حقایقی جالب در مورد دبی

دبي يکي از مقاصد گردشگري برتر جهان است و در مجاورت کشور ما قرار گرفته است. به‌ دليل علاقه‌ي ايراني‌ها به سفر به کشور امارات و تور دبي ، اين مقاله از حقايق را به معرفي حقايق و قوانين جالب اين کشور اختصاص داده‌ايم با ما همراه باشيد تا با ?? حقيقت جالب اين شهر آشنا شويد:
?. دبي در جنوب شرقي خليج فارس قرار گرفته است و طبق آمار سال ????، پرجمعيت‌ترين شهر امارات متحده‌ي عربي است.
?. علاوه‌بر اين که دبي يک شهر پيشروي جهاني است، يکي از هفت امارتي است که کشور «امارات متحده‌ي عربي» را تشکيل داده است. اين کشور در سال ???? از هفت امارت به نام‌هاي دبي، ابوظبي، عجمان، فجيره، راس الخيمه، شارجه و القوين تشکيل شد. هر امارت توسط پادشاه مستقل اداره مي‌شود و مجموع اين هفت پادشاه، شوراي عالي فدرال را تشکيل مي‌دهند. يکي از اين هفت پادشاه به‌عنوان رييس جمهور امارات انتخاب مي‌شود.
?. دبي و ابوظبي تنها امارت‌هاي اين کشور هستند که در قوه‌ي مقننه‌ي اين کشور و در مسائل مهم ملي حق وتو دارند.
?. اگرچه در دبي و کل کشور امارات زبان انگليسي به‌طور گسترده‌اي استفاده مي‌شود، اما زبان عربي زبان رسمي دبي و اين کشور است.
?. اسلام دين رسمي کشور امارات است.
?. فقط ?? الي ?? درصد جمعيت دبي افراد بومي اين کشور هستند. ?? درصد ساکنان آن را مهاجران تشکيل مي‌دهند که بيشتر از کشورهاي آسيايي و به‌طور عمده از هند (?? درصد)، پاکستان (?? درصد)، بنگلادش (?درصد) و فيليپين (?درصد) به دبي مهاجرت کرده‌اند.
?. دبي تقريبا ?? متر از سطح دريا بالاتر بوده و مساحت آن حدود ???? کيلومتر مربع است. حدود ??? کيلومتر مربع از مساحت دبي، زمين‌هاي باتلاقي و دريا است که به زمين خوب و قابل استفاده تبديل شده‌اند.
?. واحد پول دبي درهم است.
?. برج خليفه‌ي دبي با حدود ??? متر ارتفاع، بلندترين برج جهان است. طراح اين برج «آدريان اسميت» بود  و ساخت آن در سال ???? به پايان رسيد و به‌ عنوان بخشي از توسعه‌هاي جديد مرکز شهر دبي افتتاح شد. اين ساختمان به احترام حاکم ابوظبي و رييس جمهور امارات، «خليف بن زايد آل نهيان» نامگذاري شد.
??. بازديدکنندگان از برج خليفه مي‌توانند با پرداخت هزينه‌ي ورودي، به يکي از دو سکوي بازديد فضاي باز بروند. اين سکو در طبقه‌ي صد و بيست و چهارم برج و در ارتفاع ??? متري قرار دارد و در ? ژانويه‌ي سال ???? افتتاح شده است و زماني که افتتاح شد، بلندترين سکوي بازديد جهان بود. هزينه‌ي ورودي از ??? تا ??? درهم متغير بود و به روز و رزور آن از قبل بستگي داشت.
??. دبي دقيقا در صحراي عربستان قرار گرفته است؛ بياباني شني که کنار کوه‌هاي غربي هاجر قرار گرفته و در امتداد مرز دبي و عمان در «حتا» کشيده شده است.
