اطلاعات عمومی ترکیه

ترکيه (به ترکي استانبولي: Türkiye) با نام رسمي جمهوري ترکيه (Türkiye Cumhuriyeti)، نقطه تلاقي دو قاره مهم آسيا و اروپايي مي باشد. ترکيه در جنوب شرقي اروپا و جنوب غربي آسيا واقع شده است و بين ?/?? و ?? درجه عرض شمالي و ?? و ?? درجه طول شرقي در نيمکره شمالي قرار گرفته است ، سرزمين ترکيه بصورت مستطيلي قابل تصور است که طول آن از شرق تا غرب ???? کيلومتر و عرض آن بطور متوسط ??? کيلومتر مي باشد. ترکيه از سه طرف به وسيله دريا احاطه شده است. از وسعت ترکيه با ???/??? کيلومتر مربع مساحت (کمتر از نصف مساحت ايران) سي و پنجمين کشور جهان محسوب مي گردد. ترکيه دو همسايه اروپايي و شش همسايه آسياي دارد. از شمال با کشورهاي مشترک المنافع با ??? کيلومتر ، در شرق با جمهوري اسلامي ايران ??? کيلومتر ، با عراق ??? کيلومتر در جنوب با سوريه ??? کيلومتر در قسمت غربي با يونان ??? کيلومتر با بلغارستان ??? کيلومتر مرزهاي مشترک دارد.
ترکيه کشوري کوهستاني و پرباران است. ترکيه با قرار گرفتن در يکي از حسّاس‌ترين مناطق جهان، داراي موقعيّت جغرافيايي راهبردي و بسيار خوبي است و گذرگاه آسيا و اروپا به حساب مي‌آيد و کشورهاي بسياري، به ويژه ايران از خاک ترکيه براي ترانزيت کالا و انرژي استفاده مي‌کنند.سواحل شمال، جنوب و غرب ترکيه، داراي آب و هواي مديترانه با زمستانهاي کوتاه و معتدل، وتابستانهاي گرم و طولاني است. قسمتهاي مرکزي ترکيه، خشک ولم يزرع بوده و ميانگين بارش سالانه آن، کمتر از ?? سانتي متر است. علاوه بر دامپروري، کشاورزي نيز درآن معمول است و تنباکو، کتان، زيتون، چغندر قند و مرکبات مهمترين محصولات کشاورزي اين کشور است. مهمترين محصولات صادراتي اين کشور پوشاک، مواد غذايي، منسوجات و تجهيزات حمل و نقل است.
شرکاي تجاري در صادرات ترکيه را کشورهاي آلمان ???? درصد، انگليس ? درصد، ايتاليا ??? درصد، آمريکا ? درصد، فرانسه ??? درصد و اسپانيا ??? درصد تشکيل مي‌دهد.
مهمترين محصولات وارداتي اين کشور ماشين‌آلات، مواد شيميايي، سوخت و تجهيزات حمل و نقل است. مهمترين شرکاي تجاري ترکيه در واردات روسيه ???? درصد، آلمان ???? درصد، چين ??? درصد، ايتاليا ??? درصد، فرانسه ??? درصد، آمريکا ??? درصد و ايران ? درصد است.
ترکيه حدود ?? ميليون تن (براورد ????) جمعيت دارد، که حدوداً ?? درصد مردم سني و ?? تا ?? درصد هم علوي هستند. با اين که حکومت ترکيه لائيک است ولي بسياري از مردم هنوز به دين اسلام پايبند هستند و عيد فطر و عيد قربان در اين کشور تعطيل رسمي است. همچنين در ترکيه حدود ?? درصد مردم ترک و ?? درصد نيز کرد هستند که بيش تر در جنوب خاور کشور زندگي مي‌کنند امّا به تدريج با مهاجرت در نواحي ديگر مخصوصاً استانبول و آنکارا جمعيت چشمگيري را تشکيل داده اند. تور ترکيه
زبان رسمي ترکيه، ترکي (استانبولي) است که در گذشته با خط عربي (عثماني) نوشته مي‌شد و از زمان تشکيل جمهوري ترکيه توسط آتاتورک در سال ???? هجري خورشيدي (????) با خط لاتين نوشته مي‌شود. ترکيه در ميانه دو فرهنگ شرقي و غربي است. اين کشور از نظر علمي و دانشگاهي در سطح بالايي قرار دارد. ترکيه با نام امپراتوري عثماني در چند سد? گذشته، بخش هاي بزرگي از خاورميانه و جنوب خاوري اروپا را در دست داشت. تا اينکه پس از جنگ جهاني اول و فروپاشي امپراتوري عثماني، جمهوري ترکيه به رهبري مصطفي کمال پاشا آتاتورک در سال ???? (????) تاسيس شد.