تازه واردین به کانادا و اعتبار بانکی

با توجه به اینکه سیستم کارت اعتباری و اعتبار مالی در ایران با کانادا بسیار متفاوت بوده و در بدو ورود برای بسیاری از تازه واردین در زمینه اعتبار و نحوه ارزیابی اعتبار افراد در سیستم مالی و بانکی کانادا، سوالات زیادی پیش می آید، برآن شدیم تا در ضمن این مقاله توضیحی اجمالی در مورد سیستم اعتبار مالی کانادا را برای شما عزیزان ارایه کنیم.
اولین سوالی که برای بسیاری از عزیزان پیش می آید این است که اعتبار چیست؟ اعتبار در حقیقت توافقی است ضمنی بین وام گیرنده و وام دهنده مبنی بر امکان دسترسی به منابع مالی و در مقابل، باز پرداخت در تاریخی دیرتر. انواع متداول پرداخت اعتباری شامل مواردی از قبیل، وام های اقساطی برای خرید های بزرگ مانند: خرید خانه و یا ماشین، همچنین اعطای اعتبارات گردان از جمله کارت های اعتباری (Credit Cards) و خطوط اعتباری(Line of Credit) است.

این سیستم اعتباری به دو گروه عمده تقسیم میشود:
اعتبارتضمین شده که در آن وام گیرنده یک بخش از داراییهای شخصی خود مثل سپرده سرمایه گذاری و یا خانه را به عنوان وثیقه تضمین برگشت مبلغ وام گرفته شده، به امانت نزد وام دهنده می گذارد. در مورد تازه واردین در بسیاری از موارد بانکهای کانادایی در مقابل اعطای کارت اعتباری به تازه وارد، مبلغی را به عنوان وثیقه در حساب متقاضی نگه می دارند که این مبلغ در حقیقت معادل میزان اعتبار کارت اعتباری خواهد بود. نوع دوم اعتبار، اعتبار بدون تضمین است که در این نوع نیازی به وثیقه گذاشتن نیست. به دلیل مسئله تضمین که موجب کاهش خطر عدم پرداخت برای وام دهنده است، اعتبارات تضمینی معمولا نرخ بهره کمتر و مبلغ اعتبار بالا تری خواهند داشت.

هزینه های اعتباری
جهت پوشش دادن ریسک و هزینه های مرتبط با اعطای اعتبار، وام دهنده هزینه خدمات ارایه شده و یا بهره از وام گیرنده اخذ می کند. میزان بهره تعیین شده، بستگی به موارد متعددی داشته از قبیل: نرخ بهره بانکی ، نوع وام/اعتبار درخواستی ،مبلغ وام/اعتبار مورد نظر و مدت زمان باز پرداخت وام و یا اعتبار است .
از مهمترین دغدغه های وام دهنده خوش اعتباری وام گیرنده و یا توانایی وام گیرنده در بازپرداخت می باشد. قبل از اعطای هرگونه اعتبار، بانکها و موسسات مالی- اعتباری به دقت میزان درآمد، میزان بدهی و سابقه ی باز پرداخت شما را مورد برسی قرار میدهند.

چرا از اعتبار و یا کارت اعتباری استفاده می کنید؟
دسترسی به اعتبار، پرداخت نقدی یکجا برای مبالغ بالارا کاهش می دهد ، این امر به شما اجازه می دهد تا هزینه زندگی را درطول مدت پرداخت کنید. استفاده از خطوط اعتباری و یا کارتهای اعتباری امکان خرید اقلام عمده ای مثل مسکن و اتومبیل را برای بسیاری از کاناداییها ممکن می سازد، حتی برای آن دسته که از پس انداز بانکی خوبی برخوردارند. همچنین استفاده از اعتبار، آسان، امن و قابل مدیریت بوده، البته اگر شما تعهدات خود نسبت به بازپرداخت به موقع مبلغ وام گرفته شده را به انجام برسانید.

حفظ اعتبار خوب
ایجاد و حفظ اعتبار خوب در زمان استفاده از آن برای خریدهای عمده، ضروری است. توصیه می کنیم که حتما نسبت به حفظ اعتبار قوی با احترام گذاشتن به تعهدات قرارداد، نهایت تلاش خود را به کار گیرید . عدم پرداخت به موقع ، پرداخت دیرتر و یا استفاده بیشتر از مبلغ اعتبار تعیین شده، تاثیر منفی بر روی سابقه اعتباری شما و قابلیت شما برای اخذ اعتبار و یا وام در آینده، خواهد داشت.

رتبه بندی اعتباری چیست؟
در کانادا، دو سازمان سنجش اعتبار بزرگ به نامهای (Equifax و TransUnion) وجود دارند که کار آنها کنترل رتبه بندی اعتبار افراد می باشد. رتبه اعتباری بالا به وام دهندگان بالقوه نشان می دهد که شما قادر به پرداخت صورت حسابهای ماهیانه خود از قبیل قبوض تلفن، کاناهای تلویزیونی و برق و آب خود و بازپرداخت وام به موقع هستید. وام دهندگان رتبه بندی اعتباری شما را جهت تصمیم گیری برای اعطای وام و میزان وام چک خواهند کرد. شما حق دارید که بدانید چه اطلاعاتی در فایل های اعتباری شما ثبت شده و می توانید با تماس با یکی از این دو موسسه یک نسخه رایگان از رتبه بندی اعتباری ذکر شده را دریافت کنید.