راهنمای سفر به استانبول، مهم‌ترین شهر ترکیه

اگر قرار باشد خاص‌ترين شهرهاي جهان را دسته‌بندي کرد قطعا شهر استانبول در اين ميان جاي مي‌گيرد. شهري اروپايي آسيايي که پر از جنب و جوش است و سالانه ميليون‌ها گردشگر را مجذوب زيبايي خود مي‌کند. استانبول حدود ?? ميليون نفر جمعيت دارد. اين شهر، تاريخي غني را در خود جاي داده که در گوشه گوشه‌ي آن به چشم مي‌خورد.‌ از آنجا که تعداد گردشگران خصوصا در فصل‌هايي خاص زياد مي‌شود بايد اين شهر را در زمره‌ي شهرهاي گران محسوب کرد. از اين رو بهتر است زمان مناسب براي سفر کردن به استانبول يا رزرو تور استانبول نوروز 96 را بدانيد.  آب هواي اين شهر معمولا در فصل گرم تابستان (بين ماه‌هاي مي و سپتامبر) در بهترين حالت خود قرار دارد و شرجي نيست. البته به ياد داشته باشيد در همين فصل است که بيشترين گردشگر را پذيرا مي‌شود و به طبع قيمت‌ها (خصوصا هزينه‌هاي اقامتي) هم بالاتر است. ماه‌هاي دسامبر و مارس که هوا سرد است با اين که قيمت‌ها ارزان‌تر مي‌شوند اما به علت سردي هوا براي انجام خيلي از فعاليت‌هاي بيروني مناسب نيست. در نهايت اگر ازدياد جمعيت را دوست نداريد و دنبال قيمت‌هاي منطقي‌تر هستيد بهتر است در ماه‌هاي آوريل، اکتبر و نوامبر از اين شهر زيبا بازديد کنيد.
هزينه‌ي اقامتگاه و خوابگاه
متاسفانه هزينه‌ي اقامت در استانبول از آنجايي که تا حدودي يک شهر اروپايي محسوب مي‌شود گران است، خصوصا در فصل‌هايي که هوا گرم است و گردشگران زيادي از سراسر دنيا روانه‌ي اين شهر مي‌شوند. اما اگر کمي سطح توقعتان را پايين بياوريد و بيشتر جستجو کنيد مي‌توانيد جاهايي به نسبت ارزان‌تر هم پيدا کنيد.
هاستل
شما در استانبول مي‌توانيد هاستل‌هاي متنوعي چه از نظر قيمت و چه از نظر امکانات پيدا کنيد. قيمت يک شب اقامت در هاستل‌ها بسته به موقعيتي که در آن واقع شده‌اند و به دليل امکاناتي که دارند، بين ?? تا ??? لير ترکيه (TL) مي‌شود. البته معمولا هزينه‌ي اکثر  هاستل‌ها بين ?? تا ?? لير به ازاي هر شب اقامت در يک اتاق خصوصي است. به ياد داشته باشيد گاهي هاستل‌هاي ارزان‌تر، امکاناتي مشابه هاستل‌هاي گران‌تر (مانند wi-fi رايگان) را به مشتريان ارايه مي‌دهند. همچنين اين موضوع را به خاطر بسپاريد که تعدادي از هاستل‌ها براي ارايه‌ي يک وعده صبحانه از شما هزينه‌ي اضافي طلب مي‌کنند، پس هنگام کرايه اتاق اين نکته را هم مد نظر داشته باشيد.
