با قلعه بلوگرادچیک در بلغارستان آشنا شوید

قلعه‌ي بلوگرادچيک که در کشور بلغارستان واقع شده است، به دليل صخره‌هاي عجيب و متفاوتش از شهرت زيادي برخوردار است. اين قلعه‌ي زيبا که به لحاظ تاريخي و فرهنگي ارزش زيادي دارد، اين روزها به يکي از مهم‌ترين جاذبه‌هاي اين کشور به شمار مي‌رود. در دامنه‌ي شمالي کوه‌هاي بالکان، در نزديکي شهر بلوگرادچيک (Belogradchik) در شمال غربي کشور بلغارستان، قلعه‌ي بلوگرادچيک قرار دارد که به قلعه‌ي کالتو هم مشهور است. اگر قصد خريد تور بلغارستان  را داريد، خواندن اين مطلب را به شما توصيه مي کنيم.اين دژ روي صخره‌هايي تماشايي متعلق به توده‌ي سنگ بلوگرادچيک واقع شده و از ماسه‌سنگ‌هايي با شکل عجيب و صخره‌هاي کنگلومرايي تشکيل مي‌شود که به نظر شبيه انسان و اشيا هستند. ارتفاع برخي از اين صخره‌ها به ??? متر مي‌رسد. آن‌هايي که در پس‌زمينه‌ي قلعه قرار دارند هم، حدود ?? متر ارتفاع دارند.
قدمت قلعه به دوران روم باستان مي‌رسد. در قرون اول تا سوم پس از ميلاد مسيح، رومي‌ها در مناطق جديد امپراطوري شبه‌جزيره‌ي بالکان دست به ساخت جاده‌هاي جديد زدند و همچنين قلعه‌هايي براي نگهباني از آن‌ها به وجود آوردند. ماموريت قلعه‌ي بلوگرادچيک کنترل جاده بود. آن‌ها مرتفع‌ترين بخش قلعه را که سيتادل نام داشت، با استفاده از صخره‌ها به عنوان محافظت طبيعي ايجاد کردند. ديوارهاي مستحکم تنها در بخش شمال غربي و جنوب شرقي قلعه ساخته شدند و ساير بخش‌هاي محوطه توسط صخره‌ها احاطه شده‌اند.
طي قرون متمادي، سلسله‌هاي مختلفي از قلعه استفاده کرده‌اند که بيزانس‌ها يکي از آن‌ها بوده‌اند. در قرن چهاردهم، ايوان استراسيمير، تزار بلغارستان در ويدين، قلعه‌ي قديمي را گسترش داد و پادگان‌هاي مستحکمي را جلوي توده‌هاي صخره‌اي ايجاد کرد. در آن زمان قلعه تبديل به يکي از مهم‌ترين سنگرهاي اين ناحيه شده بود. در پايان اين سده، قلعه‌ي بلوگرادچيک توسط عثماني‌ها تسخير شد که آن را بيشتر توسعه داده و از آن براي سرکوب شورش‌هاي محلي استفاده مي‌کردند. تا قرن ?? همچنان از قلعه‌ي بلوگرادچيک براي مقاصد نظامي و دفاعي استفاده مي‌شد. در سال ???? قلعه‌ي بلوگرادچيک نقشي اساسي در سرکوب شورش بلوگرادچيک توسط عثماني‌ها ايفا کرد و جايي بود که فعالان دستگير شده، گردن زده شدند. آخرين باري که از قلعه براي مقاصد جنگي استفاده شد در جنگ سال ???? بين صربستان و بلغارستان بود.
در حال حاضر قلعه‌ي بلوگرادچيک يکي از حفاظت‌شده‌ترين دژهاي بلغارستان و در کنار صخره‌هاي بلوگرادچيک جاذبه‌ي گردشگري تاريخي و فرهنگي اصلي شهر است.