مدارک لازم برای دانشگاه های امریکا

ريز نمرات (Transcript)

معمولا دو تا سه نسخه رسمي از ريزنمرات تمام دانشگاههايي که قبلا رفته ايد لازم است. لازم است که کارنامه ها را در پاکت هاي مهر و موم شده بفرستيد که اين مهر و موم بايد توسط دانشگاه مربوطه انجام شود. اگر اصل کارنامه به فارسي است مي بايست ترجمه رسمي آن را هم همراه با نسخه اصلي در پاکت گذاشته و مهر و موم کنيد. براي دانشجوياني که در سال آخر تحصيل هستند و يا کارنامه شان هنوز آزاد نشده براي مراحل مقدماتي پذيرش گرفتن احتمالا فرستادن نسخه غير رسمي کارنامه که همراه با گواهي از رييس دانشکده يا آموزش که مبتني بر صحت مندرجات کارنامه باشد کفايت ميکند.اما بايد توجه کنيد که در صورت پذيرش گرفتن دانشگاه مقصد يک نسخه از کارنامه رسمي شما را درخواست خواهد کرد. براي گرفتن کپي رسمي کارنامه معمولا مدرک تحصيلي بايد آزاد شده باشد يا به اصطلاح خريداري شود. اين به اين معني است که شما هيچ بدهي به دانشگاه و وزارت علوم نداريد. مهاجرت به آمريکا

* فرم هاي تقاضا (Application Forms)

فرم‌هاي تقاضا معمولا حاوي سئوالات کلي در مورد متقاضي (Applicant) هستند. بسيار مهم است که اين فرم‌ها دقيق و کامل پر شوند. تا زماني که اين فرم‌ها را کامل نکنيد و نفرستيد بررسي تقاضاي شما به جريان نخواهد افتاد. معمولا اکثر دانشگاه‌ها اين فرمها را به صورت آنلاين در دسترس دارند که کار شما را راحت تر خواهد کرد.

* توصيه نامه ها (Recommendation Letters)

توصيه‌نامه ها بخش خيلي مهمي از پرونده شما هستند. اين توصيه‌نامه ها بايد توسط استاداني که رابطه دانشگاهي يا حرفه اي با شما داشته اند نوشته شود. دانشگاه‌ها معمولا دو يا سه توصيه نامه درخواست ميکنند. اين توصيه‌نامه‌ها را براي پرکردن به افرادي بدهيد که شما را خوب ميشناسند (از لحاظ علمي يا کاري) و مطمئن هستيد که درباره شما مطالب خوبي خواهند نوشت و مهارت‌ها و محسنات شما را گوشزد خواهند کرد. در نامه بايد تشريح شده باشد که شخص توصيه‌کننده چه مدت است که شما را ميشناسد، فکر ميکند که قابليت‌هاي شما کدام هستند، و چرا شما شايستگي داريد که از دانشگاه مقصد پذيرش/کمک مالي بگيريد. توجه داشته باشيد که توصيه نامه بايد نشان بدهد که فرد توصيه کننده شما را خيلي خوب ميشناسد. فراموش نکنيد که کميته پذيرش(Admission Committee) مخصوصا ميخواهد بداند که چرا شما براي اين دانشگاه/رشته مناسب هستيد. اين نکته مخصوصا براي متقاضيان مدرک دکترا مهم است.

* مرامنامه (Statement of Purpose)

اين بخش احتمالا سخت‌ترين بخش پرونده شما خواهد بود.در اين قسمت شما تشريح خواهيد کرد که چه کسي هستيد، چه پيشينه علمي و کاري داريد، چرا علاقمنديد که در اين دانشگاه و رشته بخصوص ادامه تحصيل دهيد، و ديدگاه و هدفتان در باره آينده بعد از تحصيل چيست.به بيان ديگر شما عملا مي خواهيد کميته پذيرش را ترغيب و قانع کنيد که شما را به خيلي از متقاضيان ديگر ترجيح بدهند. نوشته شما بايد به روشني توضيح دهد که براي چه رشته‌اي تقاضا ميکنيد، انگيزه شما چيست، چه چيزي ميخواهيد به دست بياوريد، و چگونه ميتوانيد براي دانشگاه مقصد و محيط علمي آن مثمر ثمر باشيد.

* .C.V

يکي از موثرترين و مهمترين ابزار براي بدست آوردن موقعيت هاي تحصيلي در آمريکا، ايجاد ارتباط موثر است. به همين علت تهيه يک C.V خوب در کسب پذيرش يک دانشگاه بسيار موثر است. بعضي از دانشگاهها دانشجويان را ملزم مي کنند که يک فرم استاندارد C.V مخصوص دانشگاه را پر کنند. با اين حال در بيشتر موارد اين به خود متقاضي بر مي گردد که چگونه يک C.V را تهيه کند. يکي از نکته هاي کليدي در تهيه C.V اين است که اگر متقاضي در پي کسب موقعيت تحصيلي است بايد سوابق تحصيلي و تحقيقاتي خود را در صفحه اول ارائه دهد. اما در صورتي که C.V براي کسب موقعيت شغلي است - که در اين حال معمولاً به آن رزومه (Resume) مي گويند – لازم است که اول به تجربيات کاري اشاره شود. معمولاً C.V از 2-3 صفحه بيشتر نيست. وقتي که با استادي مکاتبه مي کنيد چيزي که براي معرفي بيشتر خود براي او مي فرستيد .C.V است. بسياري از دانشگاهها هم را جزو يکي از مدارکي قرار مي دهند که بايد براي کميته تحصيلات تکميلي دانشگاه فرستاده شود. بهتر است که C.V به فرمت pdf يا rtf تبديل شود چون در اين صورت امکان باز شدن فايل شما توسط اغلب سيستمها وجود دارد و از طرف ديگر فايل تهيه شده با همان "تنظيمات صفحه اي" مورد نظر شما پرينت خواهد شد. بعضي ها هم اعتقاد دارند که فرمت pdf رسمي تر است.

* امتحانات استاندارد (GRE ,TOEFL , ...)

تعداد زيادي از دانشگاههاي آمريکا TOEFL را به IELTS ترجيح مي دهند و اکثريت قريب به اتفاق دانشگاههاي سطح بالاي آمريکا نمره IELTS را قبول نمي کنند. بنابراين اگر کسي بطور همزمان در حال تقاضا دادن براي چند کشور مختلف است، بايد اطلاعات لازم براي مدرک زبان مورد قبول هر دانشگاه را کسب کند.

علاوه بر امتحان تافل شما ممکن است لازم باشد که در امتحانات ديگري هم که اصطلاحا به آنها امتحانات استاندارد (Standardized tests) گفته مي‌شود شرکت کنيد. به عنوان مثال دانشجويان رشته‌هاي مهندسي و علوم بايد امتحان GRE عمومي (GRE General) و دانشجويان رشته‌هاي مديريت (MBA=Master of Business Administration) بايد امتحان GMAT را بدهند. بعضي از رشته‌هاي علوم علاوه بر امتحان عمومي GRE شايد لازم باشد که بخش هاي مربوط به رشته خودشان (GRE Subject) را هم بگذرانند. اين امتحانات معمولا از تافل سخت‌تر هستند چون براي تمام دانشجويان متقاضي (و نه فقط خارجي‌ها) طراحي مي‌شوند و دانشجويان آمريکايي هم بايد در آنها نمره حد نصاب را کسب کنند.