۱۰ غذای لذیذ در ترکیه

طراوت و سادگي دو عنصر اصلي در غذاهاي ترکيه هستند. در خوراکي‌هاي مردم ترکيه، سبزيجات تازه و مواد خوشمزه همراه گوشت نرم و چاشني‌دار به چشم مي‌خورد.پس اگر تور ترکيه را رزرو کرده ايد اين مطلب را بخوانيد . يکي از معروف‌ترين غذاهايي که ترکيه با آن شهرت يافته است، دونرکباب (donar kebab) است که طعم بسيار خوبي دارد. البته اغلب غذاهاي اين کشور لذيذ هستند و گاهي‌اوقات ميل کردن آن‌ها در خيابان‌ از طريق دست فروشان نيز بسيار لذتبخش‌ است.
Menemen
اگر فکر مي‌کنيد که خوردن تخم مرغ به شکل‌هاي گوناگون براي صبحانه خستهکننده است، بهتر است کمي دقيق‌تر به اطراف خود نگاه کنيد. Menemen غذايي شبيه به Shakshuka است که در بين مردم ترکيه محبوبيت زيادي دارد و در واقع ترکيبات اصلي آن شامل تخم مرغ و سبزيجات تازه است. پياز، گوجه فرنگي و فلفل از جمله مواد اصلي اين غذا هستند. اين مواد ابتدا با يکديگر ترکيب و پخته مي‌شوند و در نهايت نيز تخم مرغ را به آن اضافه کرده و هم مي‌زنند تا غذا آماده مصرف شود. Menemen يک صبحانه عالي به‌شمار مي‌رود و البته موادي نظير پنير و سوسيس تند را نيز گاهي به اين غذا اضافه مي‌کنند. بدون شک تمام دوست‌داران صبحانه، عاشق Menemen خواهند شد و سعي خواهند کرد آن را با نان و سرعت کم بخورند تا نهايت لذت را ببرند. در حقيقت Menemen شباهت بسياري به املت گوجه فرنگي دارد -
دلمه (Dolma)
دلمه در زبان ترکي به معناي پرشده است، اما تهيه چنين غذايي وقت بسياري نياز دارد. يکي از اصلي‌ترين مواد موجود در دلمه را برنج تشکيل مي‌دهد و البته در کنار آن شاهد ادويه‌جات مختلف نيز هستيم. گاهي به اين غذا تخم کاج و گياهان خشک شده‌اي نظير فلفل و کدو نيز اضافه مي‌شود. البته در بخش‌هاي ساحلي و قسمت مرکزي شهر استانبول، انواع مختلفي از دلمه سرو مي‌شود که در اين بين مي‌توان به دلمه صدف پر (Midye Dolma) اشاره کرد که در آن مواد تشکيلدهنده دلمه را درون پوسته يک صدف قرار مي‌دهند. اين نوع از دلمه که mldye dolma نام دارد، از ظاهر بسيار جالبي بهره‌مند است و براي يک وعده شام بسيار عالي به‌ نظر مي‌رسد. ليمو و نمک دريا از ساير موادي هستند که در کنار اين نوع از دلمه قرار مي‌گيرند و خوردن آن در خيابان‌هاي ترکيه بسيار لذت‌بخش است.
کباب (kebap)
در ترکيه کباب يکي از غذاهاي محبوب است و انواع مختلفي از آن نيز وجود دارد که يکي از معروف‌ترين آن‌ها دونرکباب (doner) است. دونر در ترکيه به معناي چرخيدن است و بايد بدين نکته نيز توجه داشت که اين نوع از کباب در واقع فست‌فود به‌شمار مي‌رود و در ساندويچي‌ها مي‌توانيد آن را خريداري کنيد که به همراه سبزيجات تازه سرو مي‌شود. شيوه ساخت اين کباب با نام آن همخواني دارد و براي تهيه آن مقداري از گوشت را به‌صورت عمودي به سيخ مي‌کشند و سپس در حالي که درون تنور يا مکان گرم ديگري مي‌چرخد، فرآيند پخت آن نيز به اتمام رسيده و آماده سرو مي‌شود. اما گفتني است که در ترکيه کباب انواع مختلفي دارد و در حقيقت آن‌ها به هر نوع گوشتي که به سيخ کشيده شود، کباب مي‌گويند. البته چاشني، يکي از اصلي‌ترين بخش‌هاي يک کباب عالي به‌ حساب مي‌آيد و در حين خوردن آن نبايد چاشني‌ها را فراموش کنيد. در ترکيه برخي از کباب‌هاي شناخته شده و معروف مربوط به منطقه يا استان خاصي هستند که در اين بين مي‌توان به Adana Kebap و Urfa Kebap اشاره کرد. اين دو کباب مربوط به جنوب ترکيه هستند اما معروف‌ترين کباب در ترکيه کباب اسکندر (Iskender Kebap) است. اين نوع از کباب به همراه آب گوجه‌فرنگي و ماست سرو مي‌شود.
