فعالیت‌های سرگرم‌کننده و جذاب در تفلیس

پيدا کردن فعاليت‌هاي مفرح و خاطره‌انگيز در شهر تفليس که از قرن پنجم ميلادي پايتخت گرجستان بوده و تاريخي غني و پرفرازونشيب دارد، کار سختي نيست. اين شهر در تقاطع شاهراه‌هاي آسيايي و اروپايي واقع ‌شده و چند مورد از مسيرهاي تجاري باستاني؛ از جمله جاده‌ي ابريشم از آن مي‌گذرند. بعد از گذشت قرن‌هاي متمادي و از سرگذراندن جنگ و ستيز فراوان، تفليس هنوز زيبايي خاص و هويت اصيلش را حفظ کرده و سفر به آن مي‌تواند بسيار جذاب و به‌يادماندني باشد. تقابل و همجوشي مداوم فرهنگ‌هاي مختلف، تفليس را به محلي منحصربه‌فرد و بي‌نظير تبديل مي‌کند. البته اين تقابل‌ها هميشه دوستانه نبود و در چند مورد، تصرف شهر به دست دشمنان، به تخريب کامل آن منجر شده است. بااين‌وجود تفليس هنوز استوار و پابرجا، با انبوهي از جاذبه‌هاي تاريخي و فرهنگي پذيراي گردشگران  تور گرجستان  است. چند مورد از جذاب‌ترين فعاليت‌ها براي گردشگران در اين شهر به شرح زير است.
گشت‌وگذار در شهر قديمي
مهم‌ترين بخش سفر به تفليس، بازديد از قديمي‌ترين بخش شهر است که از پل متخي شروع مي‌شود و نقاط ديدني زيادي دارد؛ از جمله آبانتوباني، قلعه‌ي ناريکالا، کليساي صهيون، سيناگوگ و کليساي آنچيس خاتي که در فاصله‌ي کمي از يکديگر قرار دارند و با چند دقيقه پياده‌روي مي‌توان از همه‌ي آن‌ها بازديد کرد. براي بازديد از ناريکالا علاوه بر پياده‌روي، مي‌توانيد از تله‌کابين استفاده کنيد. در شهر قديمي، بازديد از منطقه‌ي سولوکالي و ساختمان‌هاي زيباي قرن نوزدهمي آن نيز بسيار جذاب و به‌يادماندني است. بعضي از ساختمان‌هاي قديمي خيابان تابيدزه نيز ورودي‌هاي زيبا و مزين به گچ‌بري و نقاشي‌هاي تماشايي دارند.
حمام کردن در آبانتوباني
حمام‌هاي گوگرد مشهور تفليس در آبانتوباني قرار دارند و سفر به اين شهر بدون حمام کردن در يکي از چشمه‌هاي آب‌معدني طبيعي محله‌ي آبانتوباني که به گفته‌ي اهالي شهر خواص درماني و  شفابخش دارند، کامل نيست. گرمابه‌هاي اين محله، بخش‌هاي عمومي و خصوصي دارند و با پرداخت مبلغ بيشتر مي‌توانيد از يک ماساژ حرفه‌اي نيز لذت ببريد. بهترين تجربه در اين محله، گرفتن يک حمام اختصاصي در گرمابه‌ سامفو با پرداخت ?? لاري (هر لاري برابر است با حدود ????? ريال) و ماساژ ?? تا ?? دقيقه‌اي با قيمت ?? لاري است که بعد از آن احساس تولد دوباره خواهيد داشت. گفته مي‌شود که بعضي از نويسنده‌هاي سرشناس، از جمله الکساندر دوما، ميخائيل لرمانتوف و الکساندر پوشکين در گرمابه‌هاي آبانتوباني استحمام کرده‌اند.
