راهنمای سفر به بلغارستان

بلغارستان کشوري زيبا است که پيشينه‌اي تاريخي داشته و يکي از قديمي‌ترين شهر‌هاي دنيا در آن قرار دارد. سفر به اين کشور همواره مورد توجه گردشگران در سراسر دنيا است. اگر قصد خريد تور بلغارستان  را داريد، خواندن اين مطلب را به شما توصيه مي کنيم.در کنار مکان‌هاي زيبا و ديدني اين کشور، قيمت‌هاي کم و ارزان نيز يکي از دلايل سفر به اين کشور است. بي‌شک بلغارستان مي‌تواند به يکي از کشور‌هاي مورد‌علاقه‌ي هر گردشگر براي سفر تبديل شود. پس از سفر به اين کشور از ديدن قيمت‌هاي ارزان، مردم مهربان، تاريخ باور‌نکردني، مناظر، سواحل و تفريحات شبانه شگفت‌زده خواهيد شد. ابن راهنماي سفر به شما کمک مي‌کند تا بهتر از جا‌هاي مختلف اين کشور زيبا ديدن کنيد.
هزينه‌هاي معمول
هزينه‌ي هتل و هاستل
هزينه‌ي اتاق‌هاي خوابگاهي بين ?? تا ?? لوا (? تا ?? دلار) است در‌حالي‌که هزينه‌ي اتاق‌هاي خصوصي بين ?? تا ?? لوا (??.? تا ??.? دلار) براي اتاق‌هاي يک تخته يا دو تخته است. هزينه‌ي هتل‌هاي ارزان‌قيمت بسته به مکان و نوع اتاق مورد نظر شما متفاوت است و بين ?? تا ?? لوا (??.? تا ?? دلار) خواهد بود. اجاره‌ي اتاق در خانه‌هاي خصوصي بسيار به‌صرفه‌تر خواهد بود و تنها ?? لوا (?? دلار) هزينه خواهد داشت.
غذا
با پرداخت ?.? لوا (?.? دلار) مي‌توانيد همبرگر تهيه کنيد و براي انتخاب غذا از منوي مک دونالد بايد ? لوا (? دلار) هزينه کنيد. اگر مي‌خواهيد غذاي محلي بخوريد، با پرداخت ?.? لوا (?.? دلار) بانيکا (غذايي از خمير، پنير و کره) به همراه نان و سوسيس مي‌توان تهيه کرد. همچنين غرفه‌هاي خياباني زيادي وجود دارند که مي‌توانيد از آن‌ها ساندويچي ترکي به اسم دونر (döner) که از مرغ، سبزيجات و سس درست شده، تهيه کنيد. همچنين مکان‌هاي زيادي هستند که تنها با پرداخت يک دلار يا کم‌تر مي‌توانيد يک تکه پيتزا بخريد.
حمل و نقل
سيستم حمل و نقل عمومي در بلغارستان بسيار ارزان است. هزينه‌ي اتوبوس‌هاي محلي بين ?.? تا ?.? لوا (?.? تا ?.? دلار) است. هزينه‌ي حمل و نقل ريلي بسته به مسير متفاوت است. به عنوان مثال براي سفر از  شهر بورگاس (Borgus) به صوفيه نزديک به ??.? لوا (? دلار) بايد پرداخت کنيد. کرايه‌ي تاکسي‌ها از ?.?? لوا (?.? دلار) شروع مي‌شود که راهي مناسب و ارزان براي گردش در شهر است.
فعاليت‌‌ها
بلغارستان شهري بسيار ارزان براي سفر است. بسياري از مکان‌هاي ديدني و موزه‌ها يک روز در هفته براي بازديد رايگان هستند. اما حتي ورودي اين مکان‌هاي ديدني در روز‌هاي عادي تنها بين ? تا ?? لوا (? تا ?? دلار)‌ است.
