مکانها و بناهای تاریخی استانبول

تور استانبول- یکی از این مکانهای تاریخی میدان اسب دوانی باستانی است که در مقابل مسجد آبی (سلطان احمد) قرار گرفته است. این میدان در دوران بیزانس محل برگزاری مسابقات ارابه رانی بوده است.از این مکان امروزه با نام محله سلطان احمد یاد می شود و علت نامگذاری آن به این نام وجود مسجد سلطان در این منطقه می باشد. از میان بناهائی که در گذشته در این مکان وجود داشت ، امروزه فقط ستون هرمی شکل تئودوسیوس ، ستون سنگ مار و ستون کنستانتین باقی مانده است.
امروزه در اطراف ستونهای هرمی شکل تئودوسیوس ، ستون سنگ مار و ستون کنستانتین و به تعبیری در قسمت جنوب غربی آن بقایای دیوارهای میدان اسب دوانی را می توان به وضوح مشاهده نمود. علاوه براین مکانها خانه های چوبی موجود در محله سوئوک چشمه نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در حالیکه بعضی از این خانه ها بعنوان هتلهای کوچک اجاره داده می شوند یکی از این خانه ها در حکم یکی از جالبترین کتابخانه های شهر استانبول تلقی می گردد.
مخزن آب احمد سوم که در سال 1729 ساخته شد یکی دیگر از دیدنیهای شهر استانبول است. این مخزن در قسمت ورودی کاخ توپ کاپی قرار دارد. در این مکان برای رفع عطش شیرهای آب نصب گردیده است. این چشمه آبهای رایگان نمونه ای از آخرین شیوه های معماری اعمال شده از طرف عثمانیها است
برج بیازیت:
این برج در سال 1828 توسط سلطان محمود دوم با طول 85 متر و با هدف اطفاء حریق ساخته شد. این برج امروزه داخل محوطه دانشگاه استانبول قرار گرفته است.

کانال آب بز دغان:
که در سال 368 بعد از میلاد ساخته شد. از این کانال در دوران بیزانس و در دوران عثمانیها برای تا مین آب کاخها استفاده می گردیده است. امروزه از میان قسمتهائی از طاقهای به ردیف قرار گرفته این کانال بزرگراه اصلی می گذرد. این بزرگراه در قسمت قدیمی شهر قرار گرفته است.
زمانی دیوارهای شهر استانبول در حکم سنگری غیر قابل نفوذ به شمار می آمده است. این دیوار به طول 7 کیلومتر از دریای مرمره تا Golden Horn امتداد می یابد. اخیراً این دیوار مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. این دیوار به جای مانده از زمان امپراطوری تئود و سیوس دوم که در قرن پنج میلادی می زیسته از طرف unesco (یونسکو) در لیست میراث فرهنگی موجود در جهان قرار گرفته است.

برج گالاتا:
این برج 62 متری در سال 1348 بنا نهاده شد. به هنگام غروب آفتاب از بالای این برج منظره زیبائی از تنگه بسفر در زیر پاهای خود خواهید دید. ضمن اینکه شما می توانید از رستورانها و کلوپهای شبانه نزدیک به این محل هم دیدن کرده و لذت ببرید.
کیزکولسی (برج دختر):
یکی از رمانتیک ترین مکانهای استانبول به شمار می آید. این برج در قسمت ورودی خلیج استانبول قرار دارد. علیرغم اینکه این برج در قرن دوازدهم ساخته شده اما ساختمان کنونی آن متعلق به قرن 18 میلادی می باشد.