بازديد از موزه‌هاي تفليس
در تفليس تعداد زيادي موزه وجود دارد که تک‌تک آن‌ها ارزش صرف وقت و بازديد کامل دارند. موزه‌ي ملي گرجستان که در خيابان سوم بلوار روستاولي واقع شده است، نمايشگاه بسيار پرطرفداري از گنجينه‌هاي طلايي عتيقه را به نمايش مي‌گذارد. اگر از دوستداران آثار هنري هستيد، بهتر است سري به گالري ملي هنر در خيابان يازدهم بلوار روستاولي بزنيد. اين گالري که در مجاورت کليساي کاشوِتي قرار دارد، محل برگزاري نمايشگاه دائمي شاهکارهاي برجسته‌ترين هنرمندان گرجستاني؛ از جمله النه آخولدياني، داويت کاکابادزه و لادو گودياشويلي است. در موزه‌ي هنرهاي زيباي شالوا آميراناشويلي در خيابان اول بلوار لادو گودياشويلي مي‌توانيد مجموعه‌اي از صنايع‌دستي و اشياء عتيقه‌ي به‌جامانده از عصر مفرغ (عصر برنز)، عصر هلنيستي (دوران گسترش فرهنگ و تمدن يوناني در آسيا و اروپا) و قرون‌وسطا را در کنار آثار هنري مدرن قرن بيستم ببينيد. بازديد از موزه‌ي مردم‌شناسي که با فاصله‌اي کم از شهر قديمي و در نزديکي درياچه‌ي لاک‌پشت واقع شده نيز خالي از لطف نيست. اين موزه که در فضاي باز قرار دارد، نمونه‌هايي از معماري محلي و صنايع‌دستي همه‌ي اقوام گرجستان را به نمايش مي‌گذارد و اگر زمان کافي براي سفر به سراسر گرجستان نداشته باشيد، بازديد از اين موزه اطلاعات نسبتا کاملي در مورد اين کشور در اختيارتان مي‌گذارد. در کنار اين موزه يک رستوران خوب به نام راچيز اوباني قرار دارد که انواع غذاهاي محلي لذيذ سرو مي‌کند. موزه‌هاي تفليس در روزهاي دوشنبه تعطيل هستند.
خريد در بازار مشرالي خيدي (پل خشک)
در اواخر قرن بيستم، گرجستان که به تازگي از شوروي سابق جدا شده بود، اقتصاد ضعيف و شکننده‌اي داشت و به همين دليل ساکنان تفليس براي گذران زندگي و تأمين مايحتاج روزانه، کالاهاي ارزشمند خود را در مشرالي خيدي با قيمت کم به فروش مي‌رسانند. امروزه در اين بازار ديگر خبري از اجناس باکيفيت و ارزشمند که صرفا از روي تنگدستي و اجبار به فروش مي‌رسيدند، نيست. ولي بازار هنوز به فعاليت خود ادامه مي‌دهد و با گشت‌وگذار در آن مي‌توان سوغاتي‌هاي جالب نظير زيورآلات و نقاشي‌هاي به‌جامانده از دوران استيلاي حزب کمونيست خريداري کرد. ديگر محل مناسب براي خريد، مزون آبي (La Maison Bleue) در خيابان ?? بلوار بارناوي است. در اين مزون که از نمايشگاه پارچه‌هاي دستباف پنج نفر از هنرمندان محلي و بک کارگاه پارچه‌بافي سنتي تشکيل شده، مي‌توانيد پارچه‌هاي ابريشمي زيبا، آباژورهاي بي‌نظير و ساير بافته‌هاي ابريشمي که با دست نقاشي شده‌اند، خريداري کنيد.
تفريح در پارک متاتس ميندا
اين پارک تفريحي، چشم‌انداز بي‌نظيري به شهر دارد و محل بسيار مناسبي براي گذراندن يک بعدازظهر فراموش‌نشدني در تابستان‌هاي گرم تفليس است. تجهيزات اين پارک، از جمله ترن هوايي، چرخ‌وفلک و سرسره‌ي آبي، بهترين نقاط براي تماشاي کامل زيبايي‌هاي اصيل تفليس هستند. براي رفتن به اين پارک مي‌توانيد از تراموا، اتوبوس يا تاکسي استفاده کنيد. معروف‌ترين کلوپ شبانه‌ي تفليس نيز در اين پارک قرار دارد.
صرف غذاهاي محلي گرجستان
غذاهاي محلي گرجستان، مملو از پنير، گردو ادويه‌ي محلي هستند و معمولا به همراه مقدار زيادي نان سرو مي‌شوند. براي لذت بردن از باکيفيت‌ترين غذاها در تفليس، سري به رستوران شموئيخده گناتسوالي در خيابان پوشکين بزنيد. بهترين غذاهاي اين رستوران عبارت‌اند از: خينکالي (نوعي پيراشکي گوشت)، خاچاپوري (نان پرشده با پنير)،  خوراک بادمجان و گردو وچکمرولي (جوجه با سس خامه و سير). کافه‌ي لينويلي در خيابان کوته آبخازي (لسه ليدزه ي سابق)، با حال و هواي سنتي‌اش مکان خوبي براي رفع خستگي و لذت بردن از نوشيدني‌هاي گرم است. اين کافه محل مناسبي براي گردهمايي‌هاي دوستانه، نوشيدن قوه و صرف کيک‌هاي خوشمزه به همراه نواي موسيقي به شمار مي‌آيد. ديگر گزينه‌ي مناسب، Art Café 144 با چشم‌اندازي بي‌نظير و موقعيت مکاني خوب در مجاورت قلعه‌ي ماريکالا است. اگر به دنبال محلي مناسب براي سپري کردن بعدازظهر گرم تابستاني در آرامش و لذت بردن از محيط و چشم‌انداز خوب هستيد، اين کافه محل موردنظر شماست.