گردشگری ترکیه و راهکارهای عجیب خروج از بحران

تور ترکيه - رئيس جمهور ترکيه در آخرين تلاش براي تسکين اوضاع وخيم صنعت گردشگري اين کشور، از شهروندان ترکيه‌اي درخواست کرد تعطيلات را در کشور خود سپري کنند.
«رجب طيب اردوغان» با توجه به شرايط بسيار نگران‌کننده و تيره‌روزگي‌هاي روزافزون صنعت گردشگري ترکيه، شخصا از مردم کشورش درخواست کرد براي کاهش ضررهاي ناشي از عدم حضور گردشگران روس‌، تعطيلات را در ترکيه بگذرانند.
آمار و ارقام جديد منتشر شده ازسوي اداره آمار ترکيه حاکي از آن است که درآمدهاي گردشگري اين کشور در سال ???? ميلادي با ?/? درصد کاهش مواجه شده و از ??/? ميليارد دلار به ??/? ميليارد دلار کاهش پيدا کرده است.
در اين ميان، تعداد شهروندان ترکيه‌ که کشورهاي خارجي را براي سفر انتخاب مي‌کنند از ? ميليون و ??? هزار نفر در سال ???? به ? ميليون و ??? هزار نفر در سال ???? رسيده و هزينه‌اي که گردشگران ترکيه‌اي در خارج از کشورشان مي‌کنند، نيز از ?/? ميليارد دلار به ?/? ميليارد دلار افزايش يافته است.
به گزارش المانيتور، ترکيه جدي‌ترين روند نزولي در گردشگري را در ماه نوامبر ???? تجربه کرد‌، زماني که ارتش ترکيه يک فروند هواپيماي جنگي روس را در مرز مشترک با سوريه منهدم کردند و روابط مسکو و آنکارا رو به تيرگي رفت.
با ورشکستگي هتل داران در ترکيه، آنها در انتظار راه حلي از سوي دولت هستند و در اين ميان «اردوغان» که ظاهرا از شرايط کنوني مستاصل شده، تنها راه‌حل را درخواست از مردم ترکيه براي سپري کردن تعطيلات در کشور خودشان ديده و همچنين از مردم کشورش خواسته از محصولات داخلي به جاي محصولات خارجي استفاده کنند.
برخي از نمايندگان بخش گردشگري در ترکيه از پيشنهاد ممنوعيت کامل سفرهاي خارجي و همچنين مجازات شهروندان ترکيه‌اي در صورت انجام اين کار حمايت کرده‌اند، اما اغلب رسانه‌ها اقدام افراط گرايانه «اردوغان» براي ممنوعيت سفرهاي خارجي را در تضاد با درک و منطق معرفي کردند.
«کميل اغورلو»، نايب رئيس اتحاديه سرمايه‌گذاران گردشگري ترکيه نيز خواستار اقداماتي در جهت غير جذاب کردن مقاصد خارجي براي ترکيه‌اي‌ها شده و عنوان کرده بايد محدوديت‌ها و ماليات‌هاي اضافي براي خروج از کشور وضع شود تا مردم به گذراندن تعطيلات در کشور خودشان تشويق شوند.
«معصوم تورکر» که سال ???? براي مدتي وزير اقتصاد ترکيه بود نيز در واکنش به اين اقدامات گفته است:
اگرچه اين تصميمات غيرمنطقي به نظر مي‌رسند، اما مي‌توان ماليات‌هاي جديدي براي افرادي که از کشور خارج مي‌شوند تعيين کرد و اين درخواست رئيس جمهور انگيزه‌اي براي ديگران جهت اقدامات مشابه خواهد بود‌. دولت مي‌داند چه کساني مرتبا به خارج از کشور سفر مي‌کنند و اگر اين افراد توانايي هزينه‌هاي سفر خارجي را دارند، مي‌توانند ماليات اضافه را هم پرداخت کنند. چهار ميليون ترکيه‌اي هدف اين طرح هستند.
از سويي ديگر«احمد تن»، وزير سابق گردشگري ترکيه در دهه ???? با مخالفت با طرح «اردوغان» آن را ايجاد محدوديت براي آزادي سفر شهروندان ترک دانست و اظهار کرد: ايجاد دلسردي در سفر خارجي موجب افزايش گردشگران داخلي نخواهد شد. مردم ما با ارز خارجي هزينه نخواهند کرد، در حالي که ما نيازمند ارز خارجي گردشگران خارجي هستيم. به هر حال بسياري از مردم از درخواست «اردوغان» اطاعت نخواهند کرد.
از سوي ديگر، «داوود اوغلو»، نخست‌وزير ترکيه در تلاش جداگانه و با رويکردي متفاوت در مواجه با گرداب مشکلات صنعت گردشگري عنوان کرده که دولت انتظار دارد گردشگران روس عليرغم تنش ميان آنکارا و مسکو دوباره به ترکيه بازگردند.
«داوود اوغلو» در يک نشست خبري در روز دوشنبه از طرح حمايتي ?? ميليون دلاري دولت از صنعت گردشگري خبر داد و گفت:
ما معتقديم گردشگران روس دوباره به ترکيه بازخواهند گشت و مسائل سياسي نبايد ميهمانان روس ما را که از کشور بازديد مي‌کنند، تحت تاثير قرار دهد.
روسيه پس از انهدام جت جنگي خود توسط ارتش ترکيه در ماه نوامبر، تحريم‌هاي اقتصادي را عليه ترکيه اعمال و تمامي پروازهاي چارتر به مقصد ترکيه را لغو کرد و به يک‌باره صنعت گردشگري ترکيه که وابستگي فراواني به گردشگران روس دارد را با چالشي بي‌سابقه مواجه کرد، بحراني که امروز تا حدي سخت و زيان‌آور شده که مقامات عالي‌رتبه ترکيه را مستاصل در پي يافتن راه برون‌رفتي از اين شرايط قرار داده است.
ترکيه سال‌هاست اولين انتخاب گردشگران خوش‌گذران روس است و روس‌ها علاقه فراواني به ويژه به آنتاليا و آناليا دارند که خدمات کامل و با قيمت مناسب به آنها ارائه مي‌دهد.
رکود گردشگري در حال حاضر دليل بيش از نيمي از کسري بودجه ترکيه است که اين موضوع يکي از ضعف‌هاي اساسي اقتصادي ترکيه محسوب مي‌شود. 

منبع: الي گشت