موزه های استانبول

موزه ایاصوفیا:
قصر سلطنتی حاجیا صوفیا (فرزانه مقدس) که امروزه با نام موزه ایاصوفیا شناخته می شود بی شک یکی از معروفترین ساختمانها به شمار می رود. این قصر ابتدا توسط کنتسانتین بزرگ بنا نهاده شد ، و بعد در قرن 6 میلادی توسط جاستنین مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. ارتفاع گنبد بزرگ این قصر از سطح زمین 55 متر و قطر آن 31 متر میباشد. لحظه ای درنگ و تأمل در این قصر کافی است تا توجه شما به وجود موازئیک های متعلق به دوره بیزانس که در ساخت این مکان مورد استفاده قرار گرفته معطوف شود. (بازدید از این موزه همه روزه به استثناء روزهای دوشنبه ممکن میباشد). تور استانبول
موزه های باستان شناسی:
در قسمت داخلی اولین حیات کاخ توپ کاپی قرار دارند. در این مکان کلکسیونی از عتیقه ها و گنج های با ارزش وجود دارد. از جمله این آثار با ارزش می توان به تابوت سنگی اسکندر و نمای سر در معبد آتن اشاره کرد. در موزه مشرق باستان نیز می توان نمونه هائی از هنر سومریها، بابلیها و عاشوریان را یافت کرد. (بازدید از این موزه ها نیز همه روزه جز دوشنبه ها ممکن می باشد).

روملی حصاری و یا دژ اروپائی:
این مکان در سال 1452 قبل از تسخیر استانبول توسط محمّد فاتح بنا نهاده شده است. علیرغم اینکه این بنا فقط در طول 4 ماه ساخته شد. اما یکی از زیباترین کارهای معماری سبک نظامی در دنیا به شمار می آید. در این قلعه یک موزه روباز و یک آمفی تأتر قرار دارد که همه ساله از این آمفی تأتر بعنوان محلی جهت میزبانی برگزاری فستیوال موسیقی استانبول استفاده می گردد.

چینعلی کوشک:
این عمارت در قرن 15 میلادی توسط محمّد، فاتح استانبول ساخته شد. از این عمارت امروزه بعنوان یک موزه سرامیک استفاده می گردد. در این موزه نمونه هائی از کاشی ها و سفالهای قرن 16 میلادی مربوط به دوران سلجوقیان و عثمانیها نگهداری و در معرض دید بازدید کنندگان قرار می گیرد. (این موزه همه روزه به جز روزهای دوشنبه جهت بازدید همگان باز می باشد).

موزه سنت ایرنه:
این موزه نیز همانند موزه ایا صوفیا در اصل یک کلیسا بوده و در عین حال جزو اولین کلیساهای ساخته شده در استانبول نیز می باشد. ابتدا این کلیسا در قرن چهارم به دستور کنستانتینها بنا نهاده شد سپس توسط جاستینیان ها مورد بازسازی قرار گرفت. ساختمان این کلیسا در بخش معبد اولیه مسیحیان قرار گرفته است. (بازدید از این مکان همه روزه بجز روزهای دوشنبه ممکن می باشد. جهت بازدید نیاز به اخذ مجوز مخصوص می باشد).

موزه هنرهای اسلامی ترکیه:
این موزه در سال 1524 به دستور وزیر اعظم جهت اقامت صدراعظم سلیمان و ابراهیم پاشا ساخته شد. این بنا بزرگترین بنائی بود که در تاریخ دوره امپراطوری عثمانی ساخته شد. امروزه در این موزه از سرامیک های ارزشمند گرفته تا اشیاء فلزی و چوبی هنری ، پارچه ها ، مینیاتورها ، آثار خطی و قدیمیترین فرشهای دنیا را میتوان در این مکان یافت کرد. (این مکان همه روزه به جز روزهای دوشنبه آماده بازدید علاقمندان می باشد).

موزه فرشهای ترکیه:
این موزه روبروی اقامتگاه ابراهیم پاشا قرار گرفته است. در این موزه می توان مجموعه ای از فرشها و گلیم های قدیمی و عتیقه را که از دورترین نقاط ترکیه گردهم آورده شده نظاره گر بود. (این موزه کلیه روزها بجز روزهای یکشنبه و دوشنبه آماده بازدید همگان می باشد).

