جاذبه های گردشگری وارنا

موقعيت جغرافيايي:
در شمال اين کشور جمهوري روماني با مرز مشترک ??? کيلومتر قرار دارد. در غرب با جمهوري‌هاي سابق يوگوسلاوي (صربستان با طول مرز ??? کيلومتر) و (مقدونيه با مرز مشترک ??? کيلومتري) واقع مي‌باشند. در جنوب با کشور يونان هم‌مرز بوده که طول اين سرحد ??? کيلومتر و همچنان کشور ترکيه نيز در بخش جنوبي نقشه? سياسي اين کشور افتاده با مرز مشترک ??? کيلومتر. در شرق جمهوري درياي سياه قرار دارد.شمال کشور تابستان‌هاي گرم و زمستان‌هاي سرد دارد، در حالي که جنوب شرق از آب و هواي مديترانه‌اي برخوردار است. بيشتر اقليم بلغارستان داراي آب و هواي سرد و کوهستاني است و نواحي ساحلي درياي سياه نيز آب و هوايي معتدل و مرطوب دارد. مهمترين رود ماريتسا نام دارد که از رشته کوه‌هاي رودوپ در غرب بلغارستان سرچشمه گرفته و با گذر از مناطق مرکزي کشور راه جنوب را در پيش گرفته و وارد ترکيه مي‌شود و سپس به درياي اژه مي‌ريزد. رود ديگر دانوب نام دارد که در شمال بلغارستان جريان دارد.

بلغارستان (به بلغاري: ????????) کشوري در جنوب شرقي اروپاست. پايتخت آن صوفيه است. جمعيتش بالغ بر 7?249?677 (در سال 2013 ميلادي) نفر است که هر ساله ?? از آن کاسته مي‌شود. بلغارستان بيشترين رشد منفي جمعيت را در جهان دارد.زبان رسمي اين کشور بلغاري و واحد پول آن لِف با واحد جزء استونيکي است. حدود ?? درصد از مردم آن بلغاري‌تبار و بقيه بيشتر ترک و کولي هستند. بلغارستان ??????? کيلومتر مربع مساحت دارد و چهاردهمين کشور بزرگ در اروپا است. در سال ???? به عضويت سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) درآمد و در سال ???? اتحاديه اروپا، درخواست عضويت بلغارستان را در اين اتحاديه پذيرفت و روز عضويت اين کشور در اتحاديه اروپا را ? ژانويه ???? اعلام کرد.مهمترين صادرات آن اسانس گل رز است. همچنين، پوشاک، کفش، آهن و فولاد، ماشين آلات و تجهيزات و سوخت نيز از ديگر صادرات بلغارستان مي‌باشد. جمهوري بلغارستان رسما کشوري سکولار است اما در قانون اساسي آن مسيحيت ارتودکس به عنوان دين سنتي کشور ذکر شده‌است ??? جمعيت پيرو آيين مسيحيت نوع ارتدوکس هستند و ??? جمعيت را مسلمانان تشکيل مي‌دهند و ???? درصد بي‌دين هستند.منطقه امروزي بلغارستان در قديم در قلمرو تراکيه‌اي‌ ها قرار داشت و بعدا يوناني‌ها و رومي‌ها بر اين منطقه چيره شدند. ظهور قوميت بلغار به روزگار امپراتوري اول بلغار در قرون وسطي بازمي‌گردد. منطقه بلغارستان حدود پانصد سال در تصرف عثمانيان قرار داشت (از ???? تا ???? ميلادي).
در اواخر سده نوزدهم، مداخله روسيه در سرزمين‌هاي امپراتوري عثماني در بالکان منجر به تشکيل کشور خودمختار بلغاري در ???? گشت. بلغارستان تا سال ???? شاهزاده‌نشين و تا ???? پادشاهي مستقلي بود. با اين حال، مرزهايي که در کنفرانس برلين (????) تعيين شده بود، بلغارها را راضي نکرد و براي به دست آوردن زمين‌هايي که برپايه پيمان سن استفانو (????) به آنان وعده داده بودند پنج بار وارد جنگ شدند.
بلغارستان که در دو جنگ اول (???? و ????) پيروز گشت در جنگ نهايي بالکان (????) و دو جنگ جهاني (???? تا ???? و ????) مغلوب شد و سرزمين‌هايي را از دست داد. پس از اشغال کشور به دست ارتش سرخ (????) رژيمي کمونيستي برقرار و پادشاه تبعيد شد (????) و به دنبال تظاهرات مردمي در ????، تئودور ژيفوک (زاده ????) رهبر تندروي رژيم را اصلاح‌طلباني برکنار کردند که با وعده انتخابات آزاد، از نقش رهبري حزب کمونيست دست کشيدند. در ژوئن ???? انتخابات آزاد برگزار شد و حزب سوسياليست پيشين به قدرت بازگردانده شد. اين حزب که با مشکلات شديد اقتصادي روبرو بود و نتوانست به تنهايي حکومت کند و در ???? دولتي ائتلافي بدون برتري هيچ حزبي زمام امور را در دست گرفت و سه حزب اصلي روي کار آمده‌اند. تور بلغارستان
از سال ???? بدين سو کشور بلغارستان به ?? استان (منطقه) بخش شده‌است. نام آن‌ها بدين شرح است:
1.استان بلاگووگراد 2.استان بورگاس 3.استان دوبريچ 4.استان گابرووو 5.استان خاسکوو 6.کرجالي 7.استان کيوستنديل 8.استان لووچ 9.استان مونتانا 10.استان پازارجيک 11.استان پرنيک 12.استان پلِون 13.استان پلووديو 14.استان رازگراد 15.استان روسه 16.استان شومن 17.استان سيليسترا 18.استان اسليوِن 19.استان اسموليان 20.استان صوفيه 21.استان منطقه سوفيا 22.استان استارا زاگورا 23.استان تورگوويشته 24.استان وارنا 25.استان وليکو ترنوو 26.استان ويدين 27.استان وراتسا 28.استان يامبو