هزينه‌ي هتل
هتل‌هاي خوب و متنوعي در استانبول وجود دارد که از نظر قيمتي بسيار با هم فاصله دارند و ممکن است باعث شگفتي شما شوند. به طور مثال گاهي يک هتل ? ستاره اختلاف قيمتي حدود ???? (??? يورو) لير بيشتر از يک هتل ? ستاره دارد که از نظر اقتصادي براي اغلب مردم توجيه پذير نخواهد بود. در هر صورت همانطور که گفتيم هتل‌هاي مختلف با امکانات متفاوت در رنج قيمتي متنوع در استانبول پيدا مي‌شود. اکثر هتل‌ها در اين شهر قيمتي بين ?? تا ??? لير دارند. اما با کمي جستجو مي‌توان هتل‌هاي ارزان‌تر، حتي با شبي ?? لير هم پيدا کرد، در غير اين صورت اگر دنبال هزينه‌ي بيشتر و هتل‌هاي گران‌تر هستيد بد نيست بدانيد که تا شبي حدود ???? لير ترکيه و حتي بالاتر  بسته به جايي که تمايل داريد اقامت کنيد مي‌توان براي اقامت در هتل هزينه کرد.
آپارتمان
براي کساني که دوست ندارند در هتل، هاستل يا مسافرخانه اقامت داشته باشند خبر خوب اين است که در استانبول مي‌توان يک آپارتمان يا سوئيت را با قيمتي بين ?? تا ??? لير ترکيه به ازاي هر شب اقامت اجاره کرد.
انواع هزينه‌ها در استانبول
متوسط‌ قيمت مواد غذايي
خوشبختانه بر خلاف هتل‌ها، هزينه‌ي غذا در استانبول نسبتا ارزان‌تر است و از اين بابت مشکلي نخواهيد داشت. معمولا هتل يا هاستلي که در آن اقامت داريد با يک‌ وعده صبحانه از شما پذيرايي خواهد کرد، اما در هر صورت مي‌توانيد يک‌وعده صبحانه را در رنج ‌قيمت ? تا ? لير ترکيه در نقاط مختلف شهر ميل کنيد. ساندويچ و انواع غذاهاي مديترانه‌اي را هم مي‌توان با ? تا ?? لير تهيه کرد. همچنين اگر خارج از مناطق پر گردشگر جستجو کنيد مي‌توان غذاهاي با کيفيت، و با قيمتي منطقي (?? تا ??.? لير) را به عنوان يک وعده شام ميل کنيد. قيمت فست‌فود‌هايي مثل مک‌دونالد هم  در بهترين حالت خود معمولا حدود ?? لير ترکيه مي‌شود. اگر دنبال صرفه‌جويي بيشتر هستيد غذاهاي خياباني گزينه‌ي خوبي محسوبي مي‌شوند. براي يافتن بهترين رستوران‌هاي اين شهر اينجا کليک کنيد.
حمل و نقل
هزينه‌ي استفاده از تاکسي در اين شهر گران است و توصيه نمي‌شود، اما براي اين که بدانيد، قيمت جابجايي از فرودگاه به سمت مرکز شهر توسط تاکسي، بين ?? تا ?? لير ترکيه مي‌شود. هر ? کيلومتر جابجايي در سطح شهر هزينه‌اي بين ? تا ?? لير در بردارد. خوشبختانه هزينه‌ي استفاده از سيستم حمل و نقل عمومي منطقي‌تر است و پيشنهاد مي‌شود اگر دنبال صرفه جويي در پس‌اندازتان هستيد از اين طريق اقدام به جابجايي کنيد. اگر سوار اتوبوس خط ويژه شويد از فرودگاه تا مرکز شهر متحمل پرداخت ?? لير خواهيد شد. در نهايت براي استفاده از خط مترو بايد ? لير و‌ ترامواي برقي هم حدود ? لير بپردازيد.
توصيه‌هايي براي صرفه جويي در هزينه‌ها
زبان ترکي ياد بگيريد
شايد کمي عجيب به نظر به رسد، اما جالب است بدانيد گرچه تعداد زيادي از مردم ترکيه به زبان انگليسي تا حدودي آشنا هستند، اما با ياد گرفتن کمي زبان ترکي و وارد گفتگو شدن با اين مردم، شانس اين وجود دارد که آن‌ها خدمات بهتري را به شما ارايه دهند. کسي چه مي‌داند شايد توانستيد از همين طريق در خريد‌هايتان کمي تخفيف هم بگيريد.
