مساجد استانبول

مسجد باشکوه سلطان احمد:
این مسجد با 6 مناره زیبای خود درست در مقابل مسجد حاجی صوفیا قرار گرفته است. این مسجد در فاصله سالهای 1609 تا 1616 توسط آرشیتکتی بنام محمت (محمّد) ساخته شد. این مسجد با نام مسجد آبی مشهور است و علت این شهرت کاشی های سفید و آبی زیبائی است که در ساخت آن مورد استفاده قرار گرفته است.
مسجد با شکوه سلیمانیه:
این مسجد به همراه گنبد و چهار مناره بلند و باریکش در قسمت غربی خلیج استانبول قرار گرفته است. این مسجد که یکی از زیباترین مساجد موجود در شهر استانبول می باشد در فاصله سالهای 1550 تا 1557 میلادی توسط معمارسنیان که یکی از معروف ترین معماران دوره طلائی امپراطوری عثمانی به شمار می آمده ، ساخته شده است. بنای این مسجد از نقطه نظر محل قرار گیری آن ، که در بالا ترین نقطه یک تپه می باشد ، بسیار مناسب است. به علاوه چهار مناره موجود در این مسجد که در چهار طرف حیاط آن قرار گرفته در نگاه اول کاملا جلب توجه می کند. در قسمت داخل مسجد محراب و منبری از سنگ قرمز کنده کاری شده وجود دارد و پنجره ها به شیشه های رنگی مزین است. در باغهای این مجموعه آرامگاه سلیمان و همسرش خرم سلطان قرار دارد. ضمن اینکه مقبره معمارسنیان نیز در نزدیکی همین مسجد قرار گرفته است. علاوه براینها چهار مدرسه دینی ، یک مدرسه طب ، یک کاروانسرا ، حمام ترکی ، آشپزخانه و آسایشگاهی برای فقرا در این مجموعه به چشم می خورد.

مسجد رستم پاشا:
این مسجد نیز یکی دیگر از شاهکارهای معمارسنیان می باشد. این مسجد در سال 1561 میلادی به دستور رستم پاشا ، وزیر بزرگ و داماد سلیمان اعظم بنا نهاده شد.

مسجد باشکوه فاتح:
این مسجد در فواصل سالهای 1463 تا 1470 ساخته شد. نام این مسجد از نام فاتح سلطان محمّد ، فاتح عثمانی شهر استانبول گرفته شده که البته آرمشگاهش نیز در همین مکان قرار دارد. این بنا نیز در بالاترین نقطه تپه ای در استانبول قرار دارد. ضمن اینکه در کنار این مسجد مجموعه ای از ساختمانهای مذهبی مدرسه ها ، آسایشگاهها ، حمامها ، بیمارستان ، کاروانسرا و کتابخانه که همگی ارزش بازدید را دارند ، وجود دارد.
مسجد بزرگ ایوب:
این مسجد در خارج از دیوارهای شهر ، جائی که در سال 670 بعد از میلاد فرستاده حضرت محمّد (ص) ایوب توسط کنستانتینها کشته شد قرار گرفته است. این مسجد بعنوان اولین مسجد ساخته شده پس از پیروزی عثمانیها به شمار آمده و مورد توجه بسیاری از گردشگران می باشد.

مسجد ینی:
این مسجد در فواصل سالهای 1597 تا 1663 میلادی در بندر امینونو ساخته شد که از فواصل دور نیز براحتی قابل رؤیت است. ایوانهای آراسته به کاشیهای سبک ایرنیک در این مسجد این مکان را بعنوان یک اثر تاریخی مطرح کرده است.
مسجد سوکول لومحمّد پاشا:
یکی دیگر از شاهکارهای معماری، معمارسنیان مسجد سوکول لومحمّد پاشاست. که در قرن 16 میلادی بنا نهاده شد. این مسجد در نزدیکی مسجد سلطان احمد که یکی از بهترین نمونه های معماری کلاسیک ترکیه به شمار می آید، قرار گرفته است. در داخل این مسجد از کاشی های آبی ، سبز ، بنفش و قرمز از نیکی استفاده شده است.
مسجد سلطان مهرماه:
در داخل دروازه را دیرنه ، که یکی از دراوزه های دیوار قدیمی شهر می باشد قرار گرفته است. در این مسجد دیوارهائی از شیشه ، چهار طاق مربوط به گنبد اصلی را محافظت می کند. این مسجد توسط 161 پنجره داخل آن روشن می شود. مسجد سلطان مهرماه در سال 1555 توسط معمارسنیان برای دختر شاه سلیمان اعظم ساخته شد. 

تور استانبول