معرفی تورنتو، پایتخت استان انتاریو و پرجمعیت ترین شهر کانادا

 تورنتو، پایتخت استان انتاریو و پرجمعیت ترین شهر کانادا است که در امتداد سواحل شمال غربی دریاچه انتاریو قرار دارد. شهری بزرگ و پویا که در قلب آسمان خراش های سر به فلک کشیده آن، برج تلویزیونی سی ان (CN) قرار گرفته است که این اثر معماری بزرگ و برجسته باعث شده تمامی آسمان خراش های شهر در مقابل آن کوچک به نظر برسند. در شهر تورنتو فضا های سبز فراوانی وجود دارد که از این میان می توان به پارک بیضی شکل کوئین با وسعتی حدود 400 هکتار که شامل امکاناتی از جمله مسیر های پیاده روی، تسهیلات ورزشی و باغ وحش است، اشاره کرد.

 
تورنتو جزء چهارمین شهر بزرگ و پنجمین تراکم شهری بزرگ در آمریکای شمالی به حساب می آید. این شهر گاهی به عنوان شهر نیویورک کانادا نیز نامیده می شود زیرا حس کلی زندگی در این شهر مشابه زندگی در شهر نیویورک است و همچنین تورنتو محبوب ترین مقصد مهاجران است. شهر تورنتو، یک شهر جهانی و مرکز تجارت، کسب و کار، امور مالی، هنر و فرهنگ است و به عنوان یکی از چند فرهنگی ترین و بین المللی ترین شهر های جهان شناخته شده است.
 
بیشتر مردمان این شهر بیش از 10.000 سال است که از طریق سفر به این کشور آمدند و در منطقه تورنتو که در فلاتی پهناور و شیب دار با رودخانه ها، دره های عمیق و جنگل سر سبز واقع شده است، سکونت کرده اند. پس از جدال وسیع بر سر خرید تورنتو، میسی ساگا (Mississauga) این منطقه را به تاج بریتانیایی واگذار کرد. سپس بریتانیا، شهر یورک را در سال 1793 تأسیس کرد و بعد آن را به عنوان پایتخت کانادای بالا معرفی کرد. در طول جنگ 1812، این شهر محل جنگ یورک بود و خسارات سنگینی به آن توسط نیروهای ایالات متحده متحمل شد. یورک در سال 1834 به عنوان شهر تورنتو نامگذاری شد. سپس در سال 1867 در طی کنفدراسیون کانادا، این شهر به عنوان مرکز استان انتاریو تعیین شد. 
 
اروپایی ها اولین کسانی بودند که در این شهر سکونت کردند که این موضوع در اواسط سال های 1700 میلادی با ساخت یک قلعه فرانسوی در نزدیکی زمین های نمایشگاه امروز شروع شد که به ندرت شلوغ بود، تا این که در سال 1793 شروع به رشد کرد. بعدها در قرن نوزدهم، با رشد شهر، تورنتو به عنوان کانون اقتصادی و فرهنگی کانادا تبدیل شد. تورنتو در دهه های اخیر به خاطر سیاست های مهاجرت لیبرال کشور در دهه 1960 و اقتصاد قوی منطقه به یکی از شهر های متنوع در فرهنگ و قومیت در جهان تبدیل شد. بیش از 80 قومیت معرفی شد و بیش از نیمی از ساکنان این شهر در خارج از کانادا متولد شده اند.
 
تورنتو (Toronto)
 
تنوع جمعیت در شهر تورنتو، منعکس کننده نقش فعلی و تاریخی خود به عنوان یک مقصد مهم برای مهاجران کانادا است. بیش از 200 نوع نژاد متفاوت در میان ساکنان این شهر قرار دارند. با این وجود، اکثریت ساکنان تورنتو به زبان انگلیسی صحبت می کنند و البته از این موضوع نباید غافل شد که بیش از 160 زبان دیگر نیز در این شهر صحبت می شود. از نظر مذهب نیز دین بیش از نیمی از مردم شهر مسیحیت است که بیشترین آن ها کاتولیک هستند. بعد از مسیحیت حدود 24% مردم دینی ندارند و حدود 8% مردم مسلمان هستند.
تورنتو یکی از مراکز برجسته موسیقی، تئاتر، تولید تصاویر متحرک و تولید تلویزیون و همچنین مقر اصلی شبکه های عمده ملی و رسانه های عمومی کانادا است. همچنین مؤسسات فرهنگی متنوع که شامل موزه ها و گالری های متعدد، رویداد های عمومی و جشنواره ها، مناطق تفریحی، سایت های تاریخی ملی و فعالیت های ورزشی است در این شهر قرار دارند که سالانه باعث جذب بیش از 25 میلیون گردشگر می شوند. تورنتو به خاطر داشتن بسیاری از آسمان خراش ها و ساختمان های بلندش به خصوص بلندترین ساختمان آن در  Western Hemisphere که به برج سی ان مشهور است شناخته شده است.
 
شهر تورنتو، خانه بورس اوراق بهادار تورنتو، مرکز پنج بانک بزرگ کانادا و بسیاری از شرکت های بزرگ کانادایی و چند ملیتی است. از نظر اقتصادی این شهر با داشتن تخصص در زمینه های تکنولوژی، طراحی، خدمات مالی، نوآوری های زیست محیطی، تحصیلی، هنر ها، زمینه مد، کسب و کار، خدمات تجاری، علوم انسانی، خدمات غذایی و گردشگری در رده عالی قرار گرفته است.
 
از نظر گردشگری، جاذبه های فراوانی در زمینه های مختلف در این شهر قرار دارد که در این جا به اختصار به آن ها اشاره می شود: موزه سلطنتی انتاریو، یک موزه فرهنگ جهانی و تاریخ طبیعی است. باغ وحش تورنتو، خانه بیش از 5000 حیوان است که بیش از 460 گونه متفاوت را به نمایش گذاشته است. گالری هنر انتاریو شامل مجموعه ای بزرگ از آثار هنری کانادایی، اروپایی، آفریقایی و هنرهای معاصر است و همچنین نمایشگاه هایی از موزه ها و گالری های سراسر جهان در این محل برگزار می شود. موزه هنری سرامیک گاردینر، تنها موزه ای است که در کانادا به طور کامل به سرامیک اختصاص دارد و دارای بیش از 2900 اثر سرامیکی از آسیا، آمریکا و اروپا است. این شهر همچنین دارای مرکز علمی انتاریو، موزه کفش باتا (Bata) و موزه نساجی کانادا است.
 
منبع: کنپارس تراول