از اجاره‌ي اتومبيل خودداري کنيد
بسياري از مردم گمان مي‌کنند که قيمت بنزين در ترکيه ارزان است، اما بايد يادآور شويم بر خلاف تصورتان بنزين در ترکيه بسيار گران است. از اين رو توصيه مي‌کنيم از اجاره‌ي اتومبيل خودداري کنيد. در هر صورت اگر اصرار به اين کار داريد بهتر است به جاي ماشين‌هاي معمولي يک خودروي ديزلي اجاره کنيد تا راندمان بهتر و هزينه‌ي کمتري براي شما در بر داشته باشد. اما پيشنهاد نهايي ما استفاده از سيستم حمل و نقل عمومي است.
دنبال کوپن‌هاي تخفيفي باشيد
گاهي اوقات با کد‌هاي کوپن، به ميزان قابل توجهي در هزينه‌هايتان صرفه‌جويي مي‌شود. پس هميشه دنبال سايت‌هايي بگرديد که کوپن‌هاي پرواز‌هاي بين‌المللي و بسته‌هاي تخفيفي را ارايه مي‌دهند‌.
از akbil استفاده کنيد
اَکبيل يک کارت اساسي براي استفاده از سيستم حمل و نقل عمومي است که راه اصلي براي عبور و‌ مرور در شهر پر ترافيکي همچون استانبول محسوب مي‌شود و به ميزان قابل توجهي هزينه‌هاي شما را کم مي‌کند. اين کارت قابل شارژ است و براي خريد آن بايد کمي بيشتر از ? لير پرداخت کنيد.
به جاي سفر با کشتي‌هاي کروز، از کشتي‌هاي معمولي استفاده کنيد
يکي از منحصربه فردترين جنبه‌هاي شهر استانبول، تقسميات آن توسط تنگه‌ي بُسفُر يا  بوسفور است، و يکي از بهترين تفريحات، ديدن شهر از طريق راه آبي محسوب مي‌شود. گزينه‌هاي زيادي براي گشت و گذارهاي آبي وجود دارد که شرکت‌هاي گردشگري براي شما در نظر گرفته‌اند (در رنج قيمت بين ?? تا چند صد لير، بسته به کيفيت و لوکس بودن). اما مي‌توانيد به جاي استفاده از کشتي‌هاي کروز، با استفاده از کشتي‌هاي معمولي تنها هزينه‌اي معادل يک سفر با اتوبوس را بپردازيد!
از موزه‌هاي رايگان بازديد کنيد
براي بازديد از بخش‌هايي از زندگي مصطفي کمال آتاتورک بنيانگذار جمهوري ترکيه و تور سربازخانه‌ها، جايي که پرستار و رياضي‌دان انگليسي، فورانس نايتينگل استاندارد‌هاي پرستاري مدرن را بنيان نهاد پيشنهاد‌هاي رايگاني وجود دارد. يادتان باشد که براي بازديد از موزه‌ي نايتينگل بايد پيش‌درخواست دهيد.
براي شرکت در جشنواره‌هاي رايگان برنامه‌ريزي کنيد
شهر استانبول سالانه ميزبان تعدادي جشنواره است که شامل اجراي برنامه‌هاي متنوع و نمايش فيلم مي‌شود، مانند جشنواره‌ي بين‌المللي جاز  استانبول (? تا ?? جولاي) و جشنواره‌ي فيلم کوتاه که بيست و سوم تا سي‌ام نوامبر برگزار مي‌شود.
بهترين تفريحات و سرگرمي‌ها در استانبول
بازديد از کاخ توپ‌قاپي (Topkap? Saray?)