نکاتي براي کاهش هزينه‌ها
از رفتن به ساحل آفتابي (Sunny Beach) خودداري کنيد
در‌حالي‌که چندين ساحل ديگر نيز وجود دارد، همه‌ي گردشگران به اين ساحل مي‌روند! به همين دليل ساحلي بسيار شلوغ است. به جاي رفتن به ساحل آفتابي به سواحل ديگر رفته و از آن‌ها لذت ببريد.
در هاستل «ماستل» اقامت کنيد
ماندن در اين هاستل از بسياري از هزينه‌هاي شما مي‌کاهد. چرا‌که نه تنها صبحانه را رايگان سرو مي‌کند، بلکه شام نيز رايگان است. با اقامت در اين هاستل براي دو وعده‌ غذا کم‌تر هزينه خواهيد کرد. اين هاستل در شهر‌هاي صوفيه، پلووديو (Plovdiv) و وليکوترنوو (Veliko Tarnovo) شعبه دارد.
در شيريني پزي‌ها غذا بخوريد
شيريني‌پزي‌ها در بلغارستان انواع مختلفي از شيريني‌ها و غذا‌ها را با قيمتي مناسب عرضه مي‌کنند که با خوردن آن‌ها کل صبح را سير خواهيد بود. مي‌توان از بانيکا به عنوان بهترين اين غذا‌ها نام برد.
مکان‌هاي ديدني و فعاليت‌هاي جالب در بلغارستان
در پارک طبيعي روزنسکي لوم (Rusenski Lom) قدم بزنيد
اين پارک منطقه‌اي مخصوص پياده‌ روي دارد. همچنين صومعه‌اي سنگي و نقاشي‌هاي روي گچي مربوط به دوران باستان از جاذبه‌هاي اين پارک به شمار مي‌روند و اين پارک را همانند روستايي زيبا و عجيب کرده‌اند که براي گردش بسيار مناسب است.
از پل‌هاي شگفت‌انگيز عبور کنيد
اين پل‌ها به طور طبيعي و بر اثر فرسايش در رشته کوه‌هاي هدوپ (Rhodope Mountains) به وجود آمده‌اند. روي اين دو پل محل‌هاي امني مخصوص پياده روي وجود دارند و کلبه‌ي توريست‌ها در همان نزديکي است. از راهي آسفالت به اين منطقه خواهيد رسيد و فاصله‌ي آن تا نزديک‌ترين شهر يعني چپلاره (Chepelare) بيست مايل است.
از صومعه‌ي ملنيک (Melnik) و روژن (Rozhen) ديدن کنيد
روژن صومعه‌اي قرون وسطايي است که در سال ???? در بلغارستان بنا شده است. در اين صومعه نقاشي‌هاي گچي زيبا و دست نخورده‌اي وجود دارند که مي‌توانيد از آن‌ها ديدن کنيد. در نزديکي اين صومعه اهرامي از جنس ماسه شني وجود دارند که در اثر فرسايش خاک به وجود آمده‌اند.
با رفتن به منطقه‌ي قديمي پلووديو (Old Plovdiv) به زمان‌هاي قديم سفر کنيد
اين‌جا منطقه‌اي کوچک است که بازديدکنندگان با قدم زدن در آن مي‌توانند در زمان‌هاي مختلف تاريخ سفر کنندو ساختمان‌هايي قديمي راببينند که چگونه با زندگي مدرن ادغام شده‌اند. قدمت اين شهر به دوره‌ي احياي بلغارستان مي‌رسد.
در منطقه‌ تاريخي رومي‌ها به استراحت بپردازيد
اين‌جا منطقه‌اي باستاني است که به خوبي از آن نگهداري شده‌است و در شهر کنوني وارنا (Varna) واقع است. همچنين بزرگ‌ترين ساختمان اجتماعي و تاريخي کشف شده در تاريخ بلغارستان محسوب مي‌شود.
از موزه‌ي هنر سوسياليست ديدن کنيد
اين موزه‌اي تازه تاسيس است که هنر سوسياليست بين سال‌هاي ???? تا ???? را به نمايش گذاشته است. پارک بزرگ مجسمه‌ها در خارج از ساختمان موزه واقع است که مجسمه‌هاي زيادي در آن وجود دارند. همچنين يک گالري که در داخل ساختمان موزه واقع شده، داراي اثر‌هايي هنري از قرن بيستم و دوره‌ي سوسياليست است.
