برای مهاجرت به منابع معتبر مراجعه کنید

در بخش اول يعني فاز تحقيقات مهاجرت به کانادا سعي کنيد در خصوص موارد زير کسب اطلاع کنيد.

خود را بشناسيد: مهاجرت بيشتر به کار کساني مي آيد که با تغيير ميانه خوبي دارند. مثلا از خوردن غذاهايي جديد، ديدن مکان هاي جديد، نشست و برخاست با آدم هاي متفاوت و امثال آن لذت مي برند. از خود بپرسيد و تحقيق کنيد که چقدر از نظر روحي با مهاجرت سازگاري داريد. آيا مي توانيد به راحتي در ميان آدم هايي زندگي کنيد که با شما متفاوتند؟
آشنايي با کشور کانادا (جغرافيا، تاريخ، فرهنگ مردم، وضعيت اقتصادي و …): هدف وبلاگ حاضر اين است که در اين خصوص در خدمت شما باشد. سعي من بر اين است که تا مي توانم کانادا را از جنبه هاي مختلف به شما معرفي کنم. علاوه بر اين وبلاگ مي توانيد به ساير منابع آنلاين مراجعه کنيد تا ديدي مناسب از کانادا داشته باشيد. اگر تصويري که در ذهن شما شکل مي گيرد، آن نيست که آرزو داشتيد، يا بيشتر تحقيق کنيد و يا از مهاجرت منصرف شويد. چرا بايد به کاري دست بزنيد که در نهايت حاصلش دلخواه شما نيست. آن هم در خصوص کانادا که صدها هزار نفر در صف مهاجرت آن قرار گرفته اند و خيلي از آنها آرزويي را در سر دارند که شما نداريد.
مقايسه کانادا با ساير کشورها: منظور از ساير کشورها آنهايي است که راه مهاجرتشان به روي شما باز است. خوشبختانه خيلي از ايراني ها گزينه هاي زيادي ندارند (معمولا فقط کانادا و استراليا گزينه هاي شماست). مي گويم خوشبختانه چون مجبور نيستيد در خصوص کشورهاي متعددي تحقيق کنيد. توجه داشته باشيد که من نمي توانم مبناي خوبي براي مقايسه کانادا و استراليا باشم. همين طور کسي که در استراليا زندگي مي کند نمي تواند به درستي اين مقايسه را انجام دهد. اگر موردي استثنايي بود که در هر دو کشور زندگي کرده بود، مي توانيد از وي سوال کنيد. در ضمن خودتان مستقيما وبلاگ ها و وب سايت هاي مربوط به کشورهايي که مي توانيد براي مهاجرت انتخاب کنيد را مطالعه نماييد و سعي کنيد از اين طريق مقايسه انجام دهيد.
فرآيند مهاجرت: در خصوص فرآيند مهاجرت تحقيق کنيد و راه هاي مختلف را بسنجيد. بهترين منبع در اين خصوص وبسايت اداره مهاجرت کاناداست. متاسفانه بيشتر نوشته هاي اين وبسايت به زبان انگليسي و فرانسه است. اگر يکي از اين دو زبان را ندانيد، به مشکل مي خوريد. راه ديگر آن است که با يک مشاور رسمي مهاجرت مشورت کنيد. معمولا مشاورين قبل از بستن قرارداد از شما پولي دريافت نمي کنند. بنابراين سعي کنيد چند مشاور مطمئن پيدا کنيد و از آنها کسب اطلاع فرماييد. چون در اين مرحله هنوز تصميم نهايي خود را نگرفته ايد سعي کنيد پاي هيچ قراردادي را امضا ننمايد.
مسايل بعد از مهاجرت: اين وبلاگ و همين طور وبسايت اداره مهاجرت اطلاعات مختلفي در خصوص مسايل بعد از مهاجرت ارائه مي کنند. حتما با آنها آگاه شويد. بخصوص، چند هفته اول ورود بسيار مهم است. آقاي شامبياتي که از نويسندگان اين وبلاگ هستند بنده را در اين زمينه ياري کرده اند و تا به حال چند مطلب نوشته اند. اميدوارم ايشان اين کار را ادامه بدهند. من هم سعي مي کنم هر از چندگاهي در اين خصوص بنويسم.
بعد از پايان فاز اول يعني تحقيقات، مي توانيد تصميم بگيريد که آيا مايل به مهاجرت به کانادا هستيد يا خير. اگر پاسخ مثبت بود ادامه دهيد و اگر خير به نظر من بهتر است به دنبال مهاجرت نباشيد. در ضمن حتي المقدور به خاطر اينکه از چيزي خوشتان نمي آيد چيز ديگري را انتخاب نکنيد. به عبارت ديگر حتي المقدور کانادا را به اين دليل انتخاب نکنيد که از محل فعلي زندگي تان ناراضي هستيد. نمي گويم اين اشتباه بزرگي است ولي خيلي هم روش درستي نيست.

نکته آخر و مهم اينکه از همان ابتداي کار تا مي توانيد زبان انگليسي يا فرانسه بخوانيد. هرچه بيشتر زبان بدانيد برايتان بهتر است. بسياري از شکست هاي مهاجران به کانادا به خاطر عدم تسلط به يکي از زبان هاي رسمي کاناداست. خودتان را گول نزنيد که در کانادا انگليسي ياد خواهيد گرفت. اين بزرگترين اشتباه است. من در نوشته هاي متعددي در اين خصوص نوشته ام. براي مثال مي توانيد به “رمز موفقيت مهاجر” و “اهميت دانستن زبان رسمي کانادا پيش از ورود به اين کشور” مراجعه فرماييد.