??. به‌علت اين که دبي در کوير قرار دارد و آب‌وهواي آن کويري است، اغلب روزهاي سال گرم و آفتابي است. در ماه ژانويه که سردترين ماه اين شهر است، متوسط دماي هوا حدود ?? درجه‌ي سانتيگراد مي‌شود. در تابستان دماي هواي دبي بسيار گرم است و باد مي‌وزد و هوا شرجي است و متوسط دماي هوا به ?? درجه‌ي سانتيگراد مي‌رسد و دماي هوا در شب در ماه آگوست به ?? درجه‌ي سانتيگراد مي‌رسد.
??. متوسط ميزان بارش دبي حدود ??? ميليمتر در سال است.
??. بهتر است که بدانيد دبي در يک منطقه‌ي باثبات و با کمترين احتمال خطر زمين‌لرزه يا سونامي قرار دارد. آب‌هاي خليج فارس آن‌قدر عميق نيست که خطر سونامي به‌وجود بيايد.
??. در سال ???? دبي با شاخص رشد ?/? درصدي، يکي از اقتصادهاي جهان است که به‌ سرعت رشد مي‌کند و در همين سال توليد ناخالص ملي آن حدود ???/? ميليارد دلار بود!
??. املاک و ساخت و ساز، تجارت و خمات مالي بزرگترين سازندگان اقتصاد دبي هستند. درآمدهاي حاصل از نفت و گاز طبيعي کمتر از ? درصد درآمد امارات را تشکيل مي‌دهند.
??. چين بزرگترين شريک تجاري بين المللي دبي است و پس از آن هند و بعد از آن آمريکا با ??/?? ميليارد دلار است.
??. صنعت گردشگري يکي از مهم‌ترين راه‌برداهاي دولت دبي براي ورود ارز خارجي به کشور است. بر اساس حمل و نقل هوايي دبي، در گزارش منتشر شده از «فهرست شهرهاي مقصد جهان» دبي به‌عنوان چهارمين مقصد پرطرفدار جهان در سال ???? شناخته شد.
??. در دبي پوشيدن لباس بدن نما و ناشايست ممنوع است. امارات متحده‌ي عربي اين قانون را در تمام مکان‌هاي عمومي کشور اجرا مي‌کند.
??. در دبي هيچ رودخانه‌ي طبيعي وجود ندارد! در دبي يک خليج کوچک طبيعي به نام «نهر دبي» وجود دارد که آنقدر آن را لاروبي کرده‌اند تا براي عبور کشتي‌هاي بزرگ به اندازه ي کافي عميق باشد. نهر دبي از شمال شرق به جنوب غرب شهر دبي کشيده شده است.
??. در دبي بيش از ? هزار تاکسي مشغول کار هستند و روزانه به‌طور متوسط ??? هزار سفر را ثبت مي‌کنند و در اين سفرها ??? هزار نفر را به مقصد مي‌رسانند. تمام سرويس‌هاي تاکسي دبي تحت ليسانس «RTA» بوده و به‌راحتي توسط بدنه‌ي کرمي رنگ و سقف‌هايي به رنگ‌هاي مختلف قابل شناسايي هستند. در دبي تاکسي بانوان نيز وجود دارد که سقف آن‌ها صورتي است و به‌طور انحصاري در خدمت بانوان است و راننده‌ي آن‌ها نيز زن هستند.
??. از ميان بلندترين هتل‌هاي جهان، هفت هتل در دبي قرار دارد. سومين هتل بلند اما برجسته‌ترين آن‌ها به نام «برج العرب» هتلي بسيار لوکس است و به شکل بادبان کشتي طراحي و ساخته شده است. يک جهانگرد و نويسنده‌ي انگليسي مي‌نويسد:
اين هتل تنها هتل ? ستاره‌ي جهان است.
هتل برج العرب در يک جزيره‌ي مصنوعي قرار دارد که فاصله‌ي آن از جزيره «جميرا» ??? متر است و توسط پل‌هاي منحني به شهر وصل شده است و يک فرودگاه بالگرد در نزديکي سقف دارد که ارتفاع آن از سطح زمين ??? متر است.
