سوغات تایلند

سوغات تايلند چيست؟ از پارچه و ابريشم گرفته تا مجسمه‌هاي بودا و جواهرات، طيف گسترده‌اي از سوغات براي خريد در اين کشور پر گردشگر و پايتخت زيباي آن بانکوک  وجود دارد. فروشگاه‌هاي خياباني در سرتاسر شهر بانکوک منبع خوبي براي تهيه سوغاتي‌هاي جالب و ارزان هستند که با ثبت نام در تور تايلند به اين کشور سفر کنيد، مي‌توانيد به راحتي اين سوغاتي‌ها را تهيه کنيد. اگر چه در تايلند و بانکوک محصولات بسيار خوبي براي خريد و سوغات آوردن وجود دارد و چشم هر بيننده‌اي را به خود جلب مي‌کنند اما مهم‌ترين نکته اين است که بايد در هنگام خريد کاملاً مراقب باشند زيرا به همان مقدار که اجناس زيبا و خوب وجود دارد، چندين برابر آن نيز اجناس تقلبي و بدل وجود دارد که بجاي جنس مرغوب و اصلي به مسافران فروخته مي‌شود. در بانکوک بهترين فروشگاه‌ها در جاده سيلوم، در امتداد جاده سوخومويت قرار دارند که از خيابان ? شروع مي‌شوند، و همچنين در جاده خائو سان و در محله چيني‌ها. بعضي از اين اقلام واقعاً بي‌همتا هستند و داراي قيمت‌هايي بسيار مناسب براي خريد سوغات هستند، که در ادامه با آنها بيشتر آشنا مي‌شويم.
ظروف مخصوص تايلند
ظرف چانگ لون
چانگ لون نوعي ظرف مخصوص تايلندي است که با پخته شدن نارگيل در کوره ساخته مي‌شود.
ظرف هوي چو
اين ظرف از که يک نوع خاص خرچنگ ساخته مي‌شوند، سوغاتي بسيار جذاب براي دوستان و آشنايانتان تلقي خواهد شد.
شيريني خائو لام تايلند
خائو لام يک نوع شيريني مخصوص تايلندي‌هاست که خميرش، مخلوط شيره‌ي برنج، شکر و کرم نارگيل است و آن را در چوب‌هاي بامبو مي‌پزند.
ابريشم و کتان در تايلند
فروشگاه‌هاي فروش ابريشم زيادي در سرتاسر شهر بانکوک و ديگر نقاط پر گردشگر تايلند وجود دارد، در نواحي خريد و در لابي‌هاي هتل‌هاي بين‌المللي هم اين فروشگاه‌ها را پيدا مي‌کنيد. محصولات سنتزي مکرراً به عنوان ابريشم فروخته مي‌شوند و اگر شما در مورد پارچه خاصي شک داريد، يک نخ را امتحان کنيد و آن را بسوزانيد، ابريشم بايد بويي نظير پر يا موي سوخته بدهد. گاهي اوقات تنها تار است که سنتزي است چون يکنواخت‌تر و کار با آن آسان‌تر است. براي خريد ابريشم محل‌هايي نظير کمپاني ابريشم جيم تامپسون، مشهورترين مرکز فروش ابريشم در شهر و بسياري از مغازه‌ها در هتل‌ها را در خاطر داشته باشيد.
جواهرات در تايلند
ياقوت‌هاي کبود، ياقوت سرخ، لعل‌ها و زيرکن (سنگي شبيه الماس) همگي در تايلند استخراج مي‌شوند و توسط هنرمندان تايلندي که در بين ماهرترين افراد جهان در اين زمينه هستند، برش داده مي‌شوند. کارهاي انجام شده روي طلا و نقره داراي کيفيت بالايي هستند و قيمت مناسبي هم دارند. اگر شما سفارش خاصي داريد مي‌توانيد يک عکس يا طرحي از چيزي که دوست داريد را بياوريد و آن را براي شما بسازند. شما در هر گوشه شهر مي‌توانيد جواهر فروشي‌ها را پيدا کنيد، ولي جاده ماهاسک خارج از سيلوم را براي اجناسي که به صورت عمده فروشي عرضه مي‌شوند، امتحان کنيد. در واقع خريد از تمامي نقاط سيلوم بسيار مطمئن است. موسسه آسيايي علوم جواهرشناسي (قرار گرفته در جاده سيلوم) مکاني مناسب براي تأييد کيفيت سنگ‌هاي برش داده شده (اگرچه نه به عنوان يک کارشناس) است.
