سوغات ترکیه چیست؟

سوغات ترکيه، يکي از دغدغه‌هاي مسافران اين کشور پرگردشگر است. استانبول، آنکارا، ازمير، کوش آداسي و آنتاليا همگي براي خريد سوغات‌هاي ترکيه همچون کيف و کفش چرم، لباس‌هاي ترک، ادويه، سفال، ظروف مسي و ديگر سوغاتي‌هاي اين کشور پيشنهادهاي ويژه‌اي به همراه دارند. ترکيه با وجود نا آرامي‌هايي که اين کشور را درنورديده، هنوز يکي از مقاصد پرطرفدار در ذهن توريست‌ها و مسافران ايراني در تور ترکيه است. بيشتر افراد دوست دارند با دست پر از سوغات از سفر بازگردند. اين سوغاتي‌ها معمولا براي ما يادآور مکان‌ها و سفرهايي است که از آن‌ها لذت برديم و آن‌ها را دوست داشتيم. همچنين ممکن است دوستان و اقوام نيز در انتظار سوغاتي از طرف ما باشند. خبر خوب اينکه کشور ترکيه سوغاتي‌‌هاي اصيلي دارد که هم يادآور سفر خوبتان به اين کشور خواهد بود و هم براي استفاده به عنوان دکوراسيون در منزل انتخاب بسيار خوبي هستند. در اين مقاله فهرستي از محبوب‌ترين سوغات ترکيه‌اي را به مخاطبان کجارو معرفي مي‌کنيم.
نماد چشم زخم، سوغاتي از ترکيه
در ترکيه هرجا که برويد، يک شي حتما وجود دارد، چه در خانه‌ها، اداره، ماشين و يا مغازه‌ها، بسياري از مردم ترکيه معتقدند که نماد چشم‌زخم آبي‌رنگ، افکار بد را از شما دور مي‌کند. اين موضوع فقط شامل يک خرافات معمولي نيست و چشم زخم آبي به اشکال مختلفي مانند زيور‌آلات، ظروف، جاکليدي و بدليجات توليد مي‌شود.
راحت‌الحلقوم، سوغاتي از ترکيه
هرکس که شيريني دوست دارد، حتما از طعم راحت‌الحلقوم ترکيه‌اي لذت خواهد برد. اين شيريني که طعم و اندازه‌هاي مختلف دارد و از شير و نشاسته تهيه مي‌شود، مربوط به دوران عثماني است و شما علاوه بر خوردن شيريني مي‌توانيد خود را در دوران عثماني تصور کنيد. لازم نيست در ترکيه زمان صرف جستجو براي پيداکردن راحت‌الحلقوم کنيد، اين شيريني همه‌جا به‌فروش مي‌رسد.
ادويه، سوغاتي از ترکيه
پس از اينکه چند روز در ترکيه بمانيد، متوجه خواهيد شد که ادويه‌ها نيز در اين کشور بسيار مشهور مي‌باشند. بيشترين تنوع ادويه‌ها را مي‌توانيد در بازار بزرگ استانبول پيدا کنيد که در آنجا مغازه‌هاي بسياري انواع ادويه را به‌صورت عمده به‌افراد محلي مي‌فروشند. علاقه‌مندان به غذا حتما از عطر و طعم و ديدن اين همه ادويه لذت خواهند برد، از مشهورترين اين ادويه‌ها مي‌توان به زعفران تازه اشاره کرد.
فرش، سوغاتي از ترکيه
يکي از گرانقيمت‌ترين سوغات، فرش ترکيه‌اي است. کلکسيونرهاي حرفه‌اي از سراسر جهان به اين کشور مي‌آيند تا از فرش‌هاي اين کشور خريداري کنند زيرا اين فرش‌ها به‌دليل کيفيت و تخصص هنري به‌کار رفته در آنها مشهور مي‌باشند. بانوان ترکيه‌اي ماه‌ها صرف بافت يک فرش در اندازه‌هاي مختلف از سجاده تا فرش‌هاي بزرگ مي‌کنند. نمادهاي موجود بر روي فرش‌هاي نيز بيانگر اعتقادات سنتي مختلفي است، همچنين مراقب فروشگاه‌هايي که فرش‌هاي غير ترک مي‌فروشند، باشيد. اين فرش‌ها معمولا چيني هستند.
ظروف سفالي، سوغاتي از ترکيه
ظروف سفالي در تمامي نقاط توريستي به‌فروش مي‌رسند اما شهر کوچک آوانوس در کاپادوکيه به‌دليل توليد اين محصولات و شاهکارهاي سفالي مشهور است. صنعتگران محلي خاک‌ رس مورد نياز را از رودخانه‌ي قرمز تهيه کرده و آن را براي ساخت ظروف و تزئينات بسيار زيبا به‌کار مي‌گيرند. همچنين درکنار خريد مي‌توانيد خودتان پشت چرخ سفالگري نشسته و اين حرفه را امتحان کنيد.
ظروف مسي، سوغاتي از ترکيه
ظروف مسي بيشتر مختص بخش جنوب شرقي ترکيه است يعني جايي که هنوز از تکنيک‌هاي قديمي براي ساخت اين ظروف استفاده مي‌شود. مشهورترين ظروف مسي کوزه‌ها و قابلمه‌هاي مسي است. در ترکيه هنوز تجارت مسگري خواهان بسياري دارد و ظروف بسيار باکيفيتي را توليد مي‌کند.
خريد لباس در ترکيه
در کشور ترکيه مقادير زيادي پشم و پنبه توليد مي‌شود و به همين دليل پوشاک انبوهي با کيفيت‌هاي مختلف محصول اين کشور در حال توسعه است . اگه خواهان اجناس مرغوب هستيد، در بوتيک‌هاي شيک استانبول ميتوانيد اجناسي با کيفيت بالا را پيدا کنيد. علاوه بر برندهاي ترک، برخي از معروف‌ترين برندهاي لباس در دنيا، در کشور ترکيه شعبه دارند.