سوغات روسیه چیست؟

روسيه يکي از کشورهاي پهناور جهان و همسايه دريايي ايران است، که نيمي از آن در آسيا و نيم ديگر آن در اروپا واقع شده است. روسيه جاذبه‌هاي گردشگري و تاريخي بسياري را در خود جاي داده و هرساله تعداد زيادي گردشگر را از سراسر دنيا به خود جذب مي‌کند. اين روزها يکي از مقصدهاي گردشگران ايراني هم کشور روسيه است. از بزرگ‌ترين دغدغه‌هاي مسافران ايراني در هر سفر، تهيه بهترين سوغات است تا نشان دهند که در اين سفر به ياد نزديکانشان بوده‌اند. در اين مقاله ما با معرفي سوغاتي‌هاي کشور روسيه به شما در شناخت و انتخاب بهتر کمک مي‌کنيم تا از سفر خود لذت بيشتري ببريد. اگرچه روسيه کشور پهناوري است اما شهر مسکو و سن‌پترزبوگ طرفداران بيشتري دارد حتما شما هم با ديدن عکس‌هاي زيبا و ديدني از جاذبه‌هاي گردشگري بي‌نظير و بناهاي تاريخي با شکوه روسيه، به اين فکر افتاده ايد که تور روسيه را رزرو کنيد و براي سفر به اين کشور زيبا و تاريخي برنامه‌ريزي کنيد.  ما در اين مقاله سوغاتي‌هايي را معرفي مي‌کنيم که به‌عنوان سوغات مسکو و سوغات سن پترزبورگ شناخته شده‌اند. از جمله اين موارد عروسک ماتروشکا، جعبه‌هاي طراحي شده، والنکي ، کهربا و خولخوم هستند که در ادامه توضيحاتي درباره‌ي هرکدام مي‌آوريم.
ظروف خولخوم روسيه
ظروف خولخوم روسيه (russian khokhloma)، ظروفي از جنس چوب هستند که زمينه طلايي رنگ دارند و طرح‌هاي زيباي سنتي بر روي آن‌ها ايجاد شده‌اند. براي ايجاد اين رنگ طلايي، سطح ظرف را با ترکيب خاصي مي‌پوشاند و در کوره قرار مي‌دهند. اين ظرف در نهايت رنگ طلايي به خود مي‌گيرد و روي آن با طرح‌هايي مزين مي‌شود. گل، شاخه و دانه‌هاي قرمز رنگ تمشک عناصر سنتي خولخوم هستند. توصيه مي‌کنيم خريد اين ظروف زيبا را به‌عنوان سوغات روسيه از ياد نبريد.از ديگر سوغاتي‌هاي کشور روسيه مي‌توان به سماورهاي تزئيني، لباس، کيف و کفش تهيه شده از پوست، خاويار، شکلات‌هاي روسي، ظروف سنتي، کريستال‌هاي سنتي و اوشانکا (کلاه خز گوشي دار) اشاره کرد.
عروسک ماتروشکا روسيه
عروسک ماتروشکا (russian doll matryoshka) که بابوشکا نام روسي آن‌هاست، از ماتريونا و ماتريوشا به معناي مادربزرگ الهام گرفته‌اند. اين عروسک‌ها مجموعه‌اي از دختراني هستند که لباس گلدار رنگي به تن دارند و همه به يک شکل هستند و تنها در اندازه متفاوت‌اند و به‌صورت تودرتو داخل هم قرارگرفته‌اند. اين نحوه چيدمان جذابيت خاصي براي اين عروسک‌ها پديد آورده است. حدود قرن ?? ميلادي اين عروسک‌ها جايگاه خوبي کسب کردند و به‌عنوان هديه و نماد روسيه شناخته شدند. ساخت دختران چوبي لپ قرمزي يکي از صنايع‌دستي سنتي روسيه بود و امروز هنرمندان معاصر اين هنر را به اشکال ديگر هم تعميم داده‌اند. اين هنر زيبا امروزه به‌عنوان بهترين سوغات مسکو و ديگر شهرهاي توريستي روسيه شناخته مي‌شود.
جعبه‌هاي نقاشي شده روسيه
يکي از بهترين سوغات و هديه‌هايي که مي‌توان از روسيه تهيه کرد، جعبه‌هايي است که با ظرافتي خاص و هنرمندانه طراحي شده‌اند. اغلب طرح‌هاي آن‌ها از داستان‌هاي قديمي اقتباس شده است. اين جعبه‌هاي علاوه بر کاربردهاي بسيار، زيبايي خيره کننده‌اي دارند.
