و اختراع چرخ باز مي‌گردد.
??- صنعت فيلم در ترکيه پررونق است
زماني که Nuri Bilge Ceylan کارگردان فيلم Sleep won در سال ???? جايزه نخل طلايي را از آن خود کرد نشان داد که صنعت فيلم در ترکيه احيا شده و اطلاعات منبي بر اينکه ساخت فيلم در اين کشور ? برابر افزايش خواهد يافت و به ??? فيلم در سال خواهد رسيد، منتشر شد. ترکيه يکي از معدود کشور‌هايي است که ميزان فروش فيلم‌هاي خانگي آن از فروش سينمايي فيلم‌هاي هاليوودي بيشتر است. البته مجموعه فيلم‌هاي تلويزيوني اين کشور نيز به خاورميانه صادر و پخش مي‌شود.
??- در ترکيه هر ?? روز يک بار ، گياه جديدي کشف مي‌شود
ترکيه داراي ?? هزار نوع گياه و ?? هزار نوع حيوان است که همين موضوع باعث شده است جزو يکي از ?? کشور با تنوع زيستي بالا به حساب بيايد. ترکيه يک مکان بسيار مناسب براي عاشقان گل به شمار مي‌رود و لاله‌هاي واژگون بومي در اين کشور نيز بسيار زيبا هستند.
??- ترکيه مرکز جهان است
از طريق فرودگاه آتاتورک در استانبول، افراد تقريبا مي‌توانند به همه جاي دنيا سفر کنند و حدود ??? مقصد از طريق اين فرودگاه قابل دسترسي است. ناوگان هواپيمايي مدرن در ترکيه باعث شد که خطوط هوايي اين کشور سريع‌تر رشد کند و اکنون ? سال است که خطوط هوايي ترکيه يکي از بهترين‌ها در اروپا به شمار مي‌رود.
??- يادگيري زبان ترکي با وجود ظاهر پيچيده، بسيار ساده است
زبان ترکي پيچيدگي‌هاي خاص خود را دارد و شايد برايتان جالب باشد که بدانيد حروف در هم پيچيده زير، يک کلمه ?? حرفي است: Muvaffakiyetsizle?tiricile?tiriveremeyebileceklerimizdenmi?sinizcesine معناي اين کلمه بدين صورت است: اگر شما از آن افراد هستيد، ما به سادگي قادر نخواهيم بود تا هماننده سازنده‌هاي ناموفق، چيزي را بسازيم. اين کلمه طولاني‌ترين کلمه‌اي است که در ترکي مي‌توان ساخت و از کلمه Muvaffakiyet (موفقيت) گرفته شده است. شايد بتوان گفت شيوه حرف زدن ترک‌ها ترکيبي است از نوار آسيايي و چين، اما با اين اوصاف يادگيري زبان ترکي کار ساده‌اي است. گفتني است بر اساس اصلاحاتي که در سال ???? صورت گرفت، شکل نوشتاري واژه‌هاي ترکي از عربي به لاتين تغيير شکل داد.