سوپ عدس (Mercimek Corbasi)
Mercimek Corbasi به معناي واقعي همان سوپ عدس است. اين سوپ را تقريبا در هر جايي از ترکيه مي‌توان پيدا کرد و محبوبيت زيادي دارد. سوپ عدس در ترکيه از ترکيب ساده‌اي بهره مي‌برد و تنها شامل پوره عدس و ادويه‌جات مختلف است که در اين بين مي‌توان به گشنيز و تکه‌هايي از ليموي تازه اشاره کرد. البته در کنار اين سوپ، ترشي (Tursu) نيز استفاده مي‌شود که کلم، سبزيجات، هويج و زيتون از مواد تشکيلدهنده‌ي اين ترشي هستند. البته نان داغ Pita نيز يکي ديگر از موادي است که در کنار سوپ ميل مي‌شود. سوپ عدس يکي از ارزان‌ترين و در دسترس‌ترين غذاهاي ترکيه است و در هر جايي نظير رستوران‌هاي مجلل يا کافه‌هاي شبانه مي‌توان آن را تهيه کرد.
Cig Kofte
تلفظ اين نوع از کوفته، چي (chee) است و از گوشت خام تشکيل شده است. اين غذا تاريخچه و يا افسانه‌ي جالبي دارد. در زمان حضرت ابراهيم، پس از سرد شدن آتش بر ابراهيم هيچ آتشي در آن منطقه روشن نميشود يا همه چوبها رو براي برپا کردن آتش براي سوزاندن حضرت ابراهيم جمع کرده بوده زن يک شکارچي براي اينکه بدون آتش بايد غذا درست مي کرده اين غذا رو اختراع کرده  و به همين دليل مردم سعي کردند غذايي درست کنند که نيازي به پخت نداشته باشد و Cig Kofte در واقع حاصل همين تلاش بود. ترکيب سنتي اين غذا شامل بلغور ورزيده، پيازچه، ادويه‌جات و گوشت خام تازه است.اين غذا باورز دادن زياد ادويه‌جات با گوشت به نوعي از گرماي ادويه کمي گوشت موجود در اين غذا از خامي خارج ميشود، البته بايد توجه داشت که بعد از سال ???? ممنوعيت‌هايي در اتحاديه اروپا مبني بر مصرف گوشت خام ايجاد شد که اين موضوع شامل Cig Kofte نيز مي‌شد. اين غذا بسيار لذيذ و خوشمزه است و ظاهر آن نيز زمان‌هاي گذشته را به خاطر مي‌آورد. اين کوفته به همراه سبزيجات تازه و ليمو سرو مي‌شود و اغلب آن را روي چند برگ کاهو و يا يک نان نازک قرار مي‌دهند. البته فرآيند تهيه Cig Kofte نيز ساده است.
Lahmacun
Lahmacun در ترجمه‌هاي متداول به عنوان پيتزاي ترکيه شناخته مي‌شود و شيوه تلفظ آن نيز lah mah joon است. در واقع Lahmacun يک نوع ماده غذايي است که در آن لايه‌اي نان و ورقه‌هايي از گوشت وجود دارد و مواد مختلفي نيز به‌ عنوان چاشني در کنار آن سرو مي‌شوند. اين غذا اغلب به‌صورت تازه پخت و سرو مي‌شود و حتي مي‌تواند براي دو يا سه وعده غذايي کافي باشد. پياز و گشنيز از جمله موادي هستند که باعث مي‌شوند اين غذا حس و حال متفاوتي داشته باشد و يکي از بهترين چاشني‌ها براي گوشت گاو هستند. گاهي در کنار اين غذا مقداري بادام زميني و انار نيز سرو مي‌شود. در واقع Lahmacun نوعي پيتزا است که ساختار طبيعي‌تري دارد و شکل و شمايل قديمي خود را نيز حفظ کرده است.