توپ‌قاپي يا توپ‌کاپي، کاخ سلاطين ترکيه و هزاران خدمتکار آن‌ها بين قرن‌هاي ?? تا ?? ميلادي بود. اين کاخ مرکز يک ناحيه‌ي تاريخي است که از سمت درياي مرمره (Marmara) به سمت شهر، شاخ طلايي (مدخلي که بخش اروپايي استانبول را به دو بخش تقسيم مي‌کند) و تنگه‌ي بسفر اشراف دارد. از ويژگي‌‌هاي کاخ وجود خزانه‌ي جواهرات باشکوه، شامل الماس معروف ?? قيراطي کاسيکچي (spoon maker)، کاشي‌کاري‌هاي استادانه‌ي حرمسرا، اتاق‌ها و کوشک‌هاي ديدني مي‌شود‌. بهتر است صبح زود يک صبحانه‌ي مفصل ميل کنيد و سپس به اين نقطه سفر کنيد. اين نکته را هم به خاطر داشته باشيد که براي ورود به اين کاخ بايد متحمل پرداخت ?? لير شويد. توپ‌کاپي در روز‌هاي سه شنبه‌ تعطيل است.
بازديد از Galata dervish house
اگر دوست داريد شاهد رقص سنتي دراويش در قديمي‌ترين خانه‌ي استانبول باشيد، از اين درويش خانه که در سال ???? ميلادي تاسيس شده، بازديد کنيد. اين رقص مذهبي، در واقع نوعي نماز و سماع صوفيان مولويه پيرو جلال‌الدين محمد بلخي (مولانا) است. البته در ايستگاه قطار Sirkeci هم مي‌شود چنين مراسمي را مشاهده کرد، اما اين رقص‌هاي زيبا در گالاتا فضايي جذاب‌تر دارد.
بازار اسپايس (ادويه)
بازار اسپايس يا ادويه در سال ???? به عنوان محلي براي توقف کاروان‌هاي شتري که از طريق جاده‌ي ابريشم سفر مي‌کردند ساخته شده است. خانم‌ها احتمالا عاشق اين بازار خواهند شد‌، از زعفران گران‌بها گرفته تا خاويار و حنا و تقريبا همه چيز در اين بازار پيدا مي‌شود. اين بازار يک‌شنبه‌ها تعطيل است.
مسجد رستم پاشا
مسجد رستم پاشا ساخته‌ي معماري به نام سنان عثماني در سال ???? است که مانند جعبه‌ي جواهراتي در نزديکي بازار ادويه مي‌درخشد. هر ذره از سطح بناي اين مسجد زيبا از کاشي‌هاي نفيس شهر ?znik پوشيده شده است. اگر قصد داريد تنها از يک مسجد در استانبول ديدن کنيد اين مسجد را به هيچ وجه از دست ندهيد.
اياصوفيه
شاهکار معماري قرن ششم ميلادي، تحت نفوذ امپراطور ژوستين که براي حدود يک هزار سال بزرگترين کليساي مسيحيت محسوب مي‌شد.  کليساي اياصوفيه قرن‌ها از کاشي‌هاي طلايي با نقش مريم مقدس، فرشته‌ي بزرگ يعني جبرئيل، امپراطوران و ملکه‌هاي بيزانس پوشيده شده بود و بعدها توسط مسلمانان به مسجد تبديل شد. امروزه اما يک موزه است که  نمايشگاه‌هاي متعددي در آن وجود دارد و براي بازديد از آن بايد ?? لير بپردازيد. مسجد اياصوفيه در روزهاي دوشنبه تعطيل است.
آب انبار باسيليکا (Basilica Cistern)
آب انبار باسيليکا با ستون‌ها و سقف‌هاي طاقي شکل، و سازه‌هاي هنري بسيار زيبا، بزرگترين آب انبار  در ميان چند‌صد آب انبار باستاني زير سطح شهر محسوب مي‌شود. اگر دوست داريد در گرماي تابستاني کمي خنکي طبيعي هوا را احساس کنيد در اين آب انبار قدم بگذاريد و هواي خنک را با تمام وجودتان لمس کنيد. علاوه بر آن، اغلب صداي اجراهاي موسيقي و رقص از آن شنيده مي‌شود که بر جذابيت اين مکان خاص مي‌افزايد.
