۱۰ شهر جادویی کشور ترکیه

سفر به ترکيه با شهرهاي غرق در تاريخ، سواحل دلربا و مناظر ديدني‌اش تعطيلات شگفت‌انگيزي را رقم خواهد زد. از ويرانه‌هاي باستاني‌اش گرفته تا استراحتگاه‌هاي لوکس ساحلي درياي اژه، تنوع بي‌نظير جاذبه‌هاي گردشگري، ترکيه خسته‌ترين مسافران را هم به وجد مي‌آورد. تور آنتاليا
استانبول پايتخت ديرين امپراتوري‌هاي روم و عثماني، جاذبه‌هاي منحصربه‌فردي براي هر گردشگري دارد اما امکان ديدني اسرارآميز ترکيه بيش از اين‌ها است. در ادامه به زيباترين مقاصد گردشگري اين کشور نگاهي مي‌اندازيم.

??. آنکارا
آنکارا پايتخت پهناور ترکيه، از ساختمان‌هاي مدرن شهري، نهادهاي دولتي و شرکت‌هاي تجاري گرفته تا دانشگاه‌ها و سفارت‌خانه‌هاي خارجي را در خود جاي‌داده است. شاهراه ارتباطي و قطب حمل‌ونقل ترکيه که دقيقا در مرکز کشور و فلات آناتولي قرار گرفته و راه را براي دسترسي مسافران به ساير مناطق مهم ترکيه هموار مي‌کند. شهري که با موزه‌هاي متعدد از جمله موزه تمدن‌هاي آناتولي حس پويايي هنر و فرهنگ را به فضاي شهري‌اش القا مي‌کند.

?. ماردين
نشسته بر تپه استراتژيک مشرف به دشت‌هاي بين‌النهرين، مرکز استان ماردين در جنوب شرقي ترکيه واقع شده است. از قديمي‌ترين شهرهاي اين سرزمين که بيشتر از همه بدليل تنوع فرهنگي و ساختمان‌هاي سنگي بنا شده بر سرتاسر تپه‌اش شناخته مي‌شود.

?. قونيه
قونيه از قديمي‌ترين شهرهاي جهان که سماع دراويش و معماري بي‌نظير سلجوقي آنرا متمايز ساخته، شهري بزرگ که در فلات مرکزي آناتولي قرار گرفته است. قرن ?? و ??ام ميلادي قونيه را به چشم پايتخت سلسله سلجوقي ديده‌ است. ويرانه‌هاي به جاي مانده از قصر سلجوقي و مسجد علاءالدين هم‌چون ساير بناهاي باقي مانده از آن عصر قابل تحسين‌ هستند.

?. آنتاليا
در امتداد خط‌ ساحلي زيباي مديترانه شهري بزرگ و پرجنب و جوش با هتل‌ها، استراحت‌گاه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌هاي متعدد به گردشگران خوش‌آمد مي‌گويد. مناظر ديدني و جذاب شهر در قاب سواحل پر زرق و برق و کوه‌هاي سرسبز نقاشي‌ شده با آثار باستاني نمايان است. از شنا و قايقراني گرفته تا کوه‌نوردي و گشت‌وگذار آنتاليا براي هر سليقه‌اي پيشنهاد منحصر بفردي دارد.

?.مارماريس
مارماريس منظره‌اي شگفت‌انگيز از کوه‌هاي پوشيده از کاج، آب‌هاي فيروزه‌اي، سواحلي با شن‌هاي سفيد و معماري‌هاي تاريخي است. اين بندر کروز واقع شده در ساحل جنوب غربي ترکيه با فرصت‌هاي استثنايي براي گشت و گذار، ورزش‌هاي آبي، ماجراجويي و غذاهاي متنوع، بهشت گردشگران محسوب مي‌شود.

?.سيده (Side)
بندر مهم در پام فيليا باستاني که در قرن چهارم پيش از ميلاد مسيح توسط اسکندر مقدوني اشغال شد تلفيقي از ويرانه‌هاي کلاسيک و اقامتگاه‌هاي تفريحي مدرن مشرف بر سواحلي با شن‌هاي سفيد است که امروزه آنرا به شهري ديدني بدل کرده‌ است. سيده که در شبه جزيره‌اي کوچک واقع شده، گشت و گذارهاي فوق‌العاده، غذاهاي متنوع و گذراندن اوقات خوش شبانه را پيشنهاد مي‌دهد. جاذبه شگفت‌انگيز اين شهر، سايت کاوش‌هاي باستان‌شناسي از ويرانه‌هاي يونان و روم‌باستان است که شامل يک آمفي‌تئاتر عظيم و معابد متعدد مي‌شود .

?. بدروم
بدروم که زماني يکي از هفتگانه جهان بوده در ناحيه جنوبي سواحل درياي اژه در ترکيه واقع شده است. امروزه ويرانه‌هاي باستاني اسرارآميز، سواحل خيره‌کننده و استراحت‌گاه‌هاي صخره‌اي آن مردم سراسر دنيا را به سوي خود جذب مي‌کند. سفر به بدروم بدون ديدن قلعه سنت پيتر که به نام قلعه بدروم نيز شناخته مي‌شود کامل نمي‌شود. قلعه سنت پيتر در سال ???? ميلادي توسط شواليه‌هاي رودوس بنا شده و امروزه با کاربري موزه پذيراي گردش‌گران است.

?.افه سوس (Ephesus)
افه سوس قرن اول پيش از ميلاد، يکي از بزرگترين شهرهاي امپراطوري روم‌باستان بود که معبد آرتميس يکي از عجايب هفت‌گانه جهان باستان مايه عظمت آن بود. حفظ ويرانه‌هاي اين شهر در سايت عظيم باستان‌شناسي موجب شده تا افه‌سوس امروزه يکي از محبوب‌ترين جاذبه‌هاي گردش‌گري ترکيه باشد. از جذاب ترين نقاط اين شهر مي‌توان به آمفي‌تئاتر عظيم، معبد هادريان و کتابخانه باشکوه سلسوس که يک بناي دوطبقه حاوي ????? کتيبه است، اشاره کرد.

?.کاپادوکيه (Cappadocia)
کاپادوکيه واقع در آناتولي مرکزي، با چشم‌انداز افسانه‌ايش از صخره‌هاي مخروطي، قارچي‌شکل و قله‌هاي دودکش‌مانندش شناخته‌مي‌شود. فرآيندهاي طبيعي مانند فرسايش زمين و فوران آتشفشان‌ها در عهد باستان موجب شکل‌گيري اين صخره‌هاي حيرت‌انگيز شده‌اند. از هزاران سال پيش، بشر با حفر سنگ‌هاي نرم اين صخره‌ها و ساخت خانه‌ها، کليساها و شهرهاي زيرزميني تغييرات قابل توجهي را در اين چشم‌انداز ايجاد کرده‌است.

?.استانبول
شهري که روزگاري پايتخت امپراطوري روم و عثماني بود، امروزه بزرگترين شهر ترکيه و يکي از بزرگترين شهرهاي جهان است. استانبول که در سرتاسر تنگه باريک ميان آسيا و اروپا واقع‌شده تنها شهر جهان است که به دوقاره تعلق دارد. معماري چشم‌نواز، امکان‌تاريخي، غذاهاي متنوع، مراکز خريد و فضاي اسرارآميز آن همه و همه استانبول را به يکي از مهم‌ترين جاذبه‌هاي گردش‌گري ترکيه بدل‌کرده‌است.

منبع:touropia