Manti
Manti در واقع نمونه ترکيه‌اي از Ravioli است و در شکل‌ها و انواع مختلفي ساخته مي‌شود. اغلب اوقات مردم ترکيه درون اين خوراکي مقداري گوشت قرار مي‌دهند و خمير آن را نيز به‌ صورت گوشه‌دار مي‌سازند. البته بايد توجه داشت که محتواي درون آن و سايزي که دارد، متفاوت است و اين خوراکي شباهت بسياري به يک ماده غذايي در ايتاليا دارد که Ravioli ناميده مي‌شود. اما تفاوت نسخه ترکيه‌اي آن استفاده از ماست براي نرم کردن و خوشطعم کردن آن است. تفاوت ديگر اين است که همراه آن بادمجان سوخاري نيز سرو مي‌شود. البته طعم لذيذ گوشت نيز بسيار در اين غذا خوش‌آيند است و همين موضوع باعث شده که يکي از محبوب‌ترين غذاهاي ترکيه باشد.
Imam Bayildi
در ميان غذاهاي ترکيه، بادمجان يکي از غذاهاي اصلي است و تقريبا تبديل به عضوي جدايي‌ناپذير شده است. نام اين غذا نيز حکايت از اين دارد که با يک خوراکي خارق‌العاده روبه رو هستيم. Imam Bayildi از لحاظ معني تقريبا نشان از اين دارد که هر فردي که چنين غذايي را در حال آرام آرام پختن مشاهده کند، غش خواهد کرد. بادمجان، پياز و گوجه‌ْفرنگي مواد تشکيل دهنده اين غذا هستند. بايد توجه داشت که بادمجان و روغن زيتون از اصلي‌ترين مواد Imam Bayildi به‌ حساب مي‌آيند. نوعي ديگر از اين غذا نيز karniyarik نام دارد که آن نيز ساختاري شبيه به دلمه دارد و مواد آن درون بادمجان قرار گرفته‌اند و چون اين بادمجان از وسط نصف شده است به‌همين دليل karniyarik يا شکم‌پاره ناميده مي‌شود.
بورک (Borek)
Borek نوعي خوراکي است که از چندين لايه خمير شيريني ساخته مي‌شود و طعم شيرين و خوبي دارد. اين شيريني نيز يکي از خوراکي‌هاي قديمي در ترکيه و مربوط به دوره عثماني است. اما اکنون در آن تغييراتي اعمال شده است. گفتني است که Borek در سايز‌ها و شکل‌هاي مختلفي تهيه مي‌شود. براي مثال برخي از مردم آن را به شکل سيگار درست مي‌کنند و برخي شکل گل را به آن مي‌دهند. اغلب مردم ترکيه اين شيريني را خودشان تهيه مي‌کنند و البته در رستوران‌هاي مختلف نيز مي‌توان آن را پيدا کرد که گاهي تفاوت‌هايي در شيوه تهيه دارند. بايد بدين نکته توجه داشت که در ترکيه درون Borek مواد مختلفي قرار مي‌دهند که در اين بين مي‌توان به گوشت و پنير اشاره کرد. البته روي برخي از آن‌ها نيز پودر قند مي‌پاشند تا براي صبحانه مورد استفاده قرار گيرد.
Nohutlu Pilav
Nohutlu Pilav يا همان برنج به همراه نخود يکي ديگر از غذاهايي است که در خيابان‌هاي ترکيه به‌ فروش مي‌رسد. شيوه تزيين اين خوراکي بسيار زيبا است و البته ترکيب ساده‌اي نيز دارد. اين خوراکي در يک چرخدستي به‌ فروش مي‌رسد که شيشه‌اي است و از يک عايق براي عدم خروج گرما استفاده مي‌کند. Nohutlu Pilav ترکيبي از لايه‌هاي برنج و نخود است که با آب مرغ طعم داده مي‌شود. البته براي اينکه اين غذا کمي بيشتر و البته انرژي‌زا باشد، افراد مي‌توانند آن را به‌ همراه مقداري مرغ ميل کنند. چه کسي مي‌گويد غذا‌هاي خياباني مغزي نيستند؟