موزه‌ي هنر ترکي و اسلامي
موزه‌ هنر ترکي و اسلامي استانبول در گذشته کاخ وزير بزرگ ‌سلطان سليمان بود، اين وزير به قدري قدرتمند بود که شاه دستور اعدام او را صادر کرد. اين موزه داراي يکي از بهترين مجموعه‌هاي فرش در جهان است که الهام بخش نقاشان اروپايي همچون Hans Holbein بوده است. يکي از آن‌ها يک فرش ساخت شهر Selçuk است که ??? سال قدمت تاريخي دارد. از ديگر آثار ارزشمند اين موزه مي‌توان تذهيب‌هاي خطي، فلزکاري‌هاي پيچيده، سراميک‌ها و چادرهاي عشايري را نام برد. اگر به آثار هنري علاقه‌مند هستيد بازديد از اين مکان از خاطرتان محو نخواهد شد. موزه در روز‌هاي دوشنبه تعطيل است.
بازار بزرگ (Grand Bazaar)
آخرين توقفگاه در جاده‌ي باستاني ابريشم بازار بزرگ استانبول بود. اين بازار مجموعه‌اي بيشتر از ???? دهنه مغازه است که در سال ???? توسط سلطان محمد فاتح تاسيس شده است. بيشتر از ?? راسته در بازار بزرگ وجود دارد که شامل طلا و جواهر، منسوجات، سفال، لعاب کاشي، برنز، چرم و فرش مي‌شود. ويژگي بارز اين بازار، معماري بي نظير آن است که شما را تحت تاثير قرار خواهد. بازار بزرگ روز‌هاي يکشنبه تعطيل است.
تور قايق‌سواري تنگه‌ي بُسفُر
گشت و گذار در طول خط ساحلي تنگه‌ي بسفر بهترين راه براي ديدن عظمت و جاذبه‌هاي پنهان شهر است که از سمت خيابان قابل رويت نيستند. مي‌توانيد با استفاده از تور‌هاي خصوصي، کشتي‌هاي کروز، قايق‌هاي شهرداري يا مثل يک سلطان سوار قايق‌هاي شاهوار شويد و در حال عبور از تنگه‌ي بسفر به تماشاي شهر مشغول شويد‌.
مجموعه موزه‌ي باستان‌شناسي
اولين موزه‌ي ترکيه که در سال ???? تاسيس شد، موزه‌ي باستان‌شناسي بود. در اين موزه مي‌توانيد آثار مکشوفه‌ي آشوري، بابلي، مصري، اورارتيان، هيتي‌ها، رومي، يوناني، و هلني‌ را تماشا کنيد. يادتان باشد بازديد از قديمي‌ترين ساختمان سکولار عثماني در استانبول که به سبک کوشک‌هاي ايراني ساخته شده است را از دست ندهيد. براي بازديد از اين موزه بايد ?? لير ترکيه بپردازيد. موزه روز‌هاي دوشنبه تعطيل است.
مسجد سليمانيه
مسجد سليمانيه در سال ???? ميلادي توسط معمار سنان عثماني طراحي شده است و بزرگترين مسجد در استانبول محسوب مي‌شود. از شاخصه‌هاي مسجد مي‌توان وجود کاروانسرا، حوزه‌ي علميه، بيمارستان، آشپزخانه و حمام را نام برد.
کليساي چورا
از کليساي اصلي که در بيرون شهر ساخته شده بود چيزي باقي نمانده است. ساخت مجدد کليساي چورا در قرن ??ميلادي صورت پذيرفت و قدمت فضاي داخلي آن به قرن چهاردهم بر‌مي‌گردد. اين کليسا يکي از بهترين کليسا‌هاي بيزانس محسوب مي‌شود که موزائيک‌ها و نقاشي‌هاي ديواري آن به خوبي محافظت شده است. کليسا روزهاي چهارشنبه تعطيل است.
کاخ و پارک ييلديز (Y?ld?z)
تپه‌هاي جنگلي پوشيده شده با عمارت‌هاي پادشاهي کلاه فرنگي که در حال حاضر به عنوان چايخانه و سايت نمايشگاهي کاربرد دارند. کاخ ييلديز به دستور سلطان عبدالحميد دوم در اواخر قرن ?? ميلادي ساخته شد و به عنوان مقر دولت عثماني استفاده مي‌شد. ورود به کاخ در روزهاي سه شنبه ممنوع است.