آب انبار یرباتان:
این آب انبار در نزدیکی موزه حاجیا صوفیا قرار دارد. قدمت ساخت این بنا به قرن ششم بر می گردد و توسط بیزانسی ها ساخته شده است. حجره های داخل این بنا توسط 336 ستون آجری پی ریزی شده است (بازدید از این بنا همه روزه آزاد است).

موزه موازئیک:
در این موزه سنگ فرشهای موازئیک که همگی متعلق به کاخهای امپراطوری بیزانس در قرن 5 یا 6 می باشد ، نگهداری می شود (بازدید از این مکان همه روزه به جز روزهای سه شنبه آزاد می باشد.)

موزه کاریه:
این موزه بعد از موزه ایا صوفیا یکی از مهمترین بناهای تاریخی دوره بیزانس می باشد. این موزه در قرن یازدهم ساخته شد. دیوارهای این بنا با موازئیک های متعلق به قرن چهاردهم تزئین شده است که در نوع خود بسیار زیبا و دیدنی می باشد. در درون این موازئیک ها می توان تصاویری از زندگی حضرت مسیح و حضرت مریم را مشاهده نمود. در اطراف این موزه خانه هائی از چوب بنا شده که محلی است مناسب و به دور از هیاهو برای نوشیدن یک فنجان چای و یا قهوه. (این موزه همه روزه به جز روزهای چهارشنبه جهت بازدید همگان باز است).
موزه صنایع هوائی:
این موزه در منطقه یشیل کوی استانبول واقع شده است. با بازدید از این موزه پیشرفت ترکیه را در صنعت هوائی از نزدیک مشاهده خواهید کرد. (بازدید از این مکان نیز همه روزه به جز روزهای دوشنبه ممکن می باشد).
موزه نظامی:
این موزه از جمله موزه های دیگر موجود در استانبول می باشد. در این موزه چادرهائی متعلق به ارتش عثمانی و هم چنین سایر ادوات جنگی را می توان از نزدیک نظاره گر بود. مارش نظامی مربوط به دوره عثمانی که به نام مهتر تا کیمی نیز معروف می باشد را می توان بین ساعتهای 3 تا 4 بعدازظهر در این مکان استماع کرد. (بازدید از این مکان همه روزه به جز روزهای دوشنبه و سه شنبه ممکن است).
موزه آتاتورک: این موزه در منطقه شیشلی قرار دارد. در این موزه اشیاء خصوصی آتاتورک نگهداری شده و در معرض دید عموم قرار می گیرد. این موزه اولین اقامتگاه آتاتورک بوده است. (بازدید از این مکان همه روزه به جز روزهای شنبه و یکشنبه بلامانع است).
قایقهای بزرگ امپراطوران و سلاطین عثمانی که در گذشته از آنها برای عبور از تنگه بسفر استفاده می شده و از جمله دیگر جذابیتهای نیروی دریائی عثمانیها در طول تاریخ به شمار میآمده نیز در موزه نیروی دریائی نگهداری می شود. این موزه در منطقه بشیکتاش ترکیه قرار دارد. (بازدید از این موزه همه روزه به جز روزهای دوشنبه و پنج شنبه ممکن می باشد).

موزه هنرهای زیبا:
این موزه نیز در منطقه بشیکتاش قرار داشته و در آن نقاشیها و خطاطیهای متعلق به قرن نوزدهم تا قرن حاضر گردآوری شده و در معرض دید همگان قرار می گیرد. (بازدید از این موزه همه روزه به جز روزهای دوشنبه و پنج شنبه ممکن است ).
موزه شهر:
این موزه در کاخ ییلدیز واقع شده و در آن اسناد و مدارک مربوط به تاریخچه شهر استانبول از زمان پیروزی عثمانیها تا به حال نگهداری می شود. (این موزه همه روزه به جز روزهای پنج شنبه باز است).
هم چنین در این باغها می توان از سالن تأتر کاخ ییلدیز و موزه جامه های تاریخی و روند تغییرات تدریجی آن در طول زمان دیدن کرد. (همه روزه به جز روزهای سه شنبه می توان از این مکان دیدن نمود).