??. در سال ???? اتاق‌هاي هتل‌هاي دبي به‌عنوان گران‌ترين هتل‌ها در جهان شناخته شدند. در اين رتبه‌بندي هتل‌هاي ژنو در سوئيس رتبه‌ي اول را به خود اختصاص داد.
??. هر ساله نيم ميليون مسافر در ترمينال کشتي تفريحي «دبي» در بندر «رشيد» سوار اين کشتي مي‌شوند.
??. علاوه‌بر بندر رشيد، دبي بزرگترين بندر کانتينري خاورميانه به نام «بندر جبل علي»  را دارد که در بزرگترين بندر دست‌ساز انسان در جهان قرار گرفته است. در سال ???? بندر جبل علي نهمين بندر کانتينر شلوغ جهان شناخته شد.
??. دبي با داشتن بيش از ?? مرکز خريد، «پايتخت خريد خاورميانه» ناميده شده است. «بازار دبي» با داشتن بيش از ???? مغازه و بر اساس مساحت کل، بزرگترين مرکز خريد جهان است.
??. دبي به «شهر طلا» مشهور است و بازار طلاي دبي بيش از ??? مغازه‌ي طلافروشي دارد. گفته مي‌شود در اين بازار هميشه حدود ?? تن طلا وجود دارد. در سال ????، ?? درصد تجارت طلاي جهان در دبي اتفاق افتاده است!
??. بزرگترين باغ گل جهان در سال ???? و در روز جشن ولنتاين در دبي افتتاح شد. در «باغ معجزه‌ي دبي» (Dubai Miracle Garden) چهل و پنج ميليون شاخه گل با آبياري قطره‌اي پرورش داده مي‌شود.
??. در دبي ? بار از مناره‌هاي مساجد صداي اذان به گوش مي‌رسد. از سال ???? جمعه و شنبه تعطيلات رسمي آخر هفته‌ي دبي (و کل کشور امارات) اعلام شده است، چون جمعه روز مقدس مسلمانان و شنبه آخر هفته‌ي غربي‌ها است.
??. در دوبي دو تعطيلات بسيار مهم را جشن مي‌گيرند: يکي روز عيد فطر که در آخر ماه مبارک رمضان است و ديگري دوم دسامبر است که روز ملي اين کشور است و روز تشکيل امارات متحده‌ي عربي را جشن مي‌گيرند.
??. در دبي مصرف گوشت خوک فقط براي افراد غيرمسلمان قانوني است و فقط مي‌توانند اين گوشت را از مراکز تعيين شده تهيه کنند.
??. اينترنت براي اولين بار در سال ???? وارد دبي شد. در آن زمان محتواي اينترنت در سراسر امارات تنظيم شده بود و يک سرور تمامي محتواهايي را که دولت تشخيص مي‌داد با ارزش‌هاي کشور مغاير است، فيلتر مي‌کرد، مانند شبکه‌هاي دوست‌يابي.
??. فوتبال (فوتبال آمريکايي) و کريکت پرطرفدارترين ورزش‌ها در دبي هستند.
??. پليس دبي يک خودروي لامبورگيني، فراري و بنتلي خريداري کرده و به نيروهاي خود اجازه داده کساني را که با سرعت بسيار بالا رانندگي مي‌کنند و از ماشين آن‌ها از ماشين پليس مي‌تواند سبقت بگيرد را دستگير کنند.
??. «دنياي فراري ابوظبي» (Ferrari World Abu Dhabi) اولين پارک تفريحي فراري در جهان و بزرگترين پارک تفريحي جهان است.
??. علي‌رغم اين که دبي در وسط بيابان قرار دارد، اما طرفداران ورزش اسکي مي‌توانند در «مرکز خريد امارات» و در فضايي سرپوشيده اين ورزش را تجربه کنند.