درباره وارنا :
وارنا پس از سوفيا و پلووديو سومين شهر بزرگ بلغارستان است.اين شهر بر کرانه درياي سياه در نزديکي درياچه وارنا واقع شده و بندر مهمي در بخش شرقي بلغارستان بشمار مي‌رود. اين شهر در 470 کيلومتري شمال شرقي صوفيه قرار دارد و شهر هاي مهم اطراف دوبريخ ، شومن و بورگاس هستند.وارنا،يکي شهرهاي بندري و زيباي کشور بلغارستان است.و با 334?870 نفر جمعيت (سال 2011) بر کرانه درياي سياه در نزديکي درياچه وارنا واقع شده و بندر مهمي در بخش شرقي بلغارستان بشمار مي‌رود. يکي از شهرهاي فعال و در حال توسعه بلغارستان داراي جاده هاي ارتباطي خوب ، هواي عالي و حمل و نقل دريايي و راه آهن است.يک خط قايق برقي که به وسيله سيم از اين طرف رودخانه به آن طرف رودخانه مي رود نيز در وارنا وجود دارد.اين شهر سومين مرکز بزرگ صنعتي بلغارستان است و در امر صنعت کشتيراني ، کشتي سازي و تعميرات کشتي فعال مي باشد. وارنا به عنوان يک تفريگاه ساحلي دريايي شهرت بين المللي دارد.هر ساله بيش از هزاران نفر از اهالي بلغارستان و ديگر کشورها ، تعطيلات خود را در سواحل زيباي شنهاي طلايي golden sands و النا مي گذرانندحداکثر متوسط دماي اين شهر به ?? درجه در ماه آگوست مي‌رسد.در مجموع وارنا يک منطقه اروپايي با جاذبه هاي تفريحي توريستي خوب بوده که با توجه به واقع شدن در اروپاي شرقي نرخ ارزاني دارد .هوا در وارنا از نيمه شهريور کمي رو به سردي مي رود و بهترين ماه براي سفر به وارنا تير و نيمه مرداد مي باشد.
 منبع: دلتابان