والنکي روسيه
والنکي (russian valenki) يا چکمه نمدي نوعي پاپوش است، که قدمت آن به ???? سال قبل بازمي‌گردد. هدف از ساخت آن براي راه رفتن روي يخ و برف در فصل زمستان بوده است. ابتدا توليد اين چکمه به‌صورت سنتي انجام مي‌شد اما بعدها به‌صورت صنعتي توليد شد. در نوع صنعتي از ترکيبات شيميايي هم استفاده مي‌کنند ولي در نوع سنتي پشم را قالب مي‌زنند. امروزه هم در برخي از کارگاه‌هاي کوچک مي‌توان توليد سنتي اين چکمه‌ها را ديد. چکمه‌هاي نمدي در برابر سرما از پا محافظت مي‌کنند اما ضدآب نيستند و بايد به همراه آن‌ها از کفش‌هاي لاستيکي هم استفاده کرد. ساخت کوچک‌ترين چکمه نمدي جهان يکي از شگفت‌انگيزترين آثاري است که توسط هنرمند روسي به نام لوشا انجام شد، اين چکمه به کمک ذره‌بين قابل ديدن است و اندازه آن حدود يک ميلي‌متر است
کهربا روسيه
کهربا (russian amber) صمغ درختاني است که پس از سال‌ها در زيرآب قرارگرفته و با گذر زماني نزديک به پنجاه سال تبديل به يک ماده سخت مانند سنگ شدند و به آن‌ها کهربا گفته مي‌شود. طبق تحقيقات نمونه‌هاي قديمي اين سنگ ارزشمند، تصويري از گذشته زمين را در اختيار محققين مي‌گذارد با حشرات، گياهان و … که در دام اين صمغ‌ها افتاده‌اند و به‌راحتي در داخل سنگ‌ها ديده مي‌شوند. رنگ اين سنگ زيبا نارنجي طلايي است که جلوه‌ي زيادي دارد. طبق اعتقادات مردم روسيه کهربا علاوه بر زيبايي، خواص بسياري دارد که مهم‌ترين آن‌ها آرامش بخشي، دفع انرژي‌هاي منفي و نشاط‌آور بودن آن است. در مناطق ديگري از جهان نيز اين سنگ وجود دارد اما بزرگ‌ترين معدن آن در روسيه قرار دارد و اين دليلي است بر مرغوبيت و کيفيت کهرباي روسي که مي‌توان به‌عنوان سوغات يا استفاده‌ي شخصي آن را از روسيه تهيه کرد. معمولاً کهربا زينت بخش وسايلي همچون گردنبند، گوشواره، انگشتر و ديگر زيورآلات و برخي ظروف تزئيني تلقي مي‌شودهمچنين يکي از زيباترين آثار هنري که با کهربا درست شده اثر “اتاق کهربا” در سن پترزبورگ روسيه است که براي شاه پروس (فردريک اول) ساخته شد و زماني عنوان هشتمين عجايب جهان را گرفت و در جنگ جهاني دوم به غارت رفت. اين اثر مجموعه‌اي بود که ديواره آن از کهربا، طلا و سنگ‌هاي قيمتي پوشيده شده بود.
روسري و شال روسيه
روسري (russian scarves) همزمان با ورود مسيحيت در کشور روسيه، پديد آمد. کلمه شال هم پس از روسري از زبان فارسي گرفته شد و در روسيه به وجود آمد و به معناي روسري بزرگ که بر روي آن طرح‌هايي از ترکيب عکس شرقي و سنتي ديده مي‌شد. تا مدت‌ها توليد روسري و شال در روسيه به‌صورت سنتي انجام مي‌شد اما بعدها شمايل صنعتي به خود گرفت و همزمان با صنعتي شدن شهرت جهاني يافت. يکي از مشهورترين شهرهاي توليد روسري پاولوفسکي پاساد است. ويژگي روسري‌هاي اين شهر زمينه‌ي سورمه‌اي يا سياه با گل‌هايي به رنگ‌هاي روشن است. اين روسري‌ها علاوه بر کاربرد در فصول سرد به‌عنوان يک هديه‌ي بي‌نظير شناخته شده‌اند و از اين‌رو مي‌تواند يکي از قشنگ‌ترين سوغاتي‌هاي شما از روسيه باشند