در ميدان اسلاويکف (Slaveikov Square) قدم بزنيد
در اين ميدان مي‌توانيد از بازار کتاب و موزه‌اي مخصوص به پتکو (Petko) و پنچو اسلاويکف (Pencho Slaveikov) ،شاعر نامدار بلغار، ديدن کنيد.
به کوه نوردي و گردش در کوه‌هاي بالکان برويد
رشته کوه‌هاي بالکان که به شبه‌جزيره‌ي بالکان نيز شهرت دارند، در کل کشور قرار داشته و مورد توجه و علاقه‌ي دوستدارن کوه‌نوردي‌هاي طولاني است. يکي از طولاني‌ترين راه‌هاي کوه‌نوردي اروپا در اين رشته کوه‌ها واقع است که از مرز غربي کشور تا ساحل ادامه دارد. همچنين يکي از سه پارک ملي بلغارستان يعني پارک ملي مرکزي بالکان در اين‌جا قرار دارد.
در کوه ريلا (Rila Mountain) پياده روي کنيد
بلند‌ترين قله‌ي شبه جزيره‌ي بالکان يعني قله‌ي مصلي (Mount Musala) در رشته کوه‌هاي ريلا قرار دارد. همچنين در اين‌جا مقاصد محبوب براي کوه‌نوردي در کنار طبيعت زيبا، مناظر زيبا و ديدني هفت درياچه، بلند‌ترين آبشار ريلا، صومعه‌ي ريلا و پارک ملي ريلا که بزرگ‌ترين پارک ملي بلغارستان است، وجود دارند.
از وليکو ترنوو (Veliko Tarnovo) ديدن کنيد
وليکو ترنوو در قرون وسطي پايتخت بلغارستان بوده است و امروز به شهري زيبا و دانشگاهي در ميان کوه‌ها تبديل شده است.
در شهر صوفيه گردش کنيد
صوفيه پايتخت زيباي بلغارستان است که ترکيبي از فرهنگ غرب و شرق در آن ديده مي‌شود. براي ديدن موزه‌هاي مختلف، کليسا‌هاي شرقي زيبا و معماري بسيار ديدني به اين شهر سفر کنيد.
به سواحل درياي سياه برويد
??? مايل از مساحت کشور بلغارستان کنار درياي سياه واقع است که نزديک به يک سوم از اين مساحت را سواحل شني و زيبا تشکيل داده‌اند. اين‌جا محلي بسيار محبوب براي تفريح ميان گردشگران است. به غير از ساحل آفتابي سواحل بسيار ديگري نيز وجود دارند که مي‌توانيد از آن‌ها ديدن کنيد.
در نسبار (Nessebar) گردش کنيد
نسبار يکي از قديمي‌ترين شهر‌هاي اروپا است و در سازمان جهاني يونسکو نيز به ثبت رسيده است. از کليسا‌هاي قرون وسطايي ديدن کنيد و در ميان کلبه‌هاي چوبي متعلق به قرن نوزدهم و دوره‌ احياي بلغارستان قدم بزنيد.
در شهر بالچيک (Balchik) استراحت کرده و به گذراندن اوقاتي خوش بپردازيد
باچيک شهري عجيب و جالب در ساحل درياي سياه است. ساحلي عالي و فوق‌العاده محسوب نمي‌شود اما در گذشته محل اقامت تابستاني ملکه‌ي روماني بوده است. شما مي‌توانيد از قصر ملکه و باغ‌هاي گياه‌شناسي ديدن کنيد.
به اسکي برويد
اگر در زمستان به بلغارستان سفر کرده‌ايد، از هواي سرد استفاده کرده به اسکي برويد. بنسکا (Bansko) منطقه‌اي تقريبا جديد مخصوص اسکي است. به بلغارستان بياييد و از امکان اسکي ارزان نهايت استفاده را ببريد. البته اسکي در اين کوه‌ها به خوبي کوه‌هاي آلپ نيست.