فيل‌ها و مجسمه‌هاي بودا در تايلند
فيل‌ها و مجسمه‌هاي بودا از نمادهاي اصلي تايلند محسوب مي‌شوند. شما مي‌توانيد آنها را در اشکال و اندازه‌هاي مختلف پيدا ببينيد و خريداري کنيد. نوع ديگري از سوغات فوق‌العاده مربوط به تابلو نقاشي فيل است که مي‌توان آن را در سايزهاي مختلف تهيه نمود، در واقع فيل نماد خوش شانسي براي تايلندي‌هاست.
ادويه تايلندي
ادويه تايلندي و غذاهاي تايلند در سراسر جهان شناخته شده هستند. اگر شما علاقه مند به پخت غذاهاي خوشمزه تايلندي در خانه هستيد، حتماً ادويه جات، ترشي جات و سس اصل تايلندي را از اين کشور تهيه کنيد.
سوغاتي‌هاي جزيره پوکت
مرواريد، جواهرات ميناکاري شده، ظروف مسي، زيورآلات و محصولات دريايي از مهم‌ترين سوغات جزيره زيباي پوکت هستند، مغازه‌هاي خوبي براي فروش سوغاتي در خيابان‌هاي راتسادا، فانگنيا، مونتري، يائووارات و تيلوک يوتيت وجود دارد.
نکاتي که بايد در تايلند به خاطر داشته باشيد
هنر چانه زدن در خريد از تايلند
هر چيزي را مي‌توان در تايلند با چانه و مذاکره خريد. ابتدا درخواست يک تخفيف براي شروع کار داشته باشيد. مکان‌هايي که قيمت مقطوع دارند به شما چنين چيزي را اعلام مي‌کنند تا بحثي نباشد (ولي اگر شما از مغازه خارج شويد، حتي در يک فروشگاه زنجيره‌اي، ممکن است با اين کار بتوانيد تخفيفي بگيريد). اول کمي دور و بر چرخ بزنيد تا بتوانيد ارزش چيزهايي که مي‌خواهيد بخريد را به دست آوريد. اجازه دهيد که فروشنده اولين پيشنهاد را بکند، سپس با يک قيمت معقولانه کمتر بپردازيد (معمولاً کمتر از نصف قيمت اوليه‌اي که فروشنده تايلندي پيشنهاد مي‌کند). هميشه شوخ طبعي خود را حفظ کنيد، لطيفه بگوييد و عجله نکنيد. آماده خارج شدن از مغازه باشيد يا خارج شويد. گاهي اوقات به همراه داشتن دوستي که هي لبه آستين شما را بکشد کمک کننده است. تخفيف‌هاي خوب با خريدهاي کلي به دست مي‌آيد، ابتدا سر قيمت يک کالا چانه بزنيد، سپس قيمت براي دوتا، سه تا و بيشتر را بپرسيد.
شيادي‌هاي مربوط به جواهرات در تايلند
هرگونه بحثي در رابطه با خريد جواهرات در تايلند با يک هشدار مهم شروع مي‌شود. براي هر دلال مشهور جواهرات در بانکوک، حداقل ??? خلاف‌کار در خدمت اين هستند که شما را اسير شيادي کنند. براي جلوگيري از اين امر بايد نکات زير را به خاطر داشته باشيد:
o    اگر يک شخص به‌ظاهر مهربان به شما در خيابان نزديک مي‌شود و به شما پيشنهاد مي‌کند تا با او به يک مغازه خاص (يا هرجايي به همين منظور) برويد هميشه درخواست او را رد کنيد.
o    اگر راننده تاکسي يا تاک تاک مي‌خواهد شما را به خريد ببرد هميشه بگوييد ” نه ممنونم ”.
o    اگر هر شخصي به شما در معبد يا مراکز توريستي به شما نزديک مي‌شود و خواهان بردن شما به گردشگري است قبول نکنيد.
o    به غريبه‌هايي که در اين جور مواقع نشان پليس گردشگري يا هرگونه نشان ديگري را در مي‌آورند مشکوک باشيد.
o    چيزي به عنوان حراجي‌هاي دولتي، مراکز تبادل جواهرات با قيمت ارزان يا هرچيز ” دولتي ” مرتبط با صنعت جواهرات وجود ندارد.
o    چيزي به عنوان روز معاف از ماليات براي خريد سنگ‌هاي قيمتي وجود ندارد.
o    اجازه ندهيد که هيچ‌گونه جواهرات خريداري شده‌اي به آدرس خانه شما پست شود.
o    اگر کسي به شما گفت که جواهراتي که مي‌خواهيد بخريد را به قيمت بيشتري به نسبت قيمتي که در تايلند خريده‌ايد مي‌توانيد در کشور خود بفروشيد، بدون شک سر شما دارد کلاه مي‌رود. اين افراد زرنگ هستند، به صورت گروهي کار مي‌کنند تا بتوانند زرنگ‌ترين مشتري‌ها را هم گير بي‌اندازند.