غذاهای خیابانی تایلند را بیشتر بشناسید

خيابان‌هاي تايلند بيشتر شبيه رستوران‌هاي فست‌فود هستند. براي اينکه کاملا با غذاهاي محلي تايلند آشنا شويد، تنها رفتن به کافه و رستوران کافي نيست. تايلندي‌ها بيشتر در خيابان غذا مي‌خورند و براي آشنايي بهتر با فرهنگ غذايي اين کشور، بايد در خيابان‌هاي تايلند راه برويد و با آن‌ها همراه شويد. اگر تور تايلند  را رزرو کرده ايد ما در اين مقاله قصد داريم شما را با چند نوع از رايج‌ترين غذاهاي خياباني تايلند آشنا کنيم. از ديد گردشگران خارجي، غذاهاي خياباني تايلند چندش‌آور و مشمئزکننده هستند: از کرم و سوسک سرخ‌شده گرفته تا عقرب و عنکبوت در قفسه‌هاي اين رستوران‌هاي خياباني پيدا مي‌شود. اين غذاها اصلا بهداشتي به نظر نمي‌رسند ولي درواقع، غذاهاي خياباني تايلند خطرناک‌تر از فست‌فودهاي پرچرب کافه‌ها و رستوران‌هاي اروپايي نيستند. تايلندي‌ها وجدان کاري خوبي دارند و به بهداشت شخصي خود بسيار اهميت مي‌دهند. فروشندگان بسيار تميز و مرتب هستند و داغي و تندوتيزي غذاها، خود مثل نوعي ضدعفوني‌کننده عمل مي‌کند. همه‌چيز از مواد اوليه تازه تهيه شده است؛ شرايط اقليمي تايلند طوري است که مواد اوليه تازه در همه فصول يافت مي‌شود. ميوه‌ها، سبزي‌ها، گوشت و ماهي در هواي گرم تايلند زود فاسد مي‌شوند و بنابراين نمي‌توان آن‌ها را براي مدت چند روز نگه داشت که اين مسئله باعث مي‌شود آشپزها هميشه از مواد غذايي تازه استفاده کنند. پس خيالتان راحت باشد. اين غذاهاي خياباني از غذاهاي رستوراني بدتر نيستند، شايد حتي تازه‌تر از آن‌ها باشند. از ديگر مزاياي اين غذاهاي خياباني ارزان بودن آن‌ها است. يک شام کامل فقط چند دلار هزينه روي دست شما مي‌گذارد. تايلندي‌ها عادت دارند در خيابان غذا بخورند. در ميان تايلندي‌هايي که در خيابان غذا مي‌خورند از هر قشري مي‌توان يافت؛ از قشر فقير با لباس‌هاي مندرس و نامرتب گرفته تا متخصصان و مديران تحصيل‌کرده و باکلاس با اتومبيل‌هاي آخرين سيستم و ساعت‌هاي گران‌قيمت بر دستشان. توريست‌ها هم دراين‌بين مستثنا نيستند. فروشندگان فقط در پايتخت مي‌توانند انگليسي صحبت کنند و فروشندگان شهرهاي کوچک خيلي انگليسي نمي‌دانند. به‌جاي حفظ کردن اسامي عجيب‌وغريب اين‌همه غذا، مي‌توانيد از انگشتانتان کمک بگيريد. فقط با اشاره انگشت حرف بزنيد و اين هم يکي ديگر از مزاياي غذا خوردن در خيابان نسبت به رستوران است که در بهترين حالت با منويي تصويردار از شما پذيرايي مي‌شود.
برنج
برنج جزء اصلي غذاهاي آسيايي است و تايلند هم از اين قضيه مستثنا نيست. در خيابان غذاهايي به چشم شما مي‌خورد که يادآور ريزوتو هستند. معمول‌ترين آن‌ها، برنج با مرغ يا گوشت خوک است. حتما برنجي را که در برگ درخت موز پخته شده و طعم آن را به خود گرفته است، امتحان کنيد. در ظاهر، اين نوع برنج شبيه دلمه است ولي برگ‌ها قابل‌خوردن نيستند.
سوپ
شايد با خود بگوييد اين مايع عجيب‌وغريب که بخار فراواني از آن بلند مي‌شود چيست؟ اين مايع که درون ديگ‌هاي بزرگ مي‌جوشد، چيزي نيست جز سوپ تايلندي شامل  مرغ، ميگو، قارچ و ... همه در شير نارگيل با سس ماهي و علف ليمو. اين سوپ هم تند است و هم ترشي خاصي دارد. پيشنهاد مي‌کنيم حتما امتحان کنيد ولي به شرطي که بتوانيد آن را قورت دهيد، چون طعم تندوتيزي دارد.
نودل
در تايلند، انواع مختلف رشته وجود دارد: بزرگ و کوچک، تخم‌مرغي و برنجي، خشک و نرم که مثل رشته‌فرنگي است. فروشنده‌ها، رشته را در ظرف مي‌ريزند و به انتخاب مشتري  مواد غذايي مثل ميگو، گوشت خوک، جوانه‌ي  بامبو و ...  به آن اضافه مي‌کنند و سپس طبق فرايند خاصي آن را مي‌پزند.
سالادها
تايلندي‌ها متخصص سالاد هستند. يکي از مخلفات هميشگي غذاهاي تايلندي سالاد است. سالادهاي پاپايا با الياف پوملو، ميگو با بادام‌زميني و جوانه‌ي بامبو، بسيار پرطرفدار و خوشمزه هستند.
غذاهاي دريايي
علاوه بر برنج با ميگو و ديگر خزندگان دريايي، در ميان غذاهاي دريايي تايلندي مي‌توانيد ماهي کاملي را ببينيد که پوشيده با کريستال‌هاي بزرگ نمک، روي زغال چوب برشته شده است. يکي از عجيب‌ترين غذاهاي دريايي تايلند، ماهي مرکب کوبيده شده با غلتک‌هاي مخصوص است. در ضمن اين غذاها بسيار شور هستند.
کباب‌ها
بهداشتي‌ها جشن بگيرند: در تايلند انواع گوشت‌هاي کبابي به سيخ‌هاي چوبي کشيده شده و روي آتش کباب مي‌شوند. فرايند کباب کردن ديگر جايي براي آلودگي و ميکروب باقي نمي‌گذارد پس با خيال راحت از کبابتان لذت ببريد. تايلندي‌ها معمولا گوشت مرغ، گوشت گوسفند و گوشت گاو را کباب مي‌کنند.
ميوه‌ها
تايلند کشور ميوه است و مغازه‌هاي آن پر از انبه‌هاي رسيده، آناناس، هندوانه، مژکي، ترگيل، پاپايا و ميوه گل‌ساعتي. فقط کافي است به هر ميوه‌اي که دوست داريد، اشاره کنيد، در يک چشم به هم زدن، ميوه درون مخلوط‌کن قرار مي‌گيرد و چند ثانيه بعد يک بمب ويتامين تازه و خوشمزه در دست شماست. البته افرادي که ترس از ميکروب دارند، مي‌توانند ميوه‌ها را به‌صورت پوست‌کنده و شسته‌شده با آب جوش خريداري کنند. زياد هم سخت‌گير نباشيد، کمي ميکروب براي بدن لازم است!
حشرات
برخي از خارجي‌ها حتي تصورش را هم نمي‌توانند بکنند که روزي حشره بخورند، حتي اگر از گرسنگي بميرند. اما درواقع اين نوع غذا خيلي با گوشت مرغ و گاوي که ما مي‌خوريم، متفاوت نيست. چه‌بسا حشرات پروتئين بيشتر و چربي کمتري دارند. اگر مي‌خواهيد غذاهاي متفاوتي را بچشيد، مي‌توانيد ماجراجويي خود را با لارو کرم ابريشم شروع کنيد. لاروها بافت نرمي دارند و در دهان شبيه صدف هستند و مزه آن‌ها هم  مثل عدس است. نظرتان راجع به سوسک چيست؟ سوسک هم به‌قدري سرخ شده است که در دهان، شبيه پوست تخم‌مرغ است و مزه خاصي هم ندارد.
شيريني‌ها
اينجا ديگر مي‌توانيد با خيال راحت از خوردن لذت ببريد، نه از سوسک خبري هست و نه از تندي سوزاننده چيلي. اينجا فقط و فقط شيريني است. دسرهاي تايلندي، خيلي لطيف هستند و مزه فوق‌العاده‌اي دارند. بيسکويت ميوه‌اي شکلاتي و کيک‌هاي ليمويي فوق‌العاده که با شير نارگيل پخته شده